czwartek, 25 września 2014

Wspólny Bilet Aglomeracyjny w nowej odsłonie. Będzie strefa miejska, podział na odcinki i dodatkowy "plus"

Wspólny Bilet Aglomeracyjny ma już rok. Od tego czasu będzie to jego trzecia odsłona. Tym razem
został podzielony na odcinki kolejowe, gdzie dodano komunikację miejską | fot.
Daniel Siwak, arch.
Bez zbędnej złośliwości muszę przyznać, że temat Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego bardzo lubię poruszać na łamach ZBIORowej KOMunikacji W mieście ŁODZI. To taki produkt, który w innych miastach już działa, a u nas dopiero nadal raczkuje. Wszelkie zmiany w jego funkcjonowaniu śledzę i staram się w miarę regularnie opisywać.

Wspólny Bilet Aglomeracyjny jest to wspólny kolejowo-komunikacyjny bilet dla mieszkańców Łodzi i regionu łódzkiego. Dzięki niemu można podróżować tramwajami i autobusami MPK Łódź, autobusami MZK Pabianice i Markab Zgierz oraz pociągami Przewozów Regionalnych i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Osoby, które nie śledzą jakoś specjalnie informacji ze świata komunikacji pewnie nie wiedzą, że WBA ma już tak naprawdę rok. Kiedy oferta wchodziła do użytku można było ją kupić jedynie w wersji papierowej, tylko w trzech punktach w Łodzi. Teraz kodowany jest na elektronicznej "Migawce" i dostępny w większej ilości miejsc.

Podróżowanie tramwajami, autobusami i pociągami będzie możliwe na jednym bilecie elektronicznym.
Wystarczy zakodować na karcie bilet WBA na strefę 0 lub strefę A | fot.
Daniel Siwak, arch.



Zanim jeszcze o WBA, warto nieco wspomnieć o KPW, czyli Kolejowej Promocji Wakacyjnej, którą Urząd Marszałkowski wprowadził pod koniec czerwca. Zasada działania była dość prosta. Każdy pasażer, który posiadał bilet okresowy, zakodowany na elektronicznej "Migawce", miał ekstra bonus przy podróżowaniu. Otóż mógł bez ograniczeń czasowych jeździć nie tylko tramwajami i autobusami po mieście, ale także pociągami osobowymi ŁKA oraz pociągami REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych. Promocja dotyczyła także biletów 20-minutowych, wydłużonych do 40 minut oraz biletów 40-minutowych, wydłużonych do godziny. Tutaj liczyło się jedynie czy pasażer rozpoczynał podróż w pociągu czy kończył w nim swoją podróż. W zależności od tego musiał podejść do konduktora lub kierownika pociągu, który odnotował godzinę rozpoczęcia podróży lub mógł bez tego jechać od stacji do stacji, bez względu na czas przejazdu.

Zainteresowanie było, bo sam widziałem pasażerów z łódzkim biletem elektronicznym. W czasie jednej z sierpniowych konferencji prasowych zapytałem czy pasażerowie mogą liczyć na pozostawienie tej promocji na stałe? - Z informacji, które posiadam pojawiają się pasażerowie z "Migawką". To zmiana nawyków, bo kolej w tym obszarze wewnętrznym miasta była do tej pory nieobecna. Wracamy do tej tradycji kolei obwodowej. Kolei, która zatrzymuje się na wielu przystankach, a chcielibyśmy żeby takich przystanków w drugim etapie budowy ŁKA było jeszcze więcej - mówił mi marszałek Witold Stępień. Kilkanaście dni później promocja, która miała pozostać tylko wakacyjną została niespodziewanie przedłużona na cały wrzesień, choć bez biletów czasowych. Te słowa zwiastować mogły modyfikację Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego. Chodziło szczególnie o kontynuację możliwości podróży z plastikową "Migawką" koleją po Łodzi. Udało mi się dotrzeć do projektu nowej taryfy. Wzrasta nieco cena oraz znika możliwość jazdy interREGIO, ale uważam to i tak za pozytywną zmianę w podejściu do komunikacji.

Jednak patrząc na propozycję, która ma wejść od 1 października, nasuwa mi się cytat z piosenki zespołu Piersi "Bałkanica": "Będzie, będzie się działo". Jednak zabawy nie będzie, głośno i radośnie zawsze też nie. W trzeciej odsłonie Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego znów do góry nogami został wywrócony podział na strefy. Jeżeli zmieniają się strefy to zmienia się także cały cennik poszczególnych biletów. Pozwólcie jednak, że zacznę od lokalnego podwórka. W nowym WBA pojawia się tak zwana strefa 0, obejmująca swoim zasięgiem obszar Łodzi. Oznacza to tyle, że pasażerowie posiadający elektroniczną "Migawkę" i elektroniczny bilet ŁKA będą mogli - prócz tramwajów i autobusów - dodatkowo podróżować pociągami osobowymi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągami REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych. Chodzi o stacje i przystanki: Łódź Kaliska, Łódź Chojny, Łódź Widzew, Łódź Żabieniec, (Łódź Niciarniana, Łódź Fabryczna po uruchomieniu), Łódź Radogoszcz Zachód, Łódź Arturówek, Łódź Marysin, Łódź Stoki, Łódź Pabianicka, Łódź Dąbrowa, Łódź Andrzejów, Łódź Lublinek i Łódź Olechów Wschód. Wspólny Bilet Aglomeracyjny w strefie 0 ma kosztować 82,00 zł a ulgowy o połowę taniej, czyli 41,00 zł.

W nowym WBA pojawią się: strefa 0, strefa A i A+, strefa B i B+, strefa C i C+ oraz strefa D i D+. Każda
z nich będzie inaczej płatna oraz podzielona zostanie na odcinki kolejowe | fot. Daniel Siwak, arch.


Kolejna w szeregu jest strefa A, gdzie zmienia obszar obowiązywania oraz cena. W tym przypadku na "Migawce" można jeździć tramwajami i autobusami MPK po Łodzi i aglomeracji łódzkiej oraz pociągami osobowymi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i pociągami REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych na obszarze Łodzi, Pabianic i Zgierza. Wspólny Bilet Aglomeracyjny w strefie A ma kosztować 114,40 zł (normalny) i 57,20 zł (ulgowy). No i teraz zaczynają się prawdziwe schody dla pasażerów, bo w cenniku pojawiają się nowości "z plusem". Jako pierwszą mamy strefę A+. To tak naprawdę dawna strefa A wraz z zasięgiem i cennikiem. Obowiązuje w tramwajach i autobusach MPK na terenie Łodzi i aglomeracji, w autobusach w Zgierzu i Pabianicach oraz w pociągach osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i pociągach REGIO Przewozów Regionalnych na obszarze Łodzi, Pabianic i Zgierza. Wspólny Bilet Aglomeracyjny w strefie A+ ma kosztować tyle ile obecny bilet w strefie A, czyli 180,00 zł (normalny) i 90,00 zł (ulgowy). W obydwu przypadkach chodzi o stacje i przystanki: Łódź Kaliska, Łódź Chojny, Łódź Widzew, Łódź Żabieniec, (Łódź Niciarniana, Łódź Fabryczna po uruchomieniu), Łódź Radogoszcz Zachód, Łódź Arturówek, Łódź Marysin, Łódź Stoki, Łódź Pabianicka, Łódź Dąbrowa, Łódź Andrzejów, Łódź Lublinek, Łódź Olechów Wschód, Pabianice, Zgierz, Zgierz Jaracza, Zgierz Północ i Zgierz Kontrewers.

Tak wyglądają strefy 0, A i A+, czyli te najbliżej stolicy województwa. Jednak schemat zakładający strefę "zwykłą" i strefę "z plusem" (+komunikacja miejska) będzie funkcjonował także w kolejnych, czyli strefie B i B+, strefie C i C+ oraz strefie D i D+. We wspomnianej trzeciej odsłonie, Wspólny Bilet Aglomeracyjny preferuje dość niefortunny podział na poszczególne odcinki kolejowe. Oznacza to, że przejazd w danej strefie nie będzie już możliwy w całym województwie, a tylko w wybranej relacji - z Łodzi do danego miasta. Dla pasażerów podróżujących z jednego krańca województwa na drugi, znów staje się to mało opłacalne, bo trzeba płacić za dwa osobne bilety. Na pierwszy rzut oka wszystko jest jasne, ale długo zastanawiałem się jak Wam to wytłumaczyć. Podejść było wiele, ale ostatecznie zdecydowałem się opisać każdy rodzaj WBA od strefy B.

STREFA B, linia Łódź - Sieradz
Cena: 210,00 zł (normalny), 105,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A oraz: Chechło, Dobroń, Kolumna, Łask dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA B, linia Łódź - Łowicz
Cena: 210,00 zł (normalny), 105,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A oraz Smardzew, Glinik, Glinnik Wieś, Swędów, Stryków dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.
STREFA B, linia Łódź - Kutno
Cena: 210,00 zł (normalny), 105,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A oraz Grotniki, Chociszew dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA B, linia Łódź - Koluszki
Cena: 210,00 zł (normalny), 105,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A oraz Bedoń, Justynów, Gałkówek dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA B+, linia Łódź - Sieradz
Cena: 225,00 zł (normalny), 112,50 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Strefa miejska i podmiejska w pabianickiej komunikacji autobusowej;
3. Strefa miejska w zgierskiej komunikacji autobusowej oraz trasa autobusowej linii międzygminnej;
4. Strefa miejska i podmiejska w łaskiej komunikacji autobusowej;
5. Stacje i przystanki osobowe strefy A oraz Pabianice, Chechło, Dobroń, Kolumna, Łask dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA B+, linia Łódź - Łowicz
Cena: 210,00 zł (normalny), 105,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Strefa miejska i podmiejska w pabianickiej komunikacji autobusowej;
3. Strefa miejska w zgierskiej komunikacji autobusowej oraz trasa autobusowej linii międzygminnej;
4. Stacje i przystanki osobowe strefy A oraz Smardzew, Glinik, Glinnik Wieś, Swędów, Stryków dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA B+, linia Łódź - Kutno
Cena: 210,00 zł (normalny), 105,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Strefa miejska i podmiejska w pabianickiej komunikacji autobusowej;
3. Strefa miejska w zgierskiej komunikacji autobusowej oraz trasa autobusowej linii międzygminnej;
4. Stacje i przystanki osobowe strefy A oraz Grotniki, Chociszew dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna sukcesywnie powiększa ilość połączeń. Dzięki temu zwiększać się będą
także możliwości podróżowania koleją po mieście. Szczególnie w czasie remontów | fot.
Daniel Siwak


STREFA C, linia Łódź - Sieradz
Cena: 240,00 zł (normalny), 120,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A, B linii Łódź - Sieradz oraz Borszewice, Zduńska Wola dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA C, linia Łódź - Łowicz
Cena: 240,00 zł (normalny), 120,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A, B linii Łódź - Łowicz oraz Bratoszewice, Głowno dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA C, linia Łódź - Kutno
Cena: 240,00 zł (normalny), 120,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A, B linii Łódź - Kutno oraz Ozorków Nowe Miasto, Ozorków, Sierpów, Łęczyca dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA C, linia Łódź - Koluszki
Cena: 240,00 zł (normalny), 120,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A, B linii Łódź - Koluszki oraz Żakowice, Koluszki dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA C+, linia Łódź - Sieradz
Cena: 260,00 zł (normalny), 130,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Strefa miejska i podmiejska w pabianickiej komunikacji autobusowej;
3. Strefa miejska w zgierskiej komunikacji autobusowej oraz trasa autobusowej linii międzygminnej;
4. Strefa miejska w zduńskowolskiej komunikacji na liniach nr 1, 2, 3, 5, 10 i 11;
5. Stacje i przystanki osobowe strefy A, B linii Łódź - Sieradz oraz Borszewice, Zduńska Wola dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA C+, linia Łódź - Łowicz
Cena: 240,00 zł (normalny), 120,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Strefa miejska i podmiejska w pabianickiej komunikacji autobusowej;
3. Strefa miejska w zgierskiej komunikacji autobusowej oraz trasa autobusowej linii międzygminnej;
4. Stacje i przystanki osobowe strefy A, B linii Łódź - Łowicz oraz Bratoszewice, Głowno dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA C+, linia Łódź - Kutno
Cena: 240,00 zł (normalny), 120,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Strefa miejska i podmiejska w pabianickiej komunikacji autobusowej;
3. Strefa miejska w zgierskiej komunikacji autobusowej oraz trasa autobusowej linii międzygminnej;
4. Stacje i przystanki osobowe strefy A, B linii Łódź - Kutno oraz Ozorków Nowe Miasto, Ozorków, Sierpów, Łęczyca dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

Wykonanie nowego planu transportowego dla Łodzi pozwoli odpowiedzieć na ważne pytanie - jakie
linie łódzkiego MPK będą kursować w pobliżu przystanków kolejowych? | fot.
Daniel Siwak




STREFA D, linia Łódź - Sieradz
Cena: 280,00 zł (normalny), 140,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A i B, C linii Łódź - Sieradz oraz Męcka Wola, Sieradz Męka, Sieradz Warta, Sieradz dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA D, linia Łódź - Łowicz
Cena: 280,00 zł (normalny), 140,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A i B, C linii Łódź - Łowicz oraz Kamień Łowicki, Domaniewice Centrum, Domaniewice, Grudze, Łowicz Przedmieście, Łowicz Główny dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA D linia Łódź - Kutno
Cena: 280,00 zł (normalny), 140,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Stacje i przystanki osobowe strefy A i B, C linii Łódź - Kutno oraz Gawrony, Witonia, Kutno dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA D+, linia Łódź - Sieradz
Cena: 310,00 zł (normalny), 155,00 zł (ulgowy) 
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Strefa miejska i podmiejska w pabianickiej komunikacji autobusowej;
3. Strefa miejska w zgierskiej komunikacji autobusowej oraz trasa autobusowej linii międzygminnej;
4. Strefa miejska i podmiejska w sieradzkiej komunikacji autobusowej;
5. Stacje i przystanki osobowe strefy A i B, C linii Łódź - Sieradz oraz Męcka Wola, Sieradz Męka, Sieradz Warta, Sieradz dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA D+, linia Łódź - Łowicz
Cena: 280,00 zł (normalny), 140,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Strefa miejska i podmiejska w pabianickiej komunikacji autobusowej;
3. Strefa miejska w zgierskiej komunikacji autobusowej oraz trasa autobusowej linii międzygminnej;
4. Stacje i przystanki osobowe strefy A i B, C linii Łódź - Łowicz oraz Kamień Łowicki, Domaniewice Centrum, Domaniewice, Grudze, Łowicz Przedmieście, Łowicz Główny dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

STREFA D+ linia Łódź - Kutno
Cena: 280,00 zł (normalny), 140,00 zł (ulgowy)
1. Strefa miejska i podmiejska w łódzkiej komunikacji autobusowej i tramwajowej;
2. Strefa miejska i podmiejska w pabianickiej komunikacji autobusowej;
3. Strefa miejska w zgierskiej komunikacji autobusowej oraz trasa autobusowej linii międzygminnej;
4. Stacje i przystanki osobowe strefy A i B, C linii Łódź - Kutno oraz Gawrony, Witonia, Kutno dla pociągów osobowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz pociągów REGIO i interREGIO Przewozów Regionalnych.

Problem będzie miał Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi, który jest dystrybutorem Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego. A tak mówiąc konkretnie to problem będzie miało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi, które obsługuje elektroniczną "Migawkę". To gdzie umieścić informację o nowych biletach, na dość "ciasnych" tabelach taryfowych, wydaje się być najmniejszą zagwozdką. Jednak pozostaje współczuć pracownikom Biura Obsługi Klienta MPK, Punktów Obsługi Klienta MPK, banku BZ WBK czy innych punktów, gdzie doładować można bilet elektroniczny. Wytłumaczenie, która strefa odpowiada jakiemu zakresowi podróży na pewno wydłuży czas obsługi.

Na koniec warto wspomnieć jeszcze o jednym. Kolej, a właściwie Łódzka Kolej Aglomeracyjna, czyli pasażerska spółka przewozowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego odegra dość ważną rolę. Ma być ona elementem uzupełniającym łódzką komunikację miejską w nowym planie transportowym dla naszego miasta. Być może w nim poznamy wreszcie odpowiedź na pytanie czy niektóre przystanki kolejowe zyskają połączenie z czymkolwiek - mam na myśli oczywiście komunikację miejską. Problem dotyczy m.in. przystanku Łódź Radogoszcz Zachód, Łódź Stoki czy Łódź Niciarniana. Projekt komunikacyjnego dokumentu ma być gotowy jeszcze przed końcem roku po to, aby trafić do konsultacji społecznych z mieszkańcami i organizacjami pozarządowymi. Jego wprowadzenie planowane jest na przełomie 2015 i 2016 roku, kiedy zakończą się największe inwestycje w mieście.