poniedziałek, 7 lipca 2014

Remont trasy W-Z w Łodzi. Ruszają prace na odcinku widzewskim i olechowskim, będą nowe utrudnienia

Po północnej stronie zostanie wybudowana nowa trzyperonowa krańcówka tramwajowa. Po południowej
stronie przejdzie nowe torowisko w kierunku na Janów i Olechów | fot. Zarząd Dróg i Transportu
Ściany szczelinowe, mury oporowe czy zasypywanie przejść podziemnych. To tylko część prac, które wykonywane są na centralnym odcinku trasy tramwajowej W-Z. Obejmuje on fragment alei Piłsudskiego i alei Mickiewicza od Kilińskiego do alei Włókniarzy.

Po pewnych perturbacjach związanych ze źródłem finansowania wreszcie można rozpocząć pierwsze prace budowlane. Wart blisko 240 mln złotych kontrakt na wschodni odcinek wykona firma Mosty Infrastruktura, czyli spółka-córka Mostów Łódź. Umowa została już podpisana, gwarancje finansowania też są. Nie ma więc przeszkód do rozpoczęcia kopania.

Będą kolejne utrudnienia. Ale w sumie to chyba nie jest już żadna nowość. Łódź buduje, więc średnio raz na kwartał pojawiają się w mieście kolejne ograniczenia. Rzgowska, Pabianicka, Inflancka, Łagiewnicka, Narutowicza, Kilińskiego, aleja Unii, Rojna, Traktorowa, św. Teresy czy Jaracza. Lista ulic, które były, są lub będą zamknięte jest długa.

Niedługo wszelka roślinność po wschodniej stronie alei Hetmańskiej zniknie na dobre. Rozpocznie się
tutaj budowa nowego torowiska tramwajowego w kierunku krańcówki Olechów Dell | fot.
Daniel Siwak
Teraz to już na sto procent pewne, że prace na odcinku widzewsko-olechowskim rozpoczną się od przyszłego poniedziałku. To dobra wiadomość, bo im dłużej z tym zwlekano, tym bardziej zagrożone byłoby dotrzymanie zakładanego terminu realizacji inwestycji. Wschodni odcinek trasy W-Z liczy sobie 10,5 kilometra długości. Obejmuje aleję Piłsudskiego (od Kilińskiego w stronę Widzewa), ulicę Rokicińską, aleję Hetmańską, ulicę Odnowiciela oraz aleję Ofiar Terroryzmu 11 września. Przy tej ostatniej zostanie przebudowana istniejąca krańcówka autobusowa. Na jesieni przyszłego roku pojadą tam po nowym torowisku pierwsze tramwaje. To ten fragment inwestycji, który będzie budowany praktycznie od nowa. Z poczatku będą prowadzone tradycyjnie prace rozbiórkowe oraz porządkowe.

Na utrudnienia muszą naszykować się przede wszystkim kierowcy, bo to ich samych one najbardziej dotkną. Od 14 lipca ekipy drogowców zajmą część skrzyżowania ulicy Rokicińskiej z aleją Hetmańską. Zarząd Dróg i Transportu nie przewiduje póki co żadnych zmian w kursowaniu tamtejszych linii autobusowych. Na wspomnianym skrzyżowaniu rozpocznie się budowa nowego torowiska oraz łuków do skrętu. Równocześnie na alei Hetmańskiej - od Rokicińskiej do Zakładowej wykonawca widzewskiego odcinka zabierze się za korytowanie po wschodniej stronie ulicy. To tam zostanie wybudowane nowe torowisko oraz m.in. wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy na wysokości krańcówki Janów. Na chwilę obecną ZDiT nie zdradza, kiedy prace rozpoczną się na kolejnym odcinku, czyli od Zakładowej do Odnowiciela oraz na Odnowiciela, alei Ofiar Terroryzmu 11 września i na samej krańcówce Dell.

Od niedzieli 20 lipca zmieni się organizacja ruchu na skrzyżowaniu alei Piłsudskiego i ulicy Przędzalnianej. Zlikwidowane zostaną lewoskręty we wszystkich relacjach, które są w tym miejscu. Kierowcy będą mogli jedynie przejechać na wprost lub skręcić w prawo. W tym samym dniu zlikwidowany zostanie lewoskręt na skrzyżowaniu alei Piłsudskiego i Konstytucyjnej. Osoby chcące dojechać na tą drugą ulicę autem (z Centrum) mogą skręcić na skrzyżowaniu marszałków w lewo. Dalej ulicą Kopcińskiego dojechać do Narutowicza, Konstytucyjną, Małachowskiego i Niciarnianą. Można też pojechać prościej i zawrócić na skrzyżowaniu z Niciarnianą. Lepiej od razu wybrać dogodną trasę objazdy, aby nie stać niepotrzebnie w korkach.

Ulica Rokicińska niedługo nie będzie tylko samochodowa, ale także tramwajowa. Za dwa tygodnie
rozpocznie się budowa torowiska tramwajowego w kierunku ale Ofiar Terroryzmu | fot.
Daniel Siwak
Lecimy dalej. Nie przejedziemy także przez rejon awaryjnej krańcówki tramwajowej przy ulicy Widzewskiej. Zamknięta będzie zawrotka na alei Piłsudskiego w stronę centrum - między stadionem a wiaduktem kolejowym. Druga zawrotka, umożliwiająca przejazd z ulicy Widzewskiej w stronę osiedla Widzew, będzie zachowana. Utrudnienia czekają także na ulicy Rokicińskiej. Zamknięta zostanie tam południowa nitka na odcinku od ulicy Gorkiego do ulicy Gogola. Ruch w obie strony będzie się odbywał po nitce północnej. Wiąże to się z budową na tym odcinku estakady, dzięki której piesi będą mogli w poziomie zero przejść przez ulicę. Mieszkańcy osiedla Mieszka i Chrobrego dodatkowo zyskają wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy. Następny, czyli Rokicińska Lermontowa będzie tak, jak do tej pory przystankiem tylko tramwajowym i dla tych, którzy nie zdecydowali wsiąść się na krańcówce lub chcą wsiąść w tramwaje jadące z Olechowa.

Wraz ze zmianami na ulicach zmienią się trasy łódzkiej komunikacji miejskiej. Nadal zawieszone pozostaną linie tramwajowe 1 i 10 oraz linia autobusowa 55A. Do tej listy dołączy także linia 14 (Dąbrowa - Wyszyńskiego), którą kilka miesięcy temu ZDiT zdegradował do jednego wagonu w niedziele. Po całkowitym zawieszeniu "czternastki" część jej trasy mają wypełnić tramwaje linii 9 (do Konstantynowa) i 9A (do parku Zdrowie). Zostaną one skierowane prosto aleją Śmigłego Rydza do ulicy Dąbrowskiego, a tam dalej do krańcówki Dąbrowa. - Uprzedzam, że nie jest to jakiś kłopot dla pasażerów. Trasa linii 9 i 9A będzie się w większości pokrywała z przebiegiem linii 14. Linie autobusowe Z10 i 98 kursują z częstotliwością co trzy, cztery minuty. Miejmy nadzieję, że to zaspokoi potrzeby komunikacyjne mieszkańców tego rejonu - wyjaśniał Jan Mędrzak, dyrektor ds. eksploatacji MPK Łódź. Prawdopodobnie niezmieniony zostanie rozkład na trasie objazdu., choć przewoźnik zadeklarował, że będzie monitorował stan napełnienia pojazdów. Chyba nie trzeba tłumaczyć, że decyzja o zawieszeniu linii 14 będzie miała swoje konsekwencje w funkcjonowaniu komunikacji.

Na ulicy Kopernika -  od Żeromskiego do alei Włókniarzy ilość kursów zmniejszy się z dwunastu do sześciu. W związku z tym częstotliwość zmniejszy się z 5 do 10 minut w tygodniu (bez międzyszczytu) i z 10 do 20 minut w soboty, niedzielę i święta. Podobne osłabienie będzie na odcinku alei Wyszyńskiego, ulicy Bratysławskiej czy alei Bandurskiego - pomiędzy krańcówką tramwajową a dworcem Łódź Kaliska. Tam z osiemnastu pojazdów w godzinie pozostanie tylko dwanaście. Oznacza to, że na tramwaje pasażer będzie czekał do 10 minut. Oczywiście od poleskiego dworca kursują wspomniane autobusy Z10, 98, 98A i 98B, na które można się przesiąść w kierunku Widzewa. Jednak na alei Piłsudskiego i Rokicińskiej - od skrzyżowania marszałków do krańcówki Augustów nie będzie żadnego wzmocnienia pojazdowego. Wspomniane linie będą kursowały w niezmienionych rozkładach. Wakacyjne cięcia  dotknęły także linie normalne, które kursują po tym odcinku - 82, 82A, 85 i 85A.

Krańcówka Olechów Dell do tej pory służyła jedynie autobusom. W ramach przebudowy trasy
tramwajowej tuż obok W-Z powstanie część dla pojazdów szynowych | fot. Zarząd Dróg i Transportu
Ostatnią zmianą jeśli chodzi o tramwaje jest kolejne skrócenie już kursującej na zmienionej trasie linii 3 (Chocianowice IKEA - Augustów). Od przyszłego poniedziałku "trójką" pojedziemy z Portu Łódź tylko do krańcówki przy Lodowej. Trudności dla podróżnych na pewno pojawią się po wyjściu z "trójki" przy cmentarzu Zarzew. Na Przybyszewskiego i Puszkina - od Lodowej do ronda Inwalidów pozostają pasażerom tylko linie 69, 69A i 69B. Chcąc dojechać dalej do Augustów trzeba wsiąść do autobusów linii zastępczych. Biorąc pod uwagę, że ZDiT nie zadysponował żadnej linii wspomagającej, która zrekompensowałaby brak linii 3, 9 i 9A. Jest bardzo prawdopodobne, że w autobusach 98, 98A, 98B i Z10 może być bardziej tłocznio niż dotychczas. Tydzień później, czyli 20 lipca zmienią się trasy autobusów 54, 54A, 82 i 82A. Wyjeżdżając z krańcówki przy Wydawniczej autobusy pojadą ulicami Kopcińskiego, Narutowicza, Konstytucyjną i Małachowskiego, gdzie wrócą na swoje trasy. Trasy wszystkich pozostałych linii autobusowych kursujących ulicą Rokicińską na razie nie zmienią się.

W związku z kolejnym etapem prac komunikacyjny urząd przygotowuje szereg działań ze swojej strony. - Mamy przygotowanych kilkadziesiąt tysięcy ulotek. Akcja informacyjna będzie prowadzona na szeroką skalę. Pojawią się informacje w pojazdach MPK, na przystankach i na terenie osiedla. Dodatkowo w sobotę będzie uruchomiony punkt informacyjny przy domu handlowym Batory - wyliczał Grzegorz Nita, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. Część billboardów, które już wisi na przystankach zostanie zdjęta i zastąpią je nowe, właśnie o zmianach na trasie W-Z. Dodatkowo Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wyśle swoich informatorów na ważniejsze przystanki, które zostaną zawieszone. Pamiętajmy, że są to częściowe zmiany na odcinku wschodnim, w kolejnych miesiącach będą następne. Trzeba pamiętać, że jeszcze w wakacje lub tuż po nich powinny ruszyć prace na odcinku zachodnim, czyli na alei Bandurskiego, ulicy Bratysławskiej i alei Wyszyńskiego - od alei Włókniarzy do ulicy Popiełuszki.

Chciałbym na koniec wspomnieć także o tym co powinno stać się jesienią 2015 roku. Wówczas nastąpi otwarcie wyremontowanej trasy W-Z oraz nowego odcinka na Janów i Olechów. Coraz częściej mówi się, że do nowej krańcówki dojedzie linia 10, ale co jakiś czas przewija się także temat skierowania tam linii 8 lub jej wybranych kursów. Na Augustów pozostaną zapewne dotychczasowe linie, które tam kończyły swoje trasy. Mógłbym napisać, że powinna, ale chyba musi odbyć się jakaś reforma linii autobusowych. Ważą się losy linii 98, która początkowo miała zniknąć a po otwarciu "wuzetki" ma pełnić rolę dodatkowej linii dowozowej do dworca Łódź Kaliska. Cały czas nie wiadomo co z linią 96, która aktualnie łączy Teofilów z Janowem. Pojawił się pomysł rozdzielenia jej na dwie osobne linie, z których jedna miałaby kończyć lub zaczynać na nowym dworcu Łódź Fabryczna. Wszystko zależy jednak od zmian po otwarciu tego dworca.

14 komentarzy:

  1. Jak dla mnie do Della powinny zostać wydłużone zarówno 8 jak i 10. Bez sensu budować linie tramwajową, wzdłuż osiedla przy Hetmańskiej do Della dla jednej linii. 3 i 9 oraz 9A powinny kończyć swą trasę na Augustowie (albo wydłużyć niektóre kursy 9 do Della, atrakcyjność dla mieszkańców Konstantynowa, którzy w Dellu pracują). Co do 98, można ją puścić na innej trasie, Retkinia - Teofilów z przejazdem przez np. Dworzec Fabryczny, a 96 zmodyfikować trasę i puścić do Ustronnej ulicami Puszkina, Dąbrowskiego, Rzgowską.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak dla mnie powinny na Dellu kończy dwie linie. Wspominana przez magistrat linia 10 oraz linia 8 lub 9. Przy czym rzeczywiście linia 9 powinna wówczas mieć wybrane kursy, jeśli zapotrzebowanie byłoby na tej trasie. Swoją drogą zastanawiałem się nad nową nazwą ten wspólnej krańcówki.

      Aleja Ofiar Terroryzmu 11 września jest ciut za długa, a Dell za nijaki ;) Dlatego moim zdaniem powinna nazywać się Olechów Dell. Pomysł z linią 98 wart przeanalizowania, ale z linią 96 aż tak bym nie szalał.

      Usuń
    2. Linia 96 wozi obecnie sporo ludzi wiec jakakolwiek zmiana jest bez sensu

      Usuń
    3. Ale 85 aż się prosi o przycięcie (może do Reala, jeśli wciąż będzie zainteresowany współpracą). Gdyby łącznik Narutowicza-Wojska Polskiego był we względnie bliskich planach, można by wręcz pomyśleć o skasowaniu tej linii i zastąpieniu jej tramwajem.

      Usuń
    4. Co do 96 dałem przykład. Ale na skrzyżowaniu marszałków duża część ludzi będzie się przesiadać w tramwaj, bo jest szybciej.
      Co do nazwy krańcówki. Jak dla mnie powinna być wybrana któraś z tych dwóch nazw. Patrzyłem przy jakiej ulicy ma zostać zbudowana nowa pętla, najbliższa jest ul. Informatyczna - to jest pierwsza propozycja, lub druga, po prostu Olechów.
      Co do 85, nie jestem za tym by przycinać, za dużo osób wozi. Ew. skasować kursy do Della i tak jak wcześniej na Janów. Zresztą na łącznik poczekamy dobrych kilka lat, do jego zbudowania mamy jeździć okrojonym 85? Niedaleko z Dołów dojeżdża 67 i 56. To wystarczy. Jedyne linie do zmiany to 96 i 98. Można pomyśleć o niektórych kursach 96 do Della, tylko czy to ma sens?

      Usuń
    5. Moim zdaniem pakowanie kolejnych linii autobusowych do Della nie ma sensu. Przez chwilę myślałem, że można zrobić tam jakiś węzeł dla autobusów podmiejskich, ale równie dobrze można to zrobić na Janowie. Dell w zostanie marginalną krańcówką autobusową.

      Usuń
  2. Prosba niezwiązana z WZ. Mogłbyś wrzucić licznik czasu dla Inflanckiej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wrzucone. Na przyszłość dawajcie znać z takimi kosmetycznymi sprawami na FB czy GG :)

      Usuń
  3. "W tym samym dniu zlikwidowany zostanie lewoskręt na skrzyżowaniu alei Piłsudskiego i Konstytucyjnej. Osoby chcące dojechać autem (z Centrum) do centrum handlowego powinny skręcić na skrzyżowaniu marszałków w lewo. Dalej ulicą Kopcińskiego dojechać do Wydawniczej."
    Ale co ma zamknięcie lewoskrętu w ul. Konstytucyjną do wjazdu na teren centrum handlowego, który znajduje się - jadąc od centrum - wcześniej? Z tego co pamiętam, wjazd do Tulipana miał być zamykany w innym etapie niż skrzyżowanie z Konstytucyjną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Generalnie są trzy wjazdy na teren centrum handlowego. Od ul. Wydawniczej, bliżej magazynów oraz od Konstytucyjnej. Do tego ostatniego można wjechać skręcając w lewo z alei Piłsudskiego (jadąc z Centrum). To samo dotyczy wyjazdu, czyli np. skrętu w lewo.

      Usuń
    2. Ale to skrzyżowanie z Konstytucyjną to nie chodzi o ten wjazd gdzie jest urząd stanu cywilnego? (kawałek na wschód od Reala)?

      Co do liczników ok i dzięki :)

      Usuń
    3. Ale Konstytucyjna to uliczka kawałek dalej na wschód przy Urzędzie Stanu Cywilnego -moze o to jednak chodzi?

      Usuń
    4. Myśląc chyba już o NowoKonstytucyjnej i zapominając, że jest jeszcze jeden skręt chciałem Was wprowadzić w błąd. Pardon. Już wyprostowałem informacyjnie ten akapit.

      Usuń
  4. Utrudnienia na Rzgowskiej już się zakończyły.

    Linie 82 i 85 nie zostały objęte wakacyjnym rozkładem jazdy. Paradoksalnie od lipca zwiększyła się częstotliwość kursowania linii 85 do 10 minut w szczycie, w równym takcie.

    OdpowiedzUsuń