piątek, 31 października 2014

Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Od 1 listopada kursy do Sieradza, Zgierza, Łodzi Kaliskiej i Łodzi Widzewa

Ze stacji Łódź Widzew odjeżdżać będą teraz dwa pociągi. Do Zgierza przez Łódź Stoki i Łódź Marysin
oraz do Łodzi Kaliskiej przez Łódź Dąbrowę, Łódź Chojny i Łódź Pabianicką | fot.
Marek Bajszczak
Łódzka Kolej Aglomeracyjna powoli nabiera prędkości. Mam tutaj na myśli to, że sukcesywnie rozpoczyna kursowanie na różnych trasach w regionie. To ważne, bo samorządowy przewoźnik województwa łódzkiego musi czuć na sobie oddechy osób czy instytucji, które przyglądają się kolejnym posunięciom nowej spółki.

Jak już parokrotnie wspominałem na szczęście na torach regionu łódzkiego nie powtórzył się scenariusz śląski. Władze województwa podeszły bardzo rozsądnie do kwestii organizowania przewozów kolejowych nowym przewoźnikiem. Zresztą nie było potrzeby się spieszyć, bo rewolucji sześcioma Flirtami3 by się nie zrobiło.

Z uwagi na to, że to w sumie już trzy relacje samorządowa spółka będzie obsługiwać, postanowiłem podejść do tematu nieco informacyjnie. Dlatego znajdziecie dzisiaj między innymi godziny przyjazdów i odjazdów pociągów ze stacji Łódź Kaliska, Łódź Widzew, Zgierz i Sieradz. To dla tych, którzy nie odnajdują się w magicznych tabelach.

Niedługo dworzec Łódź Kaliska stanie się stacją główną dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Kursować
będą stać pociągi do Zgierza, Kutna czy Łowicza. Część od 14 grudnia | fot.
Daniel Siwak, arch.
Stwierdziłem, że na konferencję prasową, która odbywać się miała na peronie 3 widzewskiego dworca pojadę pociągiem. Na tym zamiarze cała łatwość tej podroży się zakończyła, bowiem nadal nie ma szans dojechać bezpośrednio z dworca Łódź Żabienic na dworzec Łódź Widzew. W ruch poszła wyszukiwarka na stronie PKP Polskich Linii Kolejowych. Jedno ze znalezionych połączeń mogłem zrealizować na tej trasie, ale musiałbym się przesiadać i dotarłbym sporo wcześniej niż potrzeba. Wreszcie zdecydowałem się o 09.14 pojechać pociągiem Przewozów Regionalnych na dworzec Łódź Kaliska, aby kilkanaście minut później przesiąść się na pociąg Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Ten po dziesięciominutowym postoju (po przyjeździe z Sieradza) jedzie w dalszą drogę na dworzec Łódź Widzew. Bez większych problemów i w dość kameralnym składzie - ja, kierownik pociągu i jeszcze dwóch pasażerów - dojechałem o godzinie 10.04.

Mamy czas wyborów, dlatego nie mogło się obyć bez gości specjalnych. - Sukces Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej jest już na ustach całej kolejarskiej Polski. W czasie niedawnego Kongresu Kolejowego mówiło się, że łódzkie wytyczna w tej chwili kierunek - stwierdził Cezary Grabarczyk, minister sprawiedliwości. Ale to można wybaczyć, w końcu przyczynił się poniekąd do budowy S-8. - Wygodne podróże koleją stają się faktem. Zachęcamy do korzystania z kolei. Dzisiaj jest to najszybsze połączenie w ruchu miejskim - mówił Witold Stępień, marszałek województwa. Także mamy nowe połączenie w ramach tzw. "kolei obwodowej". Po drodze z Łodzi Kaliskiej zatrzymujemy się na Łodzi Pabianickiej, Łodzi Chojnach i Łodzi Dąbrowie. W przyszłości do tej listy dołączy także przystanek PKP Łódź Zarzew, a być może także Łódź Obywatelska (nad ulicą Obywatelską) czy Łódź Rokicińska (w okolicy ulicy Wałowej). Trzeba przyznać, że nowe połączenie może okazać się mało atrakcyjne godzinowo. Otóż pierwszy pociąg w kierunku Widzewa odjeżdza dopiero o 07.08 podczas, gdy w kierunku Polesia pojedziemy już o 04.31. Na tej pierwszej trasie można pojechać wcześniej, bo o godzinie 04.52 odjeżdża pociąg REGIO.

Jednak jeśli chcemy przyzwyczajać do marki, jaką ma być ŁKA to takich błędów nie możemy popełniać. Mam nadzieję, że od grudnia będzie lepiej. Wiemy już, że nowa "miejska" relacja to nie wszystko. Od 1 listopada Łódzka Kolej Aglomeracyjna przejmuje całkowicie trasę Łódź Kaliska - Sieradz. Żółto-szaro-czerwone pociągi kursować będą 16 razy w każdym kierunku. Przewozy Regionalne nadal będą jeździć na tej trasie, ale już tylko w relacjach dalekobieżnych. Z Łodzi Kaliskiej do Ostrowa Wielkopolskiego, Poznania i Wrocławia pojedzie 10 pociągów tego przewoźnika, a z powrotem będzie tych pociągów już tylko 8. Niektóre z nich ominą przystanek PKP Łódź Lublinek (funkcjonujący jako Lublinek). Warto przypomnieć, że posiadając Wspólny Bilet Aglomeracyjny na strefę A lub A+ mamy równocześnie możliwość podróży pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Przewozów Regionalnych. Obejmuje on przejazdy z Łodzi do Pabianic. Dodatkowo przy WBA "z plusem" możemy także korzystać z tramwajowej i autobusowej komunikacji w tym mieście.

Codziennie przez przystanek kolejowy Łódź Stoki przejeżdża 12 pociągów w kierunku Zgierza oraz
12 pociągów w kierunku dworca kolejowego Łódź Widzew.  Podróż trwa 18 minut | fot.
Daniel Siwak
Z Łodzi Kaliskiej na Łódź Widzew pojedziemy pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej o: 07.08, 09.46 (bezpośredni z Sieradza, 12.01 (bezpośredni do Zgierza), 18.41, 20.48 i 23.51. W przeciwnym kierunku, czyli z Łodzi Widzew do Łodzi Kaliskiej kursy odbywają się o: 04.31, 05.28, 07.42, 10.20 (bezpośredni ze Zgierza), 11.40 (bezpośredni ze Zgierza), 19.00 (bezpośredni ze Zgierza) oraz o 20.20 (bezpośredni ze Zgierza). Przejazd na tym odcinku trwa około 20 minut. Po drodze pasażerowie skorzystają z przystanków Łódź Pabianicka, Łódź Chojny i Łódź Dąbrowa.

Z Łodzi Widzewa do Zgierza pojedziemy o: 04.28, 05.28 (bezpośredni do Sieradza), 06.31, 07.25, 08.30, 10.14, 12.29 (bezpośredni z Łodzi Kaliskiej), 14.20, 16.33, 17.25, 19.15 (bezpośredni z Łodzi Kaliskiej) oraz o 21.17. W przeciwnym kierunku, czyli ze Zgierza do Łodzi Kaliskiej kursy odbywają się o: 04.54, 06.05, 06.59, 08.04, 09.54 (bezpośredni do Łodzi Kaliskiej), 11.07 (bezpośredni do Łodzi Kaliskiej), 13.54, 15.27, 16.59, 18.27 (bezpośredni do Łodzi Kaliskiej), 19.54 (bezpośredni do Łodzi Kaliskiej) oraz o 22.01. Przejazd na tym odcinku trwa około 18 minut. Po drodze pasażerowie skorzystają z przystanków Łódź Stoki, Łódź Marysin i Łódź Arturówek.

Z Łodzi Kaliskiej do Sieradza wyruszymy o: 04.19, 06.28, 06.49, 08.03, 09.52, 12.15, 14.38, 15.00, 15.22, 16.08, 16.27, 17.35, 18.05, 19.56, 21.05 oraz o 22.50. W przeciwnym kierunku, czyli z Sieradza do Łodzi Kaliskiej kursy odbywają się o: 04.08, 04.33, 05.05, 05.38, 06.30, 07.05, 08.18 (bezpośredni do Łodzi Widzewa), 10.30, 10.53, 13,54, 14.38, 15.23, 16.48, 18.53, 19.40 oraz o 22.18. Przejazd na tym odcinku trwa około 1 godziny i 14 minut. Po drodze pasażerowie skorzystają m.in. z przystanków Łódź Lublinek, Pabianice, Kolumna, Łask, i Zduńska Wola.

Kiedy zachodzi taka potrzeba Flirty3 jeżdżą w tzw. trakcji ukrotnionej, czyli łączone są ze sobą
w dłuższe składy. Być może cztery ostatnie pociągi zostaną wydłużone | fot.
Daniel Siwak, arch.
Jest też kilka zmian dla pasażerów. Od 1 listopada powiększa się ilość kas Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, gdzie będzie można kupić bilety przewoźnika. Poza punktami na dworcu PKP Łódź Kaliska (cały tydzień w godz. 06.20 - 21.00) i dworcu PKP Łódź Widzew (cały tydzień w godz. 05.30 - 21.00) będzie można zakupić je jeszcze w czterech innych. Są to: dworzec PKP Pabianice (od poniedziałku do piątku w godz. 06.00 - 18.00, dwie pierwsze soboty miesiąca w godz. 09.00 - 13.00 oraz w ostatnim dniu miesiąca w godz. 06:00 - 14:00), dworzec PKP Łask - Kolumna (od poniedziałku do piątku w godz. 06.00 - 16:00 oraz w soboty i niedziele w godz. 09:00 - 16.00), dworzec PKP Zduńska Wola (od poniedziałku do piątku w godz. 05.30 - 18.30, w soboty od godz. 06.00-17.00 oraz w niedzielę od godziny 07.00 - 18.00) oraz dworzec PKP Sieradz (od poniedziałku do piątku w godz. 05.40 - 18.00 oraz w soboty i niedziele w godz. 07.00 - 18.00).

Zbliżamy się do końca. Przydałoby się napisać co będzie działo się w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w najbliższych miesiącach. Przede wszystkim do końca roku przewoźnik powinien ostatecznie uporać się z kwestią przydarzających się awarii biletomatów. Jeśli urządzenie zawiesi się w czasie jazdy to można je ponownie uruchomić, ale w tym celu trzeba zrestartować cały skład. Tak przynajmniej twierdzą w ŁKA. To wymaga czasu, jednak praktycznie można to zrobić tylko na stacji początkowej lub końcowej. Wraz z kolejną aktualizacją rozkładu jazdy, czyli 14 grudnia pojawią się kolejne połączenia. Pierwsze to Łowicz - Łódź Kaliska z wybranymi kursami przedłużonymi do dworca Łódź Widzew. Drugie to Koluszki - Łódź Widzew z wydłużonymi kursami aż do Zgierza. Jak łatwo wywnioskować część pociągów pojedzie przez przystanek kolejowy Łódź Radogoszcz Zachód, który jest najgorzej skomunikowanym nowym przystankiem w mieście. Wraz z tym pojawią się na pewno kolejne kasy biletowe, aby pasażerom ułatwić podróż. W nich prócz tradycyjnych biletów będzie można wyrobić i zakodować elektroniczny bilet ŁKA.

Na koniec warto wspomnieć o elektrycznych zespołach trakcyjnych Flirt3. Ostatnie cztery pojazdy trafią do Łodzi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Jednak nie jest wykluczone, że siedlecka fabryka Stadlera dokona pewnej modyfikacji przed ich dostarczeniem. Chodzi o wstawienie do każdego z tych pociągów jednego dodatkowego członu. Andrzej Wasilewski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej był bardzo zadowolony, ale i jednocześnie zaskoczony dużą frekwencją na trasie Łódź Kaliska - Sieradz. Dlatego można przypuszczać, że to właśnie ta sytuacja spowodowała taką, a nie inną decyzję. Zresztą mówił o tym niedawno także sam marszałek województwa Witold Stępień. Przeczytać możemy o tym na łamach listopadowego numeru "Rynku Kolejowego". Wcale bym się nie zdziwił, gdyby samorządowy przewoźnik przy kolejnych zamówieniach zdecydował się kupić już dłuższe pojazdy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz