niedziela, 14 czerwca 2015

Nowy rozkład jazdy PKP od 14 czerwca. Skierniewice nie dla PR, ŁKA przejmuje Kutno, objazdy dla IC na "linii łódzkiej"

Przed rozpoczęciem podróży warto sprawdzić godziny odjazdów i przyjazdów. Na wakacje wprowadzono
wiele zmian dotyczących kursowania. Kolejne szykowane są na połowę grudnia | fot.
Daniel Siwak
Zarządca krajowej sieci kolejowej - PKP Polskie Linie Kolejowe - wprowadza wakacyjne zmiany w rozkładzie jazdy pociągów wielu przewoźników szynowych. Jeśli chodzi o województwo łódzkie to nic się praktycznie nie zmienia, bo dotyczą Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA), Przewozów Regionalnych (PR) i PKP Intercity (PKP IC).

Na kolei, tak jak w drogownictwie wakacje są takim czasem, kiedy intensyfikuje się wszelkie działania remontowe. Przeważnie mają wtedy miejsce krótkoterminowe - choć dłuższe też się zdarzają - wyłączenia niektórych odcinków, dworców kolejowych czy przystanków osobowych. Na naszym podwórku koncentruje się wszystko na "linii łódzkiej"

Tradycyjnie obecna korekta rozkładu jazdy będzie obowiązywać czasowo. Kolejne zmiany zostaną wprowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe 14 grudnia 2015 roku. Wówczas znów pasażerowie będą musieli sprawdzić wszystkie swoje połączenia, z których korzystają na co dzień w drodze do pracy czy domu.

Przewozy Regionalne po odebraniu połączeń do Kutna muszą odnaleźć się w nowej rzeczywistości.
Zmodernizowane pociągi będą kursowały do Częstochowy i Piotrkowa | fot.
Daniel Siwak
Na początek zmiany dotyczące Przewozów Regionalnych. Tutaj pasażerowie muszą naszykować się na wiele zmian, przede wszystkim związanych z ograniczeniami w rejonie stacji kolejowej w Skierniewicach. W okresie od 18 czerwca do 31 lipca PKP Polskie Linie Kolejowe będą prowadziły tam prace modernizacyjne. Do wspominanej stacji wyruszą z Łodzi pociągi odjeżdżające o godzinie 05.52, 15.24, 15.59, 19.09 oraz o 20.20. Jeśli chodzi o drogę powrotną do Łodzi Kaliskiej, to pociągi odjeżdżają o godzinie 04.18, 06.05, 08.29 oraz o 18.52. Natomiast o 21.40 odjedzie pociąg bezpośrednio do Koluszek. Pozostałe pociągi trasie Łódź Kaliska - Skierniewice - Łódź Kaliska będą kursować jedynie z i do przystanku osobowego Dąbrowice Skierniewickie. Dojazd do i ze stacji Skierniewice zapewnia Kolejowa Komunikacja Zastępcza oraz pociąg wybrane pociągi TLK. Aż czternaście pociągów, które jeździły do do tej pory pomiędzy Kutnem, Łowiczem a Skierniewicami zostaje wydłużonych do i z Łodzi Kaliskiej. Dojazd do i ze stacji Skierniewice i przystanku Mokra, Dąbrowice Skierniewickie zapewnia  Kolejowa Komunikacja Zastępcza oraz wybrane pociągi interREGIO i TLK.

Trzeba pamiętać, że w okresie od 18 czerwca do 31 lipca, na trasie Łowicz - Skierniewice będzie obowiązywała tzw. Kolejowa Komunikacja Zastępcza w postaci ośmiu kursów na tej trasie. Jak tłumaczyli przedstawiciele PR, na daną godzinę - w zależności od potrzeb - zostanie podstawiony jeden lub dwa autobusy. Warto zwrócić uwagę na połączenia na linii z Łodzi Kaliskiej do Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska oraz dalej do Częstochowy. Tutaj przewozy Regionalne Regionalne zdecydowały się na wydłużenie relacji do i z Łodzi Kaliskiej czterech pociągów Koluszki - Częstochowa oraz Koluszki  - Piotrków Trybunalski. Z kolei dziesięć pociągów relacji Częstochowa - Piotrków Trybunalski - Łódź Kaliska pojedzie z pominięciem stacji w Koluszkach. Taki zabieg pozwoli zaoszczędzić od 15 do 35 minut. W ramach oferty "Tani Bilet" zmienią się także ceny. Z Łodzi do Radomska dojedziemy za 15.90 zł (normalny), z Łodzi do Gorzkowic za 14,90 zł (normalny), z Łodzi do Piotrkowa Trybunalskiego dojedziemy za 7 zł (normalny), a z Gorzkowic do do Piotrkowa Trybunalskiego za 4 zł (normalny). Na trasie pojawią się także zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne EN 57, które posiadają szereg udogodnień, jak wyciszone i klimatyzowane przedziały, wygodne fotele oraz gniazdka elektryczne.

Bez większych zmian w zestawieniu pociągów międzymiastowych interREGIO na trasie z Łodzi do Warszawy. Będzie to nadal 6 par pociągów (12 kursów) realizowanych także zmodernizowanymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi EN 57 województwa łódzkiego. Pierwsze kursy wyjadą w trasę z Łodzi o 07.05, potem o 08.02, 12.05, 13.45, 16.58 oraz ostatni o 19.57. Z Warszawy pierwszy pociąg ruszy o 03.57, potem o 11.05, 13.12, 15.25, 17.15 raz ostatni o 20.20. Jednak w związku z pracami torowymi jedna para pociągów interREGIO zatrzymywać się będzie na wszystkich stacjach i przystankach kolejowych od Łodzi Kaliskiej aż do Skierniewic. Dotyczy to pociągu (nr 10141/0) z Łodzi Kaliskiej o 16.58 oraz pociągu (nr 10122/3) z Warszawy Centralnej o 11.05. W obu pojazdach honorowane będą bilety pociągów REGIO Przewozów Regionalnych. Utrzymana zostaje nadal oferta "Połączenie w dobrej cenie", dzięki której bilet normalny kosztuje 24 złote (w PKP IC Bilet Taniomiastowy wynosi 25 zł).

Wszystkie codzienne kursy na trasie Łódź Kaliska - Kutno - Łódź Kaliska przejęła Łódzka Kolej
Aglomeracyjna. W rozkładzie jazdy zaplanowano po dziesięć połączeń dziennie | fot.
Daniel Siwak
Czas na Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Tym razem kolejowa spółka samorządu województwa łódzkiego rozpoczyna kursowanie na jednej trasie, która jednocześnie zamyka ten etap projektu. Chodzi oczywiście o relację z Łodzi Kaliskiej do Kutna przez Zgierz i Ozorków, gdzie będzie głównym przewoźnikiem. "Ełka" uruchamia 10 par pociągów (w sumie 20 kursów), a rozkład jazdy pociągów został dostosowany do potrzeb lokalnych samorządów. Ile będzie kosztowała podróż na nowej trasie? Z Łodzi do Kutna zapłacimy 11 zł (normalny), z Łodzi do Łęczycy 10 zł (normalny), z Łodzi do Ozorkowa 8 zł (normalny), a z Łodzi do Grotnik przejedziemy za 6,50 zł (normalny). Wszystkie przejazdy obowiązują w ofercie "Łódź Bliżej Ciebie".

Przejazdy na tej trasie łączą się z ofertą Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego w strefie D i D+ (+ komunikacja miejska w Łodzi - MPK Łódź, Zgierzu - MUK Zgierz oraz w Pabianicach - MZK Pabianice). Koszt elektronicznego biletu wynosi 280 złotych. Przy okazji pojawia się nowość w gamie biletów czasowych ŁKA. Jest to bilet ważny 60 minut, który poszerzy dotychczasową ofertę biletów strefowych (ważnych 30 minut, 90 minut oraz 12 godzin). Jego koszt wynosić będzie 4,50 zł, co półtora złotego więcej niż wersja półgodzinna. Przypomnę jedynie, że czasowy bilet strefowy uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów (w danym interwale czasowym) w aglomeracji łódzkiej ograniczonej stacjami: Łódź Andrzejów, Pabianice, Zgierz Północny. Akurat ten rodzaj biletów polecam osobom, które chciałby wypróbować, jak podróżuje się po mieście oraz po aglomeracji łódzkiej.

Niestety, są też mało optymistyczne informacje dla pasażerów tego przewoźnika. Od 12 czerwca zmieniły się ceny biletów w ofercie "Łódź Bliżej Ciebie" na trasie z Łodzi do Sieradza. Ile więc będzie kosztowała podróż na tej trasie? Z Łodzi do Sieradza, z Łodzi do Zduńskiej Woli i z Łodzi do Pabianic zapłacimy więcej o złotówkę, czyli odpowiednio 14 zł (normalny), 10 zł (normalny) i 6 zł (normalny). O dwa złote więcej będzie trzeba wydać za przejazd z Łodzi do Łasku i z Łodzi do Kolumny, co będzie kosztować pasażera 8 zł (normalny) i 7 zł (normalny). To dość dziwne posunięcie na trasie, gdzie Łódzka Kolej Aglomeracyjna jest jedynym przewoźnikiem. Niezadowoleni mogą być także seniorzy. korzystający z oferty ŁKA 60+. Obecna ulga w wysokości 50 procent uległa likwidacji. Osoby, które ukończyły 60 lat mogą kupić bilet na przejazd z zastosowaniem cen określonych w taryfie "Łódzkie Łączy", ale już ze zniżką 30 procentową. Czy w związku z tym spółka straci część klientów? O tym przekonamy się w ciągu najbliższych tygodni.

Część "łódzkich" pociągów PKP Intercity będzie nadal kursowała przez Sochaczew. To związane jest
z dalszą modernizacją "wiedenki" oraz pracami na stacji Skierniewice | fot.
Daniel Siwak
W przypadku pociągów spółki PKP Intercity wpływ na ich kursowanie będą miały prace remontowe na odcinku Skierniewice - Warszawa Zachodnia linii kolejowej nr 1. Ponownie przeanalizowałem rozkład jazdy składów, którymi łodzianie codziennie dojeżdżają do pracy w Warszawie. Po zimowej aktualizacji rozkładów jazdy było to 16 pociągów do Warszawy oraz 16 pociągów z Warszawy. W nowym rozkładzie jazdy nic się nie zmieni, i będzie to nadal 16 par pociągów (32 kursy). Jednak cztery pociągi kursować będą przez stacje Sochaczew i przystanek osobowy Mokra. I tak objazdem pojadą: TLK Tuwim z Warszawy Wschodniej do Łodzi Kaliskiej, TLK Wrocławianin z Wrocławia Głównego do Warszawy Wschodniej (przed Łódź Kaliską), TLK Kormoran z Wrocławia Głównego do Olsztyna Głównego (przez Łódź Kaliską) oraz TLK Wokulski z Łodzi Kaliskiej do Warszawy Wschodniej.

Dodatkowo TLK Tuwim z Łodzi Kaliskiej do Warszawy Wschodniej oraz TLK Boryna z Łodzi do Warszawy Wschodniej - w okresie od 18 czerwca do 31 lipca będą zatrzymywały się na przystanku osobowym Dąbrowice Skierniewickie. Z kolei w okresie od 14 czerwca do 31 sierpnia dwa pociągi PKP IC będą zatrzymywać się na stacjach i przystankach osobowych: Skierniewice, Skierniewice Rawka, Radziwiłłów Mazowiecki, Jesionka, Sucha Żyrardowska, Żyrardów, Międzyborów, Jaktorów, Grodzisk Mazowiecki. Chodzi o pociągi TLK Boryna z Warszawy Wschodniej do Łodzi Kaliskiej oraz TLK Śnieżka ze Szklarskiej Poręby Górnej do Warszawy Wschodniej (przez Łódź Kaliską).

Pierwszy pociąg w kierunku stołecznych dworców będzie odjeżdżał z Łodzi Kaliskiej nieco wcześnie, bo nie o godzinie 04.28, a o 04.23. Kolejne, które w poprzednim rozkładzie odjeżdżały o 05.02 i 05.31, wyruszą także nieco wcześnie - o 04.55 i 05.27. Warto wspomnieć też o ostatnich kursach kolejowych PKP IC. Z Łodzi Kaliskiej do Warszawy Centralnej pojedziemy o godzinie 21.28, zaś z Warszawy Centralnej do Łodzi Kaliskiej ostatni kurs nie wyruszy tak jak teraz - o 22.00 lecz o 22.05. Najszybszy pociąg, który kursuje pomiędzy Łodzią a Warszawą, czyli TLK Łodzianin odjedzie z Łodzi Kaliskiej o godzinie 06.13 i do dworca Warszawa Centralna dotrze w 1 godzinę i 50 minut. Podróż powrotna tym samym pociągiem zacznie się o 17.05 i do dworca Łódź Kaliska pociąg dojedzie w 1 godzinę i 48 minut. Na odcinku Skierniewice - Dąbrowice Skierniewickie honorowane będą bilety pociągów REGIO Przewozów Regionalnych.

4 komentarze:

  1. Warto tutaj zwrócić uwagę na to, że:
    - Wspólny Bilet Aglomeracyjny między Łodzią a Ozorkowem kosztuje więcej niż dwa osobne bilety miesięczne na komunikację miejską w Łodzi i na pociąg z Łodzi do Ozorkowa
    - bilet normalny z Łodzi do Ozorkowa we wprowadzonej na linii do Kutna ofercie Łódź Bliżej Ciebie kosztuje dokładnie dwa razy więcej (!) niż u najdroższego przewoźnika autobusowego kursującego w tej relacji po wprowadzonej równocześnie z wejściem ŁKA podwyżce cen biletów na przejazd tym busem
    - jest to zarazem o 1/3 więcej niż kosztuje bilet w ofercie Łódź Bliżej Ciebie z Łodzi do Głowna - gdzie długość trasy jest podobna, jednak linia kolejowa jest wyremontowana, zapewnia wyższy komfort i lepszy czas przejazdu, a ponadto busy są droższe i nie ma alternatywy w postaci linii tramwajowej
    - zmniejszono wysokość zniżki w ofercie "60+" z dokładnie 50% do ok. 30% (wprowadzono dla niej zupełnie odrębne tabele cen biletów), przez co na wielu trasach gdzie obowiązuje oferta Łódź Bliżej Ciebie niby zniżkowy bilet dla osoby od 60 lat wzwyż okazuje się być droższy niż bilet dla młodszych pasażerów (oczywiście nikt nie zmusza do korzystania z tej oferty, ale niezbyt dobrze wygląda najpierw dawanie starszym osobom zniżki, by potem praktycznie ją im odebrać)

    A z pozytywnych zmian:
    - zmieniono formułę (i nazwę) oferty "Bilet Familijny", teraz nie jest w niej wymagane dziecko, jest ona zbliżona do "Ty i 1, 2, 3" z Przewozów Regionalnych - niestety w zdecydowanej większości przypadków korzystanie z niej się nie opłaca, bo daje ona zniżkę około 30% od ceny podstawowej (według tych samych tabel, co przy ofercie "60+"), podczas gdy większą zniżkę na najpopularniejszych trasach zapewnia i tak Łódź Bliżej Ciebie

    Dlaczego to wszystko pominięto w artykule? Może warto zająć się tym tematem w osobnym?

    OdpowiedzUsuń
  2. Strona jeszcze będzie działać czy już koniec?

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedy następny wpis? Nie żebym tu kogokolwiek popędzał, bo na pewno to kwestia wolnego czasu itd. - ale od ostatniego wpisu minęło już 5 miesięcy (!), a w międzyczasie miały miejsca takie wydarzenia, jak otwarcie trasy WZ, czy publikacja rozkładu jazdy kolei na sezon 2015/2016. Ciężko "wybaczyć" taki przestój :) Czy jakiś raport z otwarcia WZ w ogóle się pojawi, czy nie ma co na to liczyć?

    OdpowiedzUsuń