niedziela, 4 grudnia 2016

Dworzec Łódź Fabryczna. Jak i czym dojechać do nowej stacji kolejowej?

Ostatnie dni dzielą nas od otwarcia dworca Łódź Fabryczna oraz dróg wokół niego. Główne wejście
zlokalizowano przy skrzyżowaniu Składowej i Polskiej Organizacji Wojskowej | fot.
Daniel Siwak
Bardziej niż pewne jest to, że za tydzień, czyli od 11 grudnia dworzec Łódź Fabryczna znów będzie tętnił życiem. Po pięciu latach od rozpoczęcia wielkiej przebudowy, z podziemnego dworca odjadą pierwsze pociągi i autobusy - regionalne oraz dalekobieżne. Oczywiście wraz ze wznowieniem kursów pojawią także pasażerowie.

W całym obiekcie przy dawnym placu Sałacińskiego robotnicy spieszą się, aby w kolejną niedzielę na nowy dworzec mogli wejść pierwsi podróżni. Proces komercjalizacji dostępnych powierzchni raczej nie zakończy się wraz z otwarciem. Stąd, prócz kas biletowych wszystkich trzech przewoźników, raczej jeszcze nie będziemy mogli liczyć na lokale gastronomiczne.

To jednak może dziać się w tak zwanym międzyczasie. Istotną sprawą jest kwestia dojazdu do najnowocześniejszego dworca w Polsce. Zebrałem wszystkie potrzebne informacje, które potencjalny pasażer powinien wiedzieć przy dojeździe do Łodzi Fabrycznej. Z tego tekstu dowiecie się jak dojechać komunikacją miejską, samochodem, rowerem czy gdzie zaparkować auto.

Wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy powstał tuż przy wejściu głównym na dworzec Łódź
Fabryczna. Zatrzymają się tutaj linie dziennie oraz jedna linia nocna | fot.
Daniel Siwak
Komunikacją miejską. Wraz z uruchomieniem podziemnej stacji kolejowej w ten rejon miasta wrócą autobusy, nowością będzie natomiast wprowadzenie tutaj komunikacji tramwajowej. Dla właściwej obsługi transportem publicznym, na ulicy Składowej - pomiędzy Kilińskiego a Polskiej Organizacji Wojskowej powstał drugi w mieście duży węzeł przesiadkowy. Spotka się na nim większość linii tramwajowych i autobusowych obsługujących dworzec. Na peronie nr 1 (linie 12, 12A, 13) i peronie nr 2 (linie 4, 9, 9A, 57, 86, N7) zatrzymają się pojazdy kursujące w kierunku zachodnim. Pojazdy kursujące w kierunku wschodnim zatrzymają się na peronie nr 3 (linie 12, 12A, 13, 53, 53A, 58, 58A, 60, 60A, 60B, 94, N7) i peronie nr 4 (linie: 4, 9, 9A). W ciągu najbliższych miesięcy ma pojawić się tutaj także biletomat. Zespół przystankowy będzie miał wspólną nazwę Składowa - Dworzec Łódź Fabryczna.

Z placu Dąbrowskiego oraz z ulicy Uniwersyteckiej wszystkie autobusy kończące trasę, będą  przeniesione na nową krańcówkę autobusową. Ta będzie funkcjonowała po północnej i południowej stronie ulicy Nowoskładowej. Swoje trasy będą tutaj kończyły linie 51, 51A, 51B, 70, 70A, 70B, 86 (w rejonie biurowca Nowa Fabryczna) oraz 53, 53A, 58, 58A, 60, 60A, 60B, 94 (w rejonie budynku dworca). Zespół przystankowy będzie funkcjonował pod nawą Nowoskładowa - Dworzec Łódź Fabryczna. Przy planowaniu podróży warto uwzględnić to, że linie 53, 53A, 58, 58A, 60, 60A, 60B i 94 od przystanku Jaracza - P.O.W. (jadąc Jaracza i Kilińskiego) zatrzymają się dopiero na przystanku A+T pod dworcem. Linie 53, 53A, 60, 60A, 60B i 94 - po odjeździe z dworca (jadąc Nowoskładową, Nowotargową i Uniwersytecką) zatrzymają się dopiero na przystanku Uniwersytecka - Jaracza. Dla linii 86 po odjeździe z dworca (jadąc Nowoskładową, Składową i Kilińskiego), pierwszym przystankiem będzie Jaracza Kilińskiego.

Łódzcy pasażerowie muszą także pamiętać, że przy podjazdach pod dworzec Łódź Fabryczna, są wyjątki. Linia 57 (Karpacka - Marysińska Stadion) pod wspólny przystanek A+T podjedzie jedynie w kierunku Chojen. W stronę Marysina zatrzyma się tak jak obecnie - przy Parku im. Moniuszki. Linia 96 (Rojna - Janów) pozostanie całkowicie na starej trasie. W kierunku Janowa przejedzie przez ulicę Sterlinga, plac Dąbrowskiego i Narutowicza. W kierunku Teofilowa pojedzie przez Kopcińskiego i Jaracza. Linia nocna N4 (Chocianowice IKEA/Pabianice Dworzec PKP - Nowosolna) to ostania linia, która kursować będzie bez zmian. W ogóle jesteśmy przed wprowadzeniem nowej siatki połączeń autobusowych i tramwajowych w Łodzi. Choć zmiany były już wielokrotnie zapowiadane, to nadal nie poznaliśmy ich szczegółów. Trudno też założyć, że do końca roku je poznamy. Stąd trzeba mieć na uwadze fakt, że kursujące w tym rejonie linie mogą ostatecznie zmienić swoje trasy.

Sporo zmieni się w kwestii dojazdu do dworca Łódź Fabryczna. Ulicą Kilińskiego już tutaj nie dojedziemy.
Główną drogą będzie ulica Nowotargowa, która wkrótce zostanie przedłużona | fot.
Daniel Siwak
Samochodem. Najważniejszą informacją dla zmotoryzowanych mieszkańców miasta jest to, że ulica Składowa w kierunku wschodnim (do dworca) nie będzie już jak dawniej dostępna dla aut. Pomiędzy ulicami Kilińskiego i Polskiej Organizacji Wojskowej zlokalizowany jest wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy i tylko pojazdy MPK będą mogły tam wjechać. Główny ciężar dojazdu do dworca Łódź Fabryczna spocznie na ulicy Nowotargowej (wybudowano odcinek pomiędzy ulicami Narutowicza a Tuwima). Od północy dojedziemy do niej ulicą Uniwersytecką i Narutowicza, od południa ulicą Tuwima. Do dworca można dojechać również ulicą Nowowęglową, ale dojazd do niej prowadzi od ulicy Wierzbowej, bo odcinek umożliwiający dojazd od ulicy Kopcińskiego będzie budowany w kolejnych latach.

Rowerem. Na chwilę obecną drogi rowerowe w rejonie dworca są nieco oderwane od pozostałej sieci. Najbardziej brakuje fragmentu DDR-ki na ulicy Nowowęglowej - od Wierzbowej w kierunku wiaduktu, który łączyłby się z ciągiem pieszo-rowerowym na ulicy Kopcińskiego. Nie oznacza to jednak, że jednośladem w ogóle nie dojedziemy do Łodzi Fabrycznej. Nowe fragmenty powstały do tej pory na ulicy Nowotargowej od ul. Narutowicza do ul. Nowowęglowej i dalej do ul. Tuwima, na ulicy Tramwajowej od ul. Narutowicza do ul. Tuwima, na ulicy Nowowęglowej od ul. Wierzbowej do Nowotargowej oraz na ulicy Węglowej od ul. Tramwajowej do ul. Nowotargowej. Na ulicy Składowej i Nowoskładowej wyznaczono ciągi pieszo-rowerowe. Na ulicy Zielonej i Narutowicza wymalowane są tzw. sierżanty rowerowe, sygnalizujące obecność rowerzystów na ulicy.

Koleją. Do podziemnego dworca Łódź Fabryczna można dojechać pociągami wszystkich trzech przewoźników - Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Przewozów Regionalnych i PKP Intercity. W rozkładzie jazdy pojawią się dalekobieżne połączenia do Olsztyna i Białegostoku (nowość w ofercie), Krakowa, Szczecina czy Warszawy. Nie mogło zabraknąć też połączeń regionalnych - do Zgierza, Koluszek, Skierniewic, Częstochowy czy Piotrkowa Trybunalskiego. Do samego dworca bezpośrednio dojedziemy z przystanków kolejowych: Łódź Widzew (pociągi dalekobieżne i regionalne) oraz Łódź Andrzejów, Łódź Stoki, Łódź Marysin i Łódź Arturówek (pociągi regionalne). W przejazdach pociągami na terenie Łodzi nadal będzie można korzystać ze Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego, czyli biletu kolejowo-komunikacyjnego, kodowanego na miejskiej "Migawce". Więcej o nowym rozkładzie jazdy pociągów od 11 grudnia przeczytacie w połowie tygodnia.

Parking pod dworcem to blisko tysiąc miejsc postojowych. Do tego K&R na dwadzieścia aut. Na podziemne
kondygnacje samochody będą mogły wjechać od ulicy Nowotargowej i Nowowęglowej | fot. Daniel Siwak
Parkowanie. Do podziemnego parkingu (960 miejsc) dojedziemy specjalnymi rampami zjazdowymi, które zlokalizowane są na ulicy Nowotargowej (od strony ul. Narutowicza i ul. Tuwima) oraz Nowowęglowej (od strony ul. Tramwajowej). Stamtąd z pomocą rond wjedziemy na odpowiedni poziom, czyli -1, -2 i -3 lub do strefy Kiss & Ride. Całość strefy zlokalizowana jest pod estakadą ulicy Nowotargowej (na wprost wejścia wschodniego dworca). Czas postoju na dwudziestomiejscowym parkingu K&R ustalono na 3 minuty, bo ideą jest Tutaj do dyspozycji pasażerów będzie także postój taksówek. Wyjazdy z parkingu zlokalizowane są na ulicy Nowotargowej (w kierunku ul. Tuwima i ul. Narutowicza), Nowowęglowej (w kierunku ul. Wierzbowej) oraz na Nowoskładowej (w kierunku ul. Polskiej Organizacji Wojskowej).

Poza tym płatne miejsca parkingowe w ramach Strefy Płatnego Parkowania w Łodzi wyznaczone są na ulicach Narutowicza, Jaracza czy Sterlinga. Niestety nie udało mi się uzyskać potwierdzonych informacji co do cen parkowania na liczącym sobie blisko tysiąc miejsc obiekcie. W tej kwestii prawdopodobnych jest kilka scenariuszy. Parking może być płatny na zasadach komercyjnych (operator), może być bezpłatny, ale tylko dla posiadaczy biletów kolejowych lub może zostać włączony do SPP. Ta ostatnia opcja oznaczałaby, że za pół godziny postoju (sektor I w podstrefie A) pod ulicą Nowoskładową zapłacilibyśmy 1,50 zł, za godzinę 3,00zł, za drugą 3,50 zł, za trzecią 4,00 zł, a za czwartą i każdą kolejną 3,00 zł. Dziesięć godzin postoju kosztowałoby 31,50 zł.

Jeśli chodzi o miejsca parkingowe dla rowerów, to nie ma jednego miejsca gdzie będziemy mogli je zostawić. Jest ich kilka. Największa ilość stojaków znajdzie się w okolicy świetlika centralnego dworca. Tam zostanie zamontowanych aż 40 sztuk. Pozostałych ponad 60 sztuk pojawi się w ciągu ulicy Nowoskładowej - przy wyjściach z dworca oraz w pobliżu przystanków autobusowych. Zarząd Dróg i Transportu planuje także zamontować dodatkowe stojaki na ulicy Tramwajowej i Węglowej - 37 sztuk, na ulicy Lindleya (od Narutowicza do Nowowęglowej) - 21 sztuk, na ulicy Wierzbowej (od Narutowicza do Nowowęglowej) - 13 sztuk oraz ulicy Kilińskiego (od Tuwima do Piłsudskiego) - 12 sztuk. W przyszłym roku w okolicy Łodzi Fabrycznej pojawią się nowe stacje Łódzkiego Roweru Publicznego.

4 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo Jakubie! Po dłuższej przerwie się powoli rozkręcam w pisaniu :)

      Usuń
  2. Połączenie z Białymstokiem trudno nazwać nowym, od kiedy pamiętam właśnie z fabrycznego odjeżdżał bezpośredni pociąg na Ełk / Suwałki przejeżdżający przez Białystok. Ta nowość jeździła już w latach osiemdziesiątych a nawet wcześniej

    OdpowiedzUsuń
  3. Temat bardzo na czasie, więc i informacji nigdy nie za wiele. Czekamy na otwarcie!

    OdpowiedzUsuń