wtorek, 7 października 2014

Kongres Kolejowy w Łodzi. Pół tysiąca osób będzie debatować o regiokolei, biletach i bezpieczeństwie

Czy kolej może przyciągać skutecznie pasażerów niczym sprzęgi poszczególne jednostki? Okazja do
odpowiedzenia na to pytanie będzie na Kongresie Kolejowym w Łodzi | fot.
Daniel Siwak, arch.
Kolej na Łódź, koleją do Łodzi, koleje Łodzi, Łódź kolejowa, kolejowa strona Łodzi. Mógłbym tworzyć takie wyrażenia jeszcze długo, bo i okazja ku temu jest bardzo dobra. Jak już zapewne wiecie w naszym mieście odbywać się bardzo prestiżowa impreza. Mam na myśli oczywiście Kongres Kolejowy 2014, który rozpocznie się jutro.

Oprócz gdańskich Targów Kolejowych TRAKO, jest to jedno z największych wydarzeń w branży kolejowej w kraju. To nie tylko sam kongres, ale także szereg wydarzeń towarzyszących, w czasie których słowo kolej będzie odmieniane przez wszystkie możliwe przypadki. Wszystko po to, aby zdiagnozować bieżący stan branży.

Kiedy kilkanaście tygodni temu okazało się, że impreza nie odbędzie się w murach zrewitalizowanej elektrowni EC1 przy ulicy Targowej. Pomyślałem sobie, że nie ma chyba bardziej idealnego miejsca - pod względem lokalizacji, ale także pijarowsko. Za oknem plac budowy dworca Łódź Fabryczna. Teraz za oknem będzie nieco inna budowa - centrum handlowego Sukcesja.

Marszałek województwa będzie pełnił rolę współgospodarza. Prezes ŁKA Andrzej Wasilewski będzie brał
udział w kilku dyskusjach, bo na Kongresie będzie mowa o kolei regionalnej | fot.
Daniel Siwak, arch.
Trzeba sobie powiedzieć, że program kolejowej imprezy nie dość, że jest bardzo napięty, to jest bardzo różnorodny w wąskiej tematyce kolejowej. Wszystko odbędzie się w nowoczesnych wnętrzach Nowej Hali Expo przy alei Politechniki 4, skąd dojazd do dworca autobusowo-kolejowego Łódź Kaliska nie powinien zająć więcej niż kwadrans, a dojazd do Portu Lotniczego im. Władysława Reymonta nie powinien zająć więcej niż dwóch kwadransów. Zresztą centralne położenie terenów targowych w topografii miasta to nie jedyny plus. Sama Łódź położona jest na skrzyżowaniu autostrad A1 i A2, do miasta można także dojechać pociągami praktycznie z każdego rejonu Polski. Zupełnie inną sprawą, że w XXI wieku pewne czasu przejazdu są po prostu nie do przyjęcia. Szczególnie w dobie zmieniającej się na plus infrastruktury kolejowej.

Dyskusje dyskusjami, ale patrzę sobie na nazwiska. Nie mogło zabraknąć oczywiście gospodarzy Łodzi i regionu łódzkiego - prezydent miasta Hanny Zdanowskiej oraz marszałka województwa Witolda Stępnia. To chyba normalne, że organizatorzy Kongresu Kolejowego oddali głos także tubylcom. Dlatego ta lista jest dość okazała. W czasie czwartkowej imprezy głos zabiorą m.in.: Minister Sprawiedliwości Cezary Grabaczyk, doradca Marszałka Województwa Łódzkiego ds. Infrastruktury Kolejowej Alina Giedryś, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Andrzej Wasilewski, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Teresa Woźniak, architekt miasta Marek Janiak, dyrektor Biura Strategii Miasta Łodzi Tomasz Jakubiec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi Grzegorz Nita oraz dyrektor Zarządu Nowego Centrum Łodzi Błażej Moder.

W dyskusji wprowadzającej wypowiedzą się wicepremier i Minister Gospodarki Janusz Piechociński, marszałek województwa Witold Stępień oraz wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. Będą oni próbować odpowiedzieć na pytania - czy kolej można potraktować jako projekt w pełni komercyjny i ile jest kolei w państwie, a ile jest państwa w kolei. Jednak tą 35-minutową dyskusję można uznać, jako przystawkę Kongresu Kolejowego 2014. Przez kolejną godzinę będzie okazja do rozmowy ile pieniędzy będzie można zdobyć na infrastrukturę kolejową w nowej perspektywie unijnej 2014-2020. Warto w tym miejscu przypomnieć, że w ramach środków unijnych mogą zostać dofinansowane projekty w zakresie rozwoju drogowej i kolejowej infrastruktury w sieci TEN-T, połączeń kolejowych poza tą siecią oraz w aglomeracjach czy niskoemisyjnego transportu miejskiego. Z unijnych złotówek będą mogli skorzystać zarządcy infrastruktury transportu miejskiego, lokalni przewoźnicy pasażerscy, zarządcy infrastruktury kolejowej, zarządcy infrastruktury dworcowej, pasażerscy przewoźnicy kolejowi oraz zarządcy krajowej infrastruktury drogowej.

Inwestycje kolejowe pod kątem kończącej się perspektywy 2007-2013 oraz rozpoczynającej się
perspektywy 2014-2020 będą jednym z tematów branżowej imprezy w Łodzi | fot.
Daniel Siwak
Patrząc w program można odnaleźć także sprawy dotykające naszego lokalnego podwórka. Tematem przewodnim jednej z dyskusji będzie co region łódzki zyska z przebudowy systemu transportu szynowego. Tutaj powróci między innymi idea Łodzi i Warszawy, jako wspólnej metropolii. Czy dla jej powstania wystarczy tylko dobra oferta transportowa? W końcu kilkanaście tysięcy łodzian dojeżdża koleją do stolicy, gdzie pracują. W porannych pociągach odsypiają niedospaną noc, jedzą śniadanie czy przygotowują się na spotkania służbowe. Popołudniowe kursy to przede wszystkim walka o miejsce w przedziale. Kiedy to się uda można spokojnie dokończyć czytanie gazety, książki, zjeść jakiś podwieczorek czy dospać nieprzespany poranek. Jednak przy okazji tej debaty nie będzie mowa tylko o jednej z najbardziej dochodowych relacji w kraju. Uczestnicy zastanowią się co Łódzka Kolej Aglomeracyjna zmieni w jakości usług oferowanych w województwie łódzkim.

Zapewne niejednego pasażera wyprowadziły z równowagi zasady sprzedaży biletów kolejowych. Przeważnie jest tak, że w jednej kasie zakupić można bilety wszystkich lub większości przewoźników. Ale zdarza się też tak, że w kasach należących do samorządowych przewoźników nie kupimy biletów innych przewoźników, nawet regionalnych. Co więcej. Ile zdarzyło się Wam, że przez źle działający pragotron dworcowy lub peronowy podróż przebiegła z małą nutką niepewności? Zresztą takich wrażeń mogą dostarczyć także nowoczesne wyświetlacze. Uczestnicy jednej z debat zmierzą się z pytaniem - czy pasażerowie doczekają jednolitego systemu informacji pasażerskiej i sprzedaży biletów? Na to pytanie spróbują odpowiedzieć m.in. prezes Zarządu Kolei Dolnośląskich Piotr Słowikowski, prezes Zarządu Kolei Wielkopolskich Włodzimierz Wilkanowicz oraz prezes Zarządu Kolei Mazowieckich Ryszard Rębilas.

Dość ciekawe wydarzenie szykuje się w piątek, 10 października. Również w nowej Hali Expo odbędzie się debata "Turystyka kolejowa w Polsce". Jak możemy przeczytać na stronie internetowej organizatorów, jej celem będzie zaprezentowanie pozytywnych przykładów rozwoju "turkolu" w ostatnich latach, a także wskazanie głównych barier rozwoju. Przede wszystkim poznamy najważniejsze punkty na turystycznej mapie kolejowej Polski czy potencjalne możliwości pozyskania środków unijnych na inwestycję w turystykę kolejową. Uczestnicy skupią się między innymi na omawianiu przykładów z naszego regionu - akcji "Pociągiem w Łódzkie" oraz działalności turystycznej Parowozowni w Skierniewicach i Rogowskiej Kolei Wąskotorowej. Akurat te dwa ostatnie miejsca miałem okazję odwiedzać osobiście. W Skierniewicach za czasów MM-ki, robiliśmy jednego z dwóch wyjazdowych Foto Dejów. Natomiast ręczną drezyną wraz ze znajomymi przejechałem odcinek od Rawy Mazowieckiej do Rogowa.

Budowa nowego dworca Łódź Fabryczna to jedna z największych kolejowo-komunikacyjnych inwestycji
 w naszym kraju. Prace budowlane z tygodnia na tydzień postępują. To zresztą widać | fot.
Daniel Siwak
Trzeba pamiętać, że Kongres Kolejowy w Łodzi to także szereg wydarzeń towarzyszących. Budowa nowego podziemnego dworca Łódź Fabryczna to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, która warta jest ponad 1,7 miliarda złotych. Jednak nie można zapomnieć, że to tak naprawę dwie osobne części - kolejowa oraz miejska. Ta pierwsza obejmuję budowę podziemnej stacji kolejowej z czterema peronami i ośmioma torami. Manewry odbywać się będą w głowicy zachodniej, która w przyszłości stanie się wjazdem do tunelu średnicowego pod miastem. Wraz z tym powstanie przestrzeń do obsługi pasażerów z poczekalniami, kasami biletowymi (PKP InterCity, Przewozów Regionalnych i Łódzkiej Kolej Aglomeracyjnej), salonami prasowymi i pozostałymi punktami handlowo-usługowymi. Część miejska to budowa tak zwanego węzła multimodalnego, czyli systemu parkingów podziemnych, wielostanowiskowego przystanków dla autobusów dalekobieżnych oraz wspólnego przystanku autobusowo-tramwajowego na ulicy NowoSkładowej.

Tuż po niej będzie można zwiedzić zrewitalizowany kompleks EC1. Mówiąc dokładniej goście Kongresu Kolejowego w Łodzi zobaczą EC1 Zachód, czyli przyszłe łódzkie Centrum Nauki i Techniki. Multimedialna ekspozycja będzie się składać z trzech ścieżek edukacyjnych: energetycznej, historii cywilizacji i nauki oraz "mikro świat - makro świat". Najważniejszą częścią CNiT będą stałe ścieżki składające się z interaktywnych urządzeń umożliwiających samodzielne przeprowadzanie działań i doświadczeń, obserwowanie i badanie określonego zjawiska fizycznego, reakcji chemicznej, czy struktury biologicznej przez zwiedzających. Warto podkreślić, że główny szlak zwiedzania będzie pokrywał się z historycznym szlakiem powstawania energii. To właśnie tutaj ma też stanąć fragment ekspozycji nawiązujący do powstającego w zajezdni tramwajowej na Brusie Laboratorium Transportu - LaboT.

W piątek, 10 października będzie można zobaczyć jedno z najnowocześniejszych zaplecze technicznych, jakie powstaje w Polsce. Mam tutaj na myśli to, które na stacji Łódź Widzew buduje kolejowy przewoźnik Urzędu Marszałkowskiego - Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Na powierzchni 4,5 hektara wybudowano budynek, w którym odbywać się będzie obsługa pociągów Flirt3, w tym bieżąca naprawa, odfekalnienie, nawodnienie, napiaszczenie. Automatyczna myjnia pracująca w systemie zamkniętego obiegu wody ma zapewnić zewnętrzną czystość pociągów, a laserowe stanowisko pomiarowe oraz tokarka podtorowa zadbają o prawidłowe parametry zestawów kołowych. Dla części pociągów przewidziano tory postojowe po wschodniej stronie hali, natomiast po południowej stronie znajdą się tory przejazdowo-postojowe. Na wszystkie piątkowe (10 października) wydarzenia pozostały już ostatnie wolne miejsca.

W sprawie wizyty na terenie budowy dworca Łódź Fabryczna (godz. 10.00 i 11.00) i w EC1 (godz. 10.00 i 11.00) należy kontaktować się z Martą Rodziewicz z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR (marta.rodziewicz@tor-wydawnictwo.pl). Jeśli ktoś byłby zainteresowany wejściem na teren zaplecza technicznego ŁKA (godz. 10.00 i 12.00) niech kontaktuje się z rzeczniczką spółki Martą Markowską (rzecznik@lka.lodzkie.pl).

ZBIORowa KOMunikacja W mieście ŁODZI to branżowy patron medialny IV Kongresu Kolejowego w Łodzi. Teksty poświęcone kolejowej imprezie przeczytacie klikając na ten link.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz