czwartek, 25 września 2014

Wspólny Bilet Aglomeracyjny w nowej odsłonie. Będzie strefa miejska, podział na odcinki i dodatkowy "plus"

Wspólny Bilet Aglomeracyjny ma już rok. Od tego czasu będzie to jego trzecia odsłona. Tym razem
został podzielony na odcinki kolejowe, gdzie dodano komunikację miejską | fot.
Daniel Siwak, arch.
Bez zbędnej złośliwości muszę przyznać, że temat Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego bardzo lubię poruszać na łamach ZBIORowej KOMunikacji W mieście ŁODZI. To taki produkt, który w innych miastach już działa, a u nas dopiero nadal raczkuje. Wszelkie zmiany w jego funkcjonowaniu śledzę i staram się w miarę regularnie opisywać.

Wspólny Bilet Aglomeracyjny jest to wspólny kolejowo-komunikacyjny bilet dla mieszkańców Łodzi i regionu łódzkiego. Dzięki niemu można podróżować tramwajami i autobusami MPK Łódź, autobusami MZK Pabianice i Markab Zgierz oraz pociągami Przewozów Regionalnych i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Osoby, które nie śledzą jakoś specjalnie informacji ze świata komunikacji pewnie nie wiedzą, że WBA ma już tak naprawdę rok. Kiedy oferta wchodziła do użytku można było ją kupić jedynie w wersji papierowej, tylko w trzech punktach w Łodzi. Teraz kodowany jest na elektronicznej "Migawce" i dostępny w większej ilości miejsc.

Podróżowanie tramwajami, autobusami i pociągami będzie możliwe na jednym bilecie elektronicznym.
Wystarczy zakodować na karcie bilet WBA na strefę 0 lub strefę A | fot.
Daniel Siwak, arch.



Zanim jeszcze o WBA, warto nieco wspomnieć o KPW, czyli Kolejowej Promocji Wakacyjnej, którą Urząd Marszałkowski wprowadził pod koniec czerwca. Zasada działania była dość prosta. Każdy pasażer, który posiadał bilet okresowy, zakodowany na elektronicznej "Migawce", miał ekstra bonus przy podróżowaniu. Otóż mógł bez ograniczeń czasowych jeździć nie tylko tramwajami i autobusami po mieście, ale także pociągami osobowymi ŁKA oraz pociągami REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych. Promocja dotyczyła także biletów 20-minutowych, wydłużonych do 40 minut oraz biletów 40-minutowych, wydłużonych do godziny. Tutaj liczyło się jedynie czy pasażer rozpoczynał podróż w pociągu czy kończył w nim swoją podróż. W zależności od tego musiał podejść do konduktora lub kierownika pociągu, który odnotował godzinę rozpoczęcia podróży lub mógł bez tego jechać od stacji do stacji, bez względu na czas przejazdu.

Zainteresowanie było, bo sam widziałem pasażerów z łódzkim biletem elektronicznym. W czasie jednej z sierpniowych konferencji prasowych zapytałem czy pasażerowie mogą liczyć na pozostawienie tej promocji na stałe? - Z informacji, które posiadam pojawiają się pasażerowie z "Migawką". To zmiana nawyków, bo kolej w tym obszarze wewnętrznym miasta była do tej pory nieobecna. Wracamy do tej tradycji kolei obwodowej. Kolei, która zatrzymuje się na wielu przystankach, a chcielibyśmy żeby takich przystanków w drugim etapie budowy ŁKA było jeszcze więcej - mówił mi marszałek Witold Stępień. Kilkanaście dni później promocja, która miała pozostać tylko wakacyjną została niespodziewanie przedłużona na cały wrzesień, choć bez biletów czasowych. Te słowa zwiastować mogły modyfikację Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego. Chodziło szczególnie o kontynuację możliwości podróży z plastikową "Migawką" koleją po Łodzi. Udało mi się dotrzeć do projektu nowej taryfy. Wzrasta nieco cena oraz znika możliwość jazdy interREGIO, ale uważam to i tak za pozytywną zmianę w podejściu do komunikacji.

Jednak patrząc na propozycję, która ma wejść od 1 października, nasuwa mi się cytat z piosenki zespołu Piersi "Bałkanica": "Będzie, będzie się działo". Jednak zabawy nie będzie, głośno i radośnie zawsze też nie. W trzeciej odsłonie Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego znów do góry nogami został wywrócony podział na strefy. Jeżeli zmieniają się strefy to zmienia się także cały cennik poszczególnych biletów. Pozwólcie jednak, że zacznę od lokalnego podwórka. W nowym WBA pojawia się tak zwana strefa 0, obejmująca swoim zasięgiem obszar Łodzi. Oznacza to tyle, że pasażerowie posiadający elektroniczną "Migawkę" i elektroniczny bilet ŁKA będą mogli - prócz tramwajów i autobusów - dodatkowo podróżować pociągami osobowymi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągami REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych. Chodzi o stacje i przystanki: Łódź Kaliska, Łódź Chojny, Łódź Widzew, Łódź Żabieniec, (Łódź Niciarniana, Łódź Fabryczna po uruchomieniu), Łódź Radogoszcz Zachód, Łódź Arturówek, Łódź Marysin, Łódź Stoki, Łódź Pabianicka, Łódź Dąbrowa, Łódź Andrzejów, Łódź Lublinek i Łódź Olechów Wschód. Wspólny Bilet Aglomeracyjny w strefie 0 ma kosztować 82,00 zł a ulgowy o połowę taniej, czyli 41,00 zł.

W nowym WBA pojawią się: strefa 0, strefa A i A+, strefa B i B+, strefa C i C+ oraz strefa D i D+. Każda
z nich będzie inaczej płatna oraz podzielona zostanie na odcinki kolejowe | fot. Daniel Siwak, arch.


Kolejna w szeregu jest strefa A, gdzie zmienia obszar obowiązywania oraz cena. W tym przypadku na "Migawce" można jeździć tramwajami i autobusami MPK po Łodzi i aglomeracji łódzkiej oraz pociągami osobowymi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i pociągami REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych na obszarze Łodzi, Pabianic i Zgierza. Wspólny Bilet Aglomeracyjny w strefie A ma kosztować 114,40 zł (normalny) i 57,20 zł (ulgowy). No i teraz zaczynają się prawdziwe schody dla pasażerów, bo w cenniku pojawiają się nowości "z plusem". Jako pierwszą mamy strefę A+. To tak naprawdę dawna strefa A wraz z zasięgiem i cennikiem. Obowiązuje w tramwajach i autobusach MPK na terenie Łodzi i aglomeracji, w autobusach w Zgierzu i Pabianicach oraz w pociągach osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i pociągach REGIO Przewozów Regionalnych na obszarze Łodzi, Pabianic i Zgierza. Wspólny Bilet Aglomeracyjny w strefie A+ ma kosztować tyle ile obecny bilet w strefie A, czyli 180,00 zł (normalny) i 90,00 zł (ulgowy). W obydwu przypadkach chodzi o stacje i przystanki: Łódź Kaliska, Łódź Chojny, Łódź Widzew, Łódź Żabieniec, (Łódź Niciarniana, Łódź Fabryczna po uruchomieniu), Łódź Radogoszcz Zachód, Łódź Arturówek, Łódź Marysin, Łódź Stoki, Łódź Pabianicka, Łódź Dąbrowa, Łódź Andrzejów, Łódź Lublinek, Łódź Olechów Wschód, Pabianice, Zgierz, Zgierz Jaracza, Zgierz Północ i Zgierz Kontrewers.

Tak wyglądają strefy 0, A i A+, czyli te najbliżej stolicy województwa. Jednak schemat zakładający strefę "zwykłą" i strefę "z plusem" (+komunikacja miejska) będzie funkcjonował także w kolejnych, czyli strefie B i B+, strefie C i C+ oraz strefie D i D+. We wspomnianej trzeciej odsłonie, Wspólny Bilet Aglomeracyjny preferuje dość niefortunny podział na poszczególne odcinki kolejowe. Oznacza to, że przejazd w danej strefie nie będzie już możliwy w całym województwie, a tylko w wybranej relacji - z Łodzi do danego miasta. Dla pasażerów podróżujących z jednego krańca województwa na drugi, znów staje się to mało opłacalne, bo trzeba płacić za dwa osobne bilety. Na pierwszy rzut oka wszystko jest jasne, ale długo zastanawiałem się jak Wam to wytłumaczyć. Podejść było wiele, ale ostatecznie zdecydowałem się opisać każdy rodzaj WBA od strefy B.

STREFA B, linia Łódź - Sieradz
Cena: 210,00 zł (normalny), 105,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A oraz: Chechło, Dobroń, Kolumna, Łask dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA B, linia Łódź - Łowicz
Cena: 210,00 zł (normalny), 105,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A oraz Smardzew, Glinik, Glinnik Wieś, Swędów, Stryków dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.
STREFA B, linia Łódź - Kutno
Cena: 210,00 zł (normalny), 105,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A oraz Grotniki, Chociszew dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA B, linia Łódź - Koluszki
Cena: 210,00 zł (normalny), 105,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A oraz Bedoń, Justynów, Gałkówek dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA B+, linia Łódź - Sieradz
Cena: 225,00 zł (normalny), 112,50 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Strefa miejska i podmiejska w pabianickiej komunikacji autobusowej;
3. Strefa miejska w zgierskiej komunikacji autobusowej oraz trasa autobusowej linii międzygminnej;
4. Strefa miejska i podmiejska w łaskiej komunikacji autobusowej;
5. Stacje i przystanki osobowe strefy A oraz Pabianice, Chechło, Dobroń, Kolumna, Łask dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA B+, linia Łódź - Łowicz
Cena: 210,00 zł (normalny), 105,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Strefa miejska i podmiejska w pabianickiej komunikacji autobusowej;
3. Strefa miejska w zgierskiej komunikacji autobusowej oraz trasa autobusowej linii międzygminnej;
4. Stacje i przystanki osobowe strefy A oraz Smardzew, Glinik, Glinnik Wieś, Swędów, Stryków dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA B+, linia Łódź - Kutno
Cena: 210,00 zł (normalny), 105,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Strefa miejska i podmiejska w pabianickiej komunikacji autobusowej;
3. Strefa miejska w zgierskiej komunikacji autobusowej oraz trasa autobusowej linii międzygminnej;
4. Stacje i przystanki osobowe strefy A oraz Grotniki, Chociszew dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna sukcesywnie powiększa ilość połączeń. Dzięki temu zwiększać się będą
także możliwości podróżowania koleją po mieście. Szczególnie w czasie remontów | fot.
Daniel Siwak


STREFA C, linia Łódź - Sieradz
Cena: 240,00 zł (normalny), 120,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A, B linii Łódź - Sieradz oraz Borszewice, Zduńska Wola dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA C, linia Łódź - Łowicz
Cena: 240,00 zł (normalny), 120,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A, B linii Łódź - Łowicz oraz Bratoszewice, Głowno dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA C, linia Łódź - Kutno
Cena: 240,00 zł (normalny), 120,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A, B linii Łódź - Kutno oraz Ozorków Nowe Miasto, Ozorków, Sierpów, Łęczyca dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA C, linia Łódź - Koluszki
Cena: 240,00 zł (normalny), 120,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A, B linii Łódź - Koluszki oraz Żakowice, Koluszki dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA C+, linia Łódź - Sieradz
Cena: 260,00 zł (normalny), 130,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Strefa miejska i podmiejska w pabianickiej komunikacji autobusowej;
3. Strefa miejska w zgierskiej komunikacji autobusowej oraz trasa autobusowej linii międzygminnej;
4. Strefa miejska w zduńskowolskiej komunikacji na liniach nr 1, 2, 3, 5, 10 i 11;
5. Stacje i przystanki osobowe strefy A, B linii Łódź - Sieradz oraz Borszewice, Zduńska Wola dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA C+, linia Łódź - Łowicz
Cena: 240,00 zł (normalny), 120,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Strefa miejska i podmiejska w pabianickiej komunikacji autobusowej;
3. Strefa miejska w zgierskiej komunikacji autobusowej oraz trasa autobusowej linii międzygminnej;
4. Stacje i przystanki osobowe strefy A, B linii Łódź - Łowicz oraz Bratoszewice, Głowno dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA C+, linia Łódź - Kutno
Cena: 240,00 zł (normalny), 120,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Strefa miejska i podmiejska w pabianickiej komunikacji autobusowej;
3. Strefa miejska w zgierskiej komunikacji autobusowej oraz trasa autobusowej linii międzygminnej;
4. Stacje i przystanki osobowe strefy A, B linii Łódź - Kutno oraz Ozorków Nowe Miasto, Ozorków, Sierpów, Łęczyca dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

Wykonanie nowego planu transportowego dla Łodzi pozwoli odpowiedzieć na ważne pytanie - jakie
linie łódzkiego MPK będą kursować w pobliżu przystanków kolejowych? | fot.
Daniel Siwak




STREFA D, linia Łódź - Sieradz
Cena: 280,00 zł (normalny), 140,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A i B, C linii Łódź - Sieradz oraz Męcka Wola, Sieradz Męka, Sieradz Warta, Sieradz dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA D, linia Łódź - Łowicz
Cena: 280,00 zł (normalny), 140,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A i B, C linii Łódź - Łowicz oraz Kamień Łowicki, Domaniewice Centrum, Domaniewice, Grudze, Łowicz Przedmieście, Łowicz Główny dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA D linia Łódź - Kutno
Cena: 280,00 zł (normalny), 140,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A i B, C linii Łódź - Kutno oraz Gawrony, Witonia, Kutno dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA D+, linia Łódź - Sieradz
Cena: 310,00 zł (normalny), 155,00 zł (ulgowy) 
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Strefa miejska i podmiejska w pabianickiej komunikacji autobusowej;
3. Strefa miejska w zgierskiej komunikacji autobusowej oraz trasa autobusowej linii międzygminnej;
4. Strefa miejska i podmiejska w sieradzkiej komunikacji autobusowej;
5. Stacje i przystanki osobowe strefy A i B, C linii Łódź - Sieradz oraz Męcka Wola, Sieradz Męka, Sieradz Warta, Sieradz dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA D+, linia Łódź - Łowicz
Cena: 280,00 zł (normalny), 140,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Strefa miejska i podmiejska w pabianickiej komunikacji autobusowej;
3. Strefa miejska w zgierskiej komunikacji autobusowej oraz trasa autobusowej linii międzygminnej;
4. Stacje i przystanki osobowe strefy A i B, C linii Łódź - Łowicz oraz Kamień Łowicki, Domaniewice Centrum, Domaniewice, Grudze, Łowicz Przedmieście, Łowicz Główny dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA D+ linia Łódź - Kutno
Cena: 280,00 zł (normalny), 140,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Strefa miejska i podmiejska w pabianickiej komunikacji autobusowej;
3. Strefa miejska w zgierskiej komunikacji autobusowej oraz trasa autobusowej linii międzygminnej;
4. Stacje i przystanki osobowe strefy A i B, C linii Łódź - Kutno oraz Gawrony, Witonia, Kutno dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

Problem będzie miał Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi, który jest dystrybutorem Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego. A tak mówiąc konkretnie to problem będzie miało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi, które obsługuje elektroniczną "Migawkę". To gdzie umieścić informację o nowych biletach, na dość "ciasnych" tabelach taryfowych, wydaje się być najmniejszą zagwozdką. Jednak pozostaje współczuć pracownikom Biura Obsługi Klienta MPK, Punktów Obsługi Klienta MPK, banku BZ WBK czy innych punktów, gdzie doładować można bilet elektroniczny. Wytłumaczenie, która strefa odpowiada jakiemu zakresowi podróży na pewno wydłuży czas obsługi.

Na koniec warto wspomnieć jeszcze o jednym. Kolej, a właściwie Łódzka Kolej Aglomeracyjna, czyli pasażerska spółka przewozowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego odegra dość ważną rolę. Ma być ona elementem uzupełniającym łódzką komunikację miejską w nowym planie transportowym dla naszego miasta. Być może w nim poznamy wreszcie odpowiedź na pytanie czy niektóre przystanki kolejowe zyskają połączenie z czymkolwiek - mam na myśli oczywiście komunikację miejską. Problem dotyczy m.in. przystanku Łódź Radogoszcz Zachód, Łódź Stoki czy Łódź Niciarniana. Projekt komunikacyjnego dokumentu ma być gotowy jeszcze przed końcem roku po to, aby trafić do konsultacji społecznych z mieszkańcami i organizacjami pozarządowymi. Jego wprowadzenie planowane jest na przełomie 2015 i 2016 roku, kiedy zakończą się największe inwestycje w mieście.

22 komentarze:

  1. " Kilkanaście dni później promocja, która miała pozostać tylko wakacyjną została niespodziewanie przedłużona na cały wrzesień, choć bez biletów czasowych. Te słowa zwiastować mogły modyfikację Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego."
    To jakim cudem udało mi się przejechać we wrześniu pociągiem na linii Zgierz-Widzew (dokładnie z Marysina na Stoki) na zwykłym bilecie czasowym, który w dodatku kasowałem u konduktora? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego nie wiem ;) Być może po prostu coś się zmieniło w trakcie? Mam nadzieję, że wszelkie materiały promocyjne, które Urząd Marszałkowski ma wydać będą jasno informowały, że przy nowym WBA już bilety czasowe nie obowiązują.

      Usuń
    2. A może nic się nie zmieniło, tylko konduktor o tym nie wiedział? Wspominał coś o tym, że mam bilet na 40 minut, podczas gdy podczas przejazdu pociągiem na bilecie jednorazowym LTZ nie ma limitu czasowego. Ale może miał na myśli ogólną ważność biletu w autobusach i tramwajach, w końcu pociąg i tak dosłownie za kilka minut kończył bieg, a na bilecie jednorazowym LTZ pociągiem można przejechać raz. Z drugiej strony czytałem już o przypadku, gdy jeszcze przed wakacjami pewna pasażerka kupowała bilet WBA z pierwszej odsłony (ten wydawany w kasach kolejowych, z najmniejszą strefą obejmującą samą Łódź) i, co ciekawe, bilet ten był normalnie uznawany, mimo że ta oferta już dawno nie obowiązuje.

      Ale... tu: http://przewozyregionalne.pl/node/17246 piszą że promocja jest cały czas ważna również na bilety jednorazowe. Skąd w ogóle ta dziwna informacja?

      Usuń
    3. Może tak było, nie wiem. Ja miałem swoją informację. Ale tak naprawdę to już staje się mniej istotne bo Kolejowa Promocja Wakacyjna obowiązuje tylko do wtorku, 30 września. Potem przy przejeździe w strefie 0 obowiązywać będą plastikowe "Migawki" i zakodowany tam bilet WBA.

      Usuń
    4. Ciekawe czy pracownicy kolei będą mieli czym sprawdzać Migawki, bo podczas korzystania z KPW zauważyłem, że nie mają czym tego zrobić i wystarczało okazywanie karty.

      Szkoda, że nie da się zrobić biletu 90 dniowego w strefie 0.
      Dodatkowo przydałyby się bilety z krótszym okresem ważności np. 24h, 3 dni, 7 dni, 14 dni.

      Władze województwa powinno pomyśleć także o mieszkańcach mieszkających dalej od linii kolejowych i zorganizować busy dowożące do pociągów i odwożące z pociągów, żeby uatrakcyjnić ofertę i zachęcić mieszkańców do korzystania z kolei.

      Usuń
  2. A Koluszki nadal poza strefą B, choć jest do nich blisko. Mieszkańcy stwierdzą, że WBA i tak im się nie opłaca (a nawet jeśli kupią, to dopiero wtedy, kiedy powstanie Fabryczny, bo na razie mają busa do samego centrum Łodzi). Smutne, że w imię zachowywania "dochodowości" tej linii, trzeba nam dowalić cenami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nie wiedziałem, że są busy z Koluszek do Łodzi. Ja zawsze jeździłem w te rejony koleją i być może dlatego o nich nie wiem. Generalnie trasa do Warszawy, na której drodze stety/niestety są Koluszki poddawana jest różnym eksperymentom. Nie tylko przez kolejowych przewoźników regionalnych, ale także międzymiastowych.

      Usuń
  3. Rewelacyjna oferta, a jaka czytelna!
    O ile podział na odcinki w przypadku dalszych relacji wydaje się sensowny (pozwala obniżyć cenę, a podejrzewam, że mało kto regularnie jeździ na dalekich relacjach kolejowych przebiegających przez Łódź/aglomerację i do tego potrzebuje biletu LTZ), o tyle w przypadku miasta i aglomeracji spieprzyli to koncertowo.
    Cały czas brakuje biletów 3-miesięcznych, więc nawet w najtańszej opcji (w teorii z dopłatą 2 zł/msc, w praktyce 18) po mieście stały pasażer musi dopłacić sporą kwotę i co miesiąc bawić się w przedłużanie biletów.
    Jeśli rozliczenia z UM koniecznie muszą być miesięczne i ZDiT wciąz ma parcie na dopłaty to system migawki pozwala na równoległy zapis trzech biletów (plus na pewno da się zwiększyć jego możliwości), więc należałoby wprowadzić miesięczną dopłatę do jazdy koleją za np. 4 zł/msc (ulgowa 2 zł) ważną tylko z ważnym biletem okresowym LTZ. Trudno powiedzieć czy system kolei w mieście jest w tej chwili wart tak wysokiej dopłaty, no ale na pewno nie jest wart 18 zł/msc.
    W dalszej perspektywie sprawa wydaje się oczywista - wszystkie bilety miejskie od dobowego w górę powinny być ważne w "strefie 0", a podmiejskie w "strefie A", z pozostawionym biletem aglomeracyjnym A+, bo to w sumie niezły pomysł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba powiedzieć sobie wprost. Pomimo tego, że jest to trzecia odsłona to WBA jest nadal w wersji beta i pewnie przez jeszcze jakiś rok taki pozostanie. Dlatego pewnie nie raz usłyszymy o jakiś zmianach. Co do biletu kwartalnego to jest to pewny mankament, który mam nadzieję zostanie wyeliminowany.

      Usuń
    2. Przez ostatnie 3 miesiące mieliśmy przykład idealnego rozwiązania w granicach miasta (wystarczyło rozszerzyć je na aglomerację, tzn. do Zgierza i Pabianic - "strefa A" w ramach biletu podmiejskiego LTZ, co umożliwiłoby stworzenie niezbyt bolesnej dla kieszeni pasażerów linii okrężnej przez Zgierz).
      Obcięcie honorowania biletów czasowych wydaje się być do przełknięcia (chociaż pociągi ŁKA miały mieć kasowniki biletów papierowych), a w ostateczności można wprowadzić niedużą miesięczną dopłatę za kolej wbijaną osobno na kartę (najlepiej gdyby dało się ją wbić też u konduktora w czasie kontroli, bez dopłat).
      Obecne rozwiązanie (w aglomeracji, w przypadku relacji regionalnych kształt oferty zaczyna wyglądać coraz sensowniej, chociaż za spadkiem zasięgu biletu powinien pójść spadek jego ceny - na pewno ceny biletów "+" w większości przypadków są takie same jak tych bez plusa a ceny w przypadku Sieradza wręcz wzrosły?) wydaje się być nieakceptowalne i nie sądzę żeby zbyt wiele osób się skusiło.

      Usuń
    3. Kasowniki w pociągach ŁKA są elektroniczne i przyznam, że o wersji drukujących jak w pojazdach LTZ nie słyszałem. Może był jakiś koncept, który ostatecznie upadł.

      Z wiadomości z wczorajszej konferencji mogę powiedzieć, że po dodaniu komunikacji w Łowiczu cena WBA na strefy B+, C+ i D+ niestety wzrośnie. Ale Urząd Marszałkowski rozważa wprowadzenie biletów kwartalnych, choć nie od razu. Czyli coś tam jest na rzeczy na szczęście.

      Usuń
    4. Nawet kwartalne (chociaż oczywiście mile widziane) nie rozwiążą wszystkich problemów. Przykładowo co jeśli ktoś chce mieć bilet LTZ podmiejski i dostęp do kolei, ale niekoniecznie chce dopłacać do "strefy A"?
      Dlatego w przypadku miasta i aglomeracji tworzenie różnych biletów nie ma najmniejszego sensu i jeśli dopłata jest tak mała to ktoś powinien wziąć ją na siebie (ZDiT dodając kolej do wszystkich migawek lub pasażerowie godząc się na podwyżkę o 1zł/msc albo dopłaty wgrywane obok biletu). Jakimś (choć wciąż dość koślawym) rozwiązaniem byłoby dodanie kolei w granicach miasta do migawek podmiejskich - to załatwiałoby kwestię niedużej dopłaty ale i wprowadziło chaos.

      Usuń
    5. Jeszcze jest kwestia stacji Zgierz, która w przejazdach ŁKA między dwoma punktami na terenie Łodzi niekiedy może służyć za stację przesiadkową (obecny rozkład przewiduje nawet takie skomunikowania). Moim zdaniem stacja powinna być objęta strefą "0". Choć będzie to ciężkie, bo w ten sposób umożliwimy dojazd pociągiem w ramach strefy "0" całkiem sporej części Zgierza.

      Usuń
    6. Jak Zgierz to potem pewnie Pabianice, a być może inne pobliskie miejscowości. Nie rozbrajałbym już tej trafy tak szczegółowo. Ważne, aby na przestrzeni lat w strefie 0 nie trzeba byłoby kupować osobnego biletu, który ma być kodowany. No i kwestia wprowadzenia kwartalnej "Migawki".

      Usuń
    7. Docelowo Zgierz i Pabianice powinny być dostępne w ramach normalnej podmiejskiej migawki LTZ, do tego zgierska migawka powinna pozwalać na jazdę pociągami w obrębie Zgierza (Pabianic ten problem z oczywistych względów nie dotyczy ;) ).
      Jeśli można było się dogadać w ramach tej śmiesznej oferty (będą całodniowe szkolenia z tej taryfy dla potencjalnie zainteresowanych?) to znaczy że jest to możliwe tez przy normalnych biletach. A tylko takie rozwiązanie zapewni w miarę sensowną spójność taryfy (nie można objąć wspólnym biletem całości strefy LTZ, ale te dwie najbliższe miejscowości jak najbardziej)

      Usuń
  4. Co do sprawdzania migawek przez konduktorów... Wczoraj kupiłam swój pierwszy kodowany bilet i nikt nie uprzedził mnie w kasie, że muszę cały czas nosić przy sobie paragon, ponieważ konduktorzy nie mają czym ich sprawdzać i na podstawie dowodu zakupu mogą ocenić ważność biletu. No dobrze, rozumiem, nie pierwszy raz się zdarzyło, że PKP nie wyposażyło swoich pracowników w odpowiedni sprzęt itp., ale Pani konduktor straszyła mnie dzisiaj wręcz mandatem, karą, wydzierała się na mnie i twierdziła, że to jest przecież takie oczywiste. Hmm.. Nie znalazłam nigdzie żadnych regulacji na ten temat. Nic a nic. Żadnych podstaw prawnych. Naprawdę ja mam się martwić czy jest czym sprawdzić migawkę czy nie? Wystawianie mandatu w takiej sytuacji okazałoby się całkowitym ośmieszeniem dla PKP.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga komentatorko-pasażerko, nie daj się złapać na takie tłumaczenie, że jak ktoś nie ma dowodu zakupu (wydruk z terminala stacjonarnego) to dostanie mandat :) Pasażer nie ma takiego obowiązku, a kierownicy pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Przewozów Regionalnych powinni być wyposażeni w terminale do sprawdzania "Migawki". Nie mają? To nie jest problem pasażera.

      Usuń
  5. Czy aby na pewno WBA nie obowiązuje w pociągach InterRegio?

    http://przewozyregionalne.pl/node/17555 - wg tego są teraz honorowane we wszystkich pociągach Przewozów Regionalnych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za zwrócenie uwagi. Rozmawiałem z Przewozami Regionalnymi i z tego szczęścia, że interREGIO też się załapało zapomniałem dopisać. Już jest okey :)

      Usuń
    2. Warto jeszcze dodać, że nowa strefa A+ to nie do końca to samo, co dotychczasowa strefa A. Cena jest wprawdzie ta sama, ale zakres obowiązywania jest nieco szerszy. Rozszerzono ją o autobus podmiejski w Zgierzu, którym dotychczas jeździć można było dopiero od strefy B wzwyż (w przeciwieństwie do Pabianic, gdzie nie było takiego ograniczenia).

      Usuń
  6. Czy mając migawkę za 80 zł można jeździć pociągami ŁKA?

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie. Ten bilet kodowany na elektronicznej "Migawce" pozwala jedynie kursować tramwajami i autobusami w granicach Łodzi. Jeśli chcemy podróżować dodatkowo koleją po mieście (w granicach) trzeba zakodować na "Migawce" bilet WBA w strefie 0.

    OdpowiedzUsuń