poniedziałek, 3 marca 2014

Łódzki Rower Publiczny. 3 marca będzie o czym dyskutować. Tylko czy będzie z kim?

Na spotkaniu informacyjno - konsultacyjnym mieszkańcy Łodzi będą mogli wypowiedzieć się na temat
Łódzkiego Roweru Publicznego. Urzędnicy oczekują opinii łodzian | fot. Daniel Siwak
Łódź od dawna chciała mieć system publicznych wypożyczalni rowerów miejskich. To marzenie spełniło się w ubiegłym roku. Jak pamiętamy ponad 8,8 tys. osób postawiło na taki ogólnomiejski projekt w Budżecie Obywatelskim na 2014 rok. Słowo się rzekło, łodzianie zadecydowali więc urzędnicy muszą go zrealizować w ciągu tego roku. Czasu generalnie nie jest dużo, a przetargi jakie są, każdy wie.

Za realizację tego zadania odpowiedzialny jest Zarząd Dróg i Transportu, który w swoim strukturach posiada oficera rowerowego Bartosza Zimnego, zwanego także pełnomocnikiem ds. zrównoważonego transportu po rozszerzeniu obowiązków. Po przekazaniu 10,5 mln złotych na dalszy rozwój trzeba było zaktualizować koncepcję Łódzkiego Roweru Publicznego. No i się zaczęło.

Trzeba było zmienić nie tylko ilość rowerów, ale także samych stacji. Z 300/30 ostatecznie mamy 500/50 w tym i następnym roku, co daje ogółem 1000 rowerów do wypożyczenia oraz 100 bezobsługowych stacji. Niedawno poznaliśmy lokalizacje w etapie pierwszym, a kilka dni temu także te w etapie drugim. W tle mamy nadal "konsultacyjny" zgrzyt oraz nowy "godzinowy" zgrzyt.
 
Urzędnicy mówią, że wzorować się będą na Warszawie i tamtejszym systemie Veturilo. Tuż po starcie
okazało się, że zyskał ogromną popularność wśród mieszkańców stolicy | fot.
Daniel Siwak
Z początkiem tygodnia nieco krócej niż zwykle. Moja produkcja tekstowa będzie raczej pewnym tłem wydarzenia, które będzie miało miejsce dzisiaj (3 marca). Tym razem tym "godzinowym" zgrzytem jest spotkanie informacyjno - konsultacyjne w sprawie lokalizacji stacji Łódzkiego Roweru Publicznego. I nie byłoby w nim nic dziwnego, gdyby nie godzina, na którą urzędnicy wyznaczyli spotkanie z mieszkańcami. Tradycyjnie przyjmie ich Duża Sala Obrad Urzędu Miasta Łodzi, a samo spotkanie ma rozpocząć się o godzinie 16.00.

Już w kilka godzin po ogłoszeniu tego spotkania pojawiły się głosy łodzian. Głosy negatywne, dotyczące wyznaczonej godziny. Prawda jest taka, że większość osób pracuje do godziny 16.00 albo do 17.00. Ci, którzy pracują najbliżej Centrum i ulicy Piotrkowskiej dojadą w miarę szybko. Jednak osoby, które muszą dojechać z Teofilowa, Dąbrowy czy Kurczaków pojawią się albo w połowie całego spotkania albo pod jego koniec. A przecież nikt nie zwolni się tylko dlatego, że urzędnicy źle zaplanowali godzinę. Dla porównania urzędnicy ZDiT kończą pracę między godziną 15.30 a 16.00. Ci na pewno się nie spóźnią.

Kilka dni temu, a dokładnie 26 lutego, zaapelowałem na Facebooku ZDiT-u (Trans Łódź) w poście dotyczącym spotkania, aby dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita i "zrównoważony" pełnomocnik Bartosz Zimny zmienili godzinę. Nie pod pracę urzędu, ale pod mieszkańców miasta, którzy chcieliby wziąć w nim udział. Proponowałem godzinę 17.00. Niestety wszystko wskazuje, że apel mój i innych łodzian został nieusłyszany lub co najgorsze, zignorowany.

Przy każdej ze stacji Łódzkiego Roweru Publicznego będzie można wypożyczyć jeden z dziesięciu
jednośladów. Być może do wypożyczenia wykorzystamy "Migawkę" MPK Łódź | fot.
Daniel Siwak
Wiem jedno. Pojawią się przedstawiciele środowisk rowerowych oraz innych łódzkich organizacji pozarządowych, przecież są żywotnio tym zainteresowani. Pojawią się komunikacyjni urzędnicy, bo muszą stawić się służbowo na to spotkanie. Pojawi się zapewne pomysłodawczyni projektu do BO Małgorzata Zdziebłowska, bo ma brać udział w zespole tworzącym ŁRP. Pojawią się łodzianie, ale ilu? Na pewno będzie o czym dyskutować, mieszkańcy będą mogli wypowiedzieć się w kwestii 100 stacji - 50 z pierwszego etapu i 50 z drugiego. No właśnie, tylko czy będzie z kim? Pomyślmy co będzie kiedy w Dużej Sali Obrad stawi się zaledwie kilka osób, prócz wspomnianych przeze mnie urzędników. Niestety przeważnie tak to wygląda. 

Mogę sobie już wyobrazić komunikowanie w stylu: "przecież odbyło się spotkanie z mieszkańcami", "mało łodzian chciało wyrazić swoją opinię", "przykro nam, ale to łodzianie się nie postarali". Nie piszę o tym bez przyczyny, bo chciałem też delikatnie zwrócić uwagę na fakt nietrzymania się przez urzędników regulaminu konsultacji społecznych. Zwracała na to uwagę Fundacja Fenomen wraz z pozostałymi organizacjami, które podpisały się pod wnioskiem do prezydent Hanny Zdanowskiej. Od przebiegu i wyniku tego spotkania informacyjno - konsultacyjnego uzależniam to czy pojawi się coś na "ZbiorKomie" czy nie.

Niestety, to kolejna poważniejsza wpadka Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi, do której doszło w ciągu ostatnich miesięcy. Zaczęło się od dość głośniej "afery mapkowej". Poszło o napis "ruch tramwajowy", który na mapce z lipcowych remontów pojawiał się i znikał. Druga mniejsza to ta z opisywaniem dzisiaj "godzinowym" zgrzytem spotkaniowym. No i ta ostatnia społecznościowo-słitaśna, która nie powinna mieć miejsca, a negatywnie zaskoczyła wielu internautów. Poszło o nową formułę komunikowania się z mieszkańcami na Facebooku, ale o tym nie dzisiaj.

Stacje w Śródmieściu są zlokalizowane za blisko. Widać to m.in. w kwadracie ulic Matejki, Jaracza
Kopcińskiego, Narutowicza. To dla studentów UŁ | fot.
Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi
Proponowane lokalizacje stacji Łódzkiego Roweru Publicznego - ETAP I:
#01 Akademia Sztuk Pięknych, #02 dworzec PKS Północny
#03 Północna - Franciszkańska, #04 Stary Rynek
#05 Zachodnia (centrum handlowe Manufaktura), #06 plac Hallera
#07 plac Barlickiego, #08 Zachodnia - Legionów
#09 plac Wolności (Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne), #10 Rewolucji 1905 roku - Kilińskiego
#11 Polskiej Organizacji Wojskowej - Rewolucji 1905 roku, #12 Piotrkowska - Więckowskiego
#13 Zielona - Zachodnia, #14 Sienkiewicza - Narutowicza (plac 4 Czerwca 1989 roku) 
#15 Narutowicza - Kilińskiego (Hotel Polonia), #16 Narutowicza - plac Dąbrowskiego
#17 Narutowicza - Lindleya, #18 Narutowicza - Wierzbowa
#19 Kopcińskiego - Narutowicza, #20 Kopcińskiego - Jaracza (centrum konferencyjne UŁ)
#21 Kopcińskiego - rondo Solidarności (Wydział Prawa i Administracji UŁ), #22 Styrska - Stadion AZS
#23 Matejki - Pomorska (Wydział Chemii UŁ), #24 Pomorska - Lumumby
#25 Narutowicza - Radiostacja (krańcówka tramwajowa), #26 Narutowicza - Dom Pomocy Społecznej
#27 Matejki - Biblioteka główna Uniwersytetu Łódzkiego, #28 Narutowicza - Solskiego
#29 Sienkiewicza - Tuwima, #30 Piotrkowska - pasaż Rubinsteina
#31 Piotrkowska - Urząd Miasta Łodzi, #32 aleja Kościuszki - Zamenhofa
#33 Piotrkowska - OFF Piotrkowska, #34 Piotrkowska - aleja Mickiewicza
#35 aleja Mickiewicza - Kościuszki, #36 Żwirki - Gdańska
#37 Radwańska - Stefanowskiego, #38 aleja Politechniki - Skorupki (centrum handlowe Sukcesja)
#39 Skorupki - park Klepacza (rektorat Politechniki Łódzkiej), #40 aleja Politechniki - Studium Języków Obcych PŁ
#41 Piotrkowska - Skorupki (kampus D Politechniki Łódzkiej), #42 Piotrkowska - Brzeźna
#43 Piotrkowska - Żwirki, #44 aleja Piłsudskiego - Sienkiewicza (niebieski biurowiec)
#45 aleja Piłsudskiego - Kilińskiego (przystanek autobusowy), #46 aleja Piłsudskiego - Targowa
#47 aleja Piłsudskiego - Wysoka, #48 aleja Piłsudskiego - Kopcińskiego
#49 Konstytucyjna - Małachowskiego, #50 dworzec Łódź Kaliska (wejście główne)


Jedne z uwag dotyczyły rozmieszczenia stacji Łódzkiego Roweru Publicznego na osiedlu Retkinia.
Chodziło o dublowanie się jednośladów wraz z tramwajami | fot.
Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi
Proponowane lokalizacje stacji Łódzkiego Roweru Publicznego - ETAP II:
51# 11 Listopada (krańcówka autobusowa), 52# Zgierska - Świtezianki
53# Nastrojowa - plac Słoneczny, 54# Zgierska - Liściasta
55# Zgierska - Julianowska, 56# Łagiewnicka - Inflancka (rondo Powstańców 1863 roku)
57# Inflancka - Zagajnikowa, 58# Marysińska - stadion
59# Wojska Polskiego - Sporna, 60# Zgierska Dolna (Rynek Bałucki)
61# Zachodnia - Lutomierska, 62# Rojna - Wici
63# Rojna - Strzałkowskiego, 64# Rojna - Kaczeńcowa
65# Rojna - Traktorowa, 66# Traktorowa - Aleksandrowska
67# Aleksandrowska - Woronicza, 68# aleja Włókniarzy - Limanowskiego (stacja benzynowa)
69# Lutomierska - Klonowa, 70# Kasprzaka - Drewnowska
71# Kasprzaka - Zielona, 72# Żeromskiego - Kopernika
73# Konstantynowska - ZOO, 74# Krzemieniecka - Retkińska
75# Krzemieniecka - aleja Bandurskiego, 76# Bratysławska - Wileńska 
77# aleja Bandurskiego - aleja Wyszyńskiego, 78# Retkińska - Kusocińskiego
79# Retkińska - aleja Wyszyńskiego, 80# aleja Wyszyńskiego - Armii Krajowej
81# Retkińska - Maratońska, 82# aleja Wyszyńskiego - Popiełuszki
83# Piotrkowska - Czerwona, 84# Plac Niepodległości - Sieradzka
85# Rondo Lotników Lwowskich (przy Pabianickiej), 86# aleja Jana Pawła II -Pabianicka
87# Paderewskiego - Rzgowska, 88# Kilińskiego - Dworzec Łódź Chojny
89# Tuszyńska/Jutrzenki, 90# Rzgowska - Kurczaki
91# Kurczaki - Sternfelda92# Rondo Broniewskiego - Felińskiego,  
93# Tatrzańska - Dąbrowskiego, 94# aleja Śmigłego Rydza - Przybyszewskiego 
95# Księży Młyn, 96# aleja Piłsudskiego - Konstytucyjna
97# aleja Piłsudskiego - Niciarniana, 98# Bartoka - Czernika
99# Gogola - Kolbego, 100# Dworzec Łódź Widzew

1 komentarz:

  1. 1. Zastanawiam się, czy nie byłoby lepszym pomysłem od początku położyć możliwie duży nacisk na stacje w dzielnicach. O ile komunikacja w centrum działa jako tako, o tyle dojazd z dzielnic do centrum często jest już nieprzyjemny, nawet w dni robocze. I tutaj rower w niedużej odległości od miejsca zamieszkania (do 3 minut dojścia) mógłby naprawdę fajnie uzupełnić ofertę KM. Do tego system byłby zbilansowany, bo pod koniec dnia większość rowerów byłaby w dzielnicach, gotowych na wykorzystanie kolejnego ranka.

    2. Mam nadzieję, że system zostanie sprzęgnięty z migawkami tak, że konta z zarejestrowanym aktywnym biletem będą miały dłuższy czas darmowego wypożyczenia (30-40 min?)

    3. O ile w śmieszkowaniu na portalach społecznościowych nic złego nie ma, o tyle osoba obrażająca komentujących (nawet "żartobliwie") nic wspólnego z prowadzeniem strony mieć nie powinna

    OdpowiedzUsuń