piątek, 29 stycznia 2016

Łódzki Rower Publiczny. Wszystko, co chcielibyście o nim wiedzieć, a nie wiecie kogo zapytać

Uruchomienie Łódzkiego Roweru Publicznego jest jednym z najdłużej realizowanych przedsięwzięć
w mieście. Łodzianie mieli już dwa lata temu wypożyczać miejskie jednoślady | fot.
Daniel Siwak

Właśnie patrzę na "ZbiorKomowy" licznik inwestycji. Uruchomienie systemu Łódzkiego Roweru Publicznego - według nowego terminu - ma nastąpić za 91 dni. Przyznam szczerze, że po ostatnich zawirowaniach długo czekałem, aby napisać taki tekst. W jednym miejscu zebrałem wszystkie informacje, które użytkownik ŁRP powinien wiedzieć.

Pamiętam jak rok temu odliczałem sto dni do startu, który miał nastąpić w maju 2015 roku. Długa i zacięta walka pomiędzy dwoma konkurentami - BikeU oraz Nextbike - sprawiła, że po licznych odwołaniach nikt nie wygrał. Do trzeciego już przetargu stanęły: Arcus i Romet z ceną 8,9 mln złotych, Nextbike z ceną 12,2 mln złotych oraz Egis i BikeU z ceną 13,1 i nie obyło się bez problemów.

Tym razem kością niezgody były tandemy. Znów odwołanie i przesunięcie terminu przetargu na październik 2015 roku. Zbliżała się połowa stycznia 2016, ale po kolejnej serii - na szczęście odrzuconych - odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej, Zarząd Dróg i Transportu wybrał ostatecznie wykonawcę. Umowę podpisano 29 stycznia bieżącego roku. Wreszcie!

Użytkownicy Łódzkiego Roweru Miejskiego będą mogli korzystać także z kilkunastu innych
systemów, które działają już w Polsce. Chodzi o te zarządzane przez Nextbike | fot.
Daniel Siwak
Na początek najważniejsza sprawa, czyli rejestracja. Najłatwiej będą mieli ci, którzy posiadają już konto w systemach Nextbike i aktywnie z niego korzystają. Może to być: BiKeR (Białystok), City By Bike (Katowice), Grodziski Rower Miejski (Grodzisk Mazowiecki), Konstanciński Rower Miejski (Konstancin Jeziorna), Lubelski Rower Miejski (Lublin), Opole Bike (Opole), Poznański Rower Miejski (Poznań), Rower dla Radomia (Radom), Rower Gminny (Juchnowiec), Rower Trójmiejski (Gdynia, Gdańsk, Sopot), Wrocławski Rower Miejski (Wrocław) oraz Verurilo (Warszawa). Wówczas wystarczy przy terminalu wpisać swój numer telefonu oraz indywidualny kod PIN. Trzeba mieć też minimum 10 złotych na naszym rowerowym koncie. Bez pieniędzy nie wypożyczymy roweru.

Co w przypadku kiedy nie mamy konta w żadnym z powyższych systemów? Warto zacząć od internetu i rejestracji na stronie nextbike.pl, a później naszego lokalnego systemu. Pierw trzeba wypełnić formularz rejestracyjny, zaakceptować regulamin i na nowo utworzone konto wpłacić opłatę inicjacyjną w wysokości minimum 10 złotych, a w przypadku Łódzkiego Roweru Publicznego w wysokości 20 złotych. Rejestracji można dokonać również za pomocą terminala, aplikacji na smartfony czy kontaktując się z infolinią. W przypadku tych trzech ostatnich sposobów nastąpi zlecenie obciążenia karty kredytowej lub innej karty płatniczej (z możliwością obciążenia), z której środki pobierane są automatycznie. Wypożyczenie będzie równie proste. Wystarczy wpisać numer telefonu i PIN. W systemie przewidziano także możliwość wypożyczenia za pomocą "Migawki" MPK Łódź, elektronicznej legitymacji studenckiej czy specjalnej karty ŁRP.

Było o rejestracji, było o wypożyczeniach, także czas na kilka słów o cenach. Pierwsze dwadzieścia minut jazdy jednośladem w systemie Łódzkiego Roweru Publicznego będzie bezpłatne, jazda od 21 minuty do 60 minuty będzie kosztować użytkownika symboliczną złotówkę. Druga godzina została ustalona na 3 zł, a trzecia i każda następna rozpoczęta wyniesie już 5 zł. Jak już wspomniałem wcześniej, cztery razy więcej, czyli 20 zł będziemy musieli wpłacić jednorazowo w ramach tzw. opłaty inicjacyjnej przy rejestracji. Wykorzystamy naturalnie na wypożyczenia. Opłata za przekroczenie dwunastogodzinnego okresu wypożyczenia wynosi 200 zł, a jeśli zniszczymy rower to w kasie operatora będzie trzeba zostawić aż 2000 zł. Biorąc pod uwagę lokalizację poszczególnych stacji, to przejechanie z północnego krańca strefy na południowy kraniec strefy - bez konieczności zmiany roweru - nie powinno kosztować więcej niż 1 złoty. Od 3 do 5 złotych zapłacimy za podobną podróż, ale już z postojami, która nie przekroczy trzech godzin.

Wrocławski Rower Miejski to pierwszy profesjonalny system rowerów miejskich. Łódź natomiast będzie
drugim pod względem wielkości takim systemem w naszym kraju | fot.
Daniel Siwak. arch.
W momencie startu całego systemu musi już działać Centrum Kontaktu, gdzie telefonicznie lub e-mailowo w językach polskim i angielskim, dyżurować będą pracownicy Łódzkiego Roweru Publicznego. Na połączenie z dedykowanym numerem infolinii nie możemy czekać dłużej niż 5 minut, a na odpowiedź z dedykowanej skrzynki e-mailowej dłużej niż 4 godziny. Samo CK ma działać codziennie (także w soboty niedziele i święta) w godzinach od 6.00 do 22.00. Prócz Centrum Kontaktu musi działać także Punkt Obsługi Klienta, gdzie użytkownik będzie miał kontakt face to face z pracownikami Łódzkiego Roweru Publicznego w językach polskim lub angielskim. POK będzie funkcjonował codziennie (także w soboty niedziele i święta) w godzinach od 10.00 do 19.00. Naturalnie w okresie funkcjonowania systemu, czyli od wczesnej wiosny do później jesieni.

Rowery będą posiadać charakterystyczny kształt, identyfikujący go jako część systemu ŁRP. Wszystkie elementy z jakich będą wykonane muszą być trwałe i odporne na eksploatację oraz niszczenie. Na osłonach tylnego koła znajdzie się przestrzeń reklamowa. LEDowe światła przednie i tylne powinny świecić się po zatrzymaniu roweru jeszcze przez minutę. Nie mogło zabraknąć także przestrzeni bagażowej. Tworzyć ją będzie kosz na kierownicę z siatki lub tworzywa o pojemności do 20 litrów i nośności do 15 kilogramów. Być może na pojazdach znajdzie się też urządzenie umożliwiające wypożyczenie roweru bezpośrednio na kierownicy, czyli bez konieczności korzystania ze stacjonarnego terminalu. Jednoślady pomalowane będą w kolorach czarnym i ciemnoszarym. Na każdym musi być zamieszczony numer roweru - potrzebny do wypożyczenia - oraz numer do Centrum Kontaktu.

Warto wspomnieć też, że jednoślady będą wyposażone w moduły GPS, co pomoże w śledzeniu tras zainteresowania użytkowników. Natomiast na mapkach stacji będą zaznaczone przystanki tramwajowe i autobusowe. Łódzki Rower Publiczny nie obejmie takich rejonów jak Radogoszcz, Teofilów, Retkinia, Widzew czy części Chojen. Ostatecznie zdecydowano się dogęścić lokalizacje stacji w kwadracie ulic: Inflanckiej, Julianowskiej, alei Włókniarzy, alei Jana Pawła II, Rembielińskiego, alei Politechniki, Felsztyńskiego, alei Jana Pawła II, Pabianickiej, Paderewskiego, Rzgowskiej, Śląskiej, Kilińskiego, Broniewskiego, Śmigłego Rydza, Kopcińskiego (Małachowskiego, Mazowieckiej, Pomorskiej, Chmurnej, Telefonicznej) alei Palki i Strykowskiej. Nie oznacza to, że cały ten obszar równomiernie obejmować będą stacje ŁRP. Niestety są pewne "martwe" strefy nie mówiąc o tym, że stacji nie będzie przy takich dworcach kolejowych jak Łódź Widzew, Łódź Chojny, Łódź Żabieniec czy Łódź Fabryczna. Nie będzie ich także przy ważniejszych węzłach przesiadkowych. Ale o tym może innym razem.

To już pewne, że operatorem Łódzkiego Roweru Publicznego będzie firma Nextbike. Jednak dwa ostatnie
przetargi i problemy z nimi pokazały, że system w Łodzi to łakomy kąsek | fot.
Daniel Siwak
Jeśli nic nie stanie już na przeszkodzie to łodzianie i turyści będą mogli wypożyczyć rowery w różnych punktach, których lista znajduje się poniżej. Pamiętajmy jednak, że w trakcie funkcjonowania systemu Łódzkiego Roweru Publicznego lokalizacje mogą być zmienione.
1.  bike  Długosza - Kasprzaka,
2.  bike  Długosza - Ossowskiego
3.  bike   tram  Gdańska - Legionów
4.  bike   tram   bus  Gdańska - Struga 
5.  bike   bus  Gdańska - Więckowskiego
6.  bike  Jaracza - Sterlinga
7.  bike   tram   bus  Julianowska- Łagiewnicka
8.  bike  Julianowska - Żarnowcowa
9.  bike   tram   bus  Kilińskiego - Rewolucji
10.  bike   tram   bus  Kopcińskiego - Wydział Prawa UŁ
11.  bike   tram   bus  Kościuszki - Zamenhofa
12.  bike  Lumumby - Styrska
13.  bike  Lutomierska - Wróbla
14.  bike  Łagiewnicka - Goplańska
15.  bike   tram   bus  Łagiewnicka - Stefana
16.  bike   bus  Dworzec PKP Łódź Kaliska
17.  bike   tram   bus  Dworzec PKS Łódź Kaliska
18.  bike  Matejki - Narutowicza
19.  bike   tram  Matejki - Pomorska
20.  bike  Mickiewicza - Łąkowa
21.  bike   tram   bus  Mickiewicza - Żeromskiego
22.  bike   tram  Narutowicza - Kilińskiego
23.  bike   tram   bus  Narutowicza - Kopcińskiego
24.  bike  Narutowicza - Muszyńskiego
25.  bike   tram   bus  Narutowicza - plac Dąbrowskiego
26.  bike  Narutowicza - Uniwersytecka
27.  bike  Ossowskiego - Augustyniaka
28.  bike   tram   bus  Paderewskiego - Ciołkowskiego
29.  bike  Parkowa - Inżynierska
30.  bike   tram  Piłsudskiego - Kilińskiego
31.  bike   tram   bus  Piłsudskiego - Kopcińskiego
32.  bike   tram   bus  Piłsudskiego - Sienkiewicza
33.  bike   tram  Piłsudskiego - Targowa
34.  bike  Piłsudskiego - Wysoka
35.  bike  Piotrkowska - 6 Sierpnia
36.  bike  Piotrkowska - Off Piotrkowska
37.  bike   tram  Piotrkowska - Central
38.  bike   bus  Piotrkowska - Jaracza
39.  bike   tram  Piotrkowska - Mickiewicza
40.  bike   tram   bus  Piotrkowska - Milionowa
41.  bike   tram  Piotrkowska - plac Reymonta
42.  bike   tram   bus  Piotrkowska - Radwańska
43.  bike  Piotrkowska - pasaż Rubinsteina
44.  bike  Piotrkowska - pasaż Schillera
45.  bike   tram   bus  Piotrkowska - Sieradzka
46.  bike   tram   bus  Piotrkowska - Tymienieckiego
47.  bike   tram  Piotrkowska - Żwirki
48.  bike   tram   bus  Plac Wolności - Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne
49.  bike   tram   bus  Pojezierska - Zgierska
50.  bike  Politechniki - Wydział Budownictwa PŁ
51.  bike  Politechniki - Wydział Chemii PŁ,
52.  bike  Politechniki - Cieszyńska
53.  bike   tram   bus  Politechniki - Hala Sportowa
54.  bike  Politechniki - Piękna
55.  bike   tram   bus  Politechniki - Wróblewskiego
56.  bike   tram   bus  Pomorska - Centrum Kliniczno-Dydaktyczne
57.  bike   tram  Pomorska - Kilińskiego
58.  bike   tram   bus  Pomorska - Lumumby
59.  bike   tram   bus  Pomorska - Sterlinga
60.  bike   tram  Pomorska - Wierzbowa
61.  bike   bus  P.O.W. - Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ
62.  bike  Północna - Dwernickiego
63.  bike   tram   bus  Przędzalniana - Tymienieckiego
64.  bike  Radwańska - Stefanowskiego
65.  bike   tram   bus  Rondo Lotników Lwowskich
66.  bike   tram   bus  Rondo Solidarności
67.  bike  Rzgowska - Bednarska
68.  bike   tram  Rzgowska - Dąbrowskiego
69.  bike  Rzgowska - Łączna
70.  bike   bus  Sienkiewicza - Narutowicza
71.  bike   bus  Sienkiewicza - park Sienkiewicza
72.  bike   bus  Sienkiewicza - Tuwima
73.  bike  Sienkiewicza - Wigury
74.  bike   bus  Smugowa - Dworzec PKS Północny
75.  bike  Sporna - Boya Żeleńskiego
76.  bike  Stefanowskiego - Skorupki
77.  bike   tram  Śmigłego Rydza -  Dąbrowskiego
78.  bike  Śmigłego Rydza - Przędzalniana
79.  bike   tram   bus  Śmigłego Rydza - Przybyszewskiego
80.  bike  Targowa - Fabryczna
81.  bike  Tuwima - Dowborczyków
82.  bike   bus  Tybury - Odolanowska
83.  bike   bus  Wólczańska - Czerwona
84.  bike   bus  Wólczańska - Skorupki
85.  bike  Wojska Polskiego - Chryzantem
86.  bike   tram  Wojska Polskiego - Głowackiego
87.  bike   tram   bus  Wojska Polskiego - Sporna
88.  bike   tram   bus  Zachodnia - Legionów
89.  bike   tram   bus  Zachodnia - Limanowskiego
90.  bike   tram   bus  Zachodnia - Lutomierska
91.  bike   tram  Zachodnia - Manufaktura
92.  bike   tram   bus  Zachodnia - Zielona
93.  bike   tram  Zgierska - Adwokacka
94.  bike   tram   bus  Zgierska - Dolna
95.  bike   tram  Zgierska - Limanowskiego
96.  bike  Zgierska - Podrzeczna
97.  bike   bus  Żeligowskiego - 1 Maja
98.  bike   tram   bus  Żeligowskiego - Zielona
99.  bike   tram  Żeromskiego - Kopernika
100.  bike   tram   bus  Żeromskiego - Zielona

 bike  - stacja ŁRP
 tram  - dostępność przystanku tramwajowego
 bus  - dostępność przystanku autobusowego

Ewentualna rozbudowa może mieć miejsce w kolejnych latach, istnieje także możliwość włączenia do systemu stacji komercyjnych. Te mogą wykupić zainteresowane firmy i instytucje. System Łódzkiego Roweru Publicznego ma być gotowy do 30 kwietnia. Wówczas w wyznaczonej strefie ma funkcjonować 100 stacji dokujących wraz z terminalami oraz 1000 rowerów gotowych do jazdy. Pierwsze wypożyczenia możliwe będą od 1 maja. Elementem systemu będzie także strona internetowa, przez którą każdy użytkownik będzie zarządzał swoim rowerowym kontem. Jej adres powinniśmy poznać za jakiś czas.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz