czwartek, 27 marca 2014

Biletomaty MPK Łódź. Ponad pół tysiąca urządzeń pojawi się w autobusach, tramwajach i na ulicach

Obecnie automaty do sprzedaży biletów zamontowane są w 47 autobusach Solaris oraz 55 autobusach
Volvo.
Wkrótce wszystkie pojazdy MPK Łódź zostaną wyposażone w takie urządzenia | fot. Daniel Siwak
Tym razem temat, którym na "ZbiorKomie" jeszcze się szerzej nie zajmowałem. Chodzi oczywiście o biletomaty w tramwajach i autobusach MPK Łódź. Miejski przewoźnik zapewne nie chciał odstawać od reszty przedsiębiorstw, bo m.in. Kraków, Warszawa czy Wrocław już od dawana posiadają takie maszyny - mobilne w pojazdach oraz stacjonarne na ulicach.

Żeby nie było. Automaty do sprzedaży biletów już funkcjonują w pojazdach Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi, choć jest ich stosunkowo niewiele. Około 30 sztuk starszych modeli działa w tramwajach, 47 zamontowano w autobusach marki Solaris, a 55 znajdziemy w autobusach marki Volvo. Te ponad 130 urządzeń na ponad 900 pojazdów to raczej bardzo symboliczna ilość.

Tak sobie teraz myślę, że z tymi biletomatami to trochę tak wyszło, jak z system Łódzkiego Roweru Publicznego. Mam tutaj na myśli drogę od wyrażenia chęci do potencjalnych działań w tym kierunku. Nawet teraz powiedzenie "do trzech razy sztuka" nabrało nowego znaczenia. MPK Łódź w ostatnim czasie podjęło - jeśli dobrze policzyłem - cztery próby sfinalizowania tematu.

Kupione w ub. roku autobusy Mercedes Conecto nie posiadały biletomatów. To ze względu na toczące się
postępowanie przetargowe. Teraz i te pojazdy zyskają automat do sprzedaży biletów | fot.
Daniel Siwak


Najpierw nie było chętnych firm, które zechciałyby dostarczyć urządzenia, prowadzić w nich bieżącą sprzedaż biletów oraz serwisować, a także w razie potrzeby je wymieniać. Kiedy znalazła się firma, która chciała to wszystko rozbić okazało się, że i tak biletomatów nie będzie. Owa firma zaproponowała cenę, która była nie do zaakceptowania przez miejskiego przewoźnika. Ale ten chciał mieć automaty do sprzedaży biletów więc ogłosił kolejny przetarg. Tym razem chodziło o dostawę wraz z kompleksową obsługą urządzeń. Dwa tygodnie temu przetarg został rozstrzygnięty. Kąsek to wcale nie mały, bo usługa na rzecz MPK Łódź ma być świadczona przez 8 lat. Miażdżąca przewagą 100,00 punktów nad 81,36 wygrała firma Mera Serwis z Grodziska Mazowieckiego. Jedynym kryterium była cena.

Przegrała Mennica Polska, która dostarczyła system do "Migawki" oraz współpracowała przy dostarczaniu 55 biletomatów zainstalowanych w autobusach Volvo. Oczywiście wiadomo, że nowe automaty do sprzedaży biletów muszą spełniać określone wymagania przewoźnika. Co więc oferują? Przede wszystkim będzie można kupić w nich dotychczasowo stosowane w taryfie bilety - w sumie aż ponad 70 rodzajów biletów. Nadal będziemy mogli w urządzeniu zakodować bilet okresowy kupiony przez internet. A pamiętajmy, że bilet niezakodowany jest nieważny, choć to tylko teoria, bo ta czynność może nastąpić u kontrolera. Jednak prawdziwą nowością będzie możliwość zakupu w pojeździe biletów okresowych, które koduje się na plastikowej "Migawce". Za wszystkie rodzaje biletów zapłacimy normalną lub zbliżeniową kartą płatniczą PayWave czy PayPass.

Wszystkie informacje podczas transakcji będą mogły być wyświetlane w trzech językach (polski, angielski, niemiecki) na 10 calowym ekranie dotykowym, który ma być wandaloodporny. Dodatkowo w urządzeniach istnieje możliwość prezentacji rozkładu jazdy, informacji pasażerskiej czy pełnej taryfy. To dzięki modułowi transmisji danych w oparciu o bezprzewodową sieć GSM i GPRS. Tą samą drogą będą przesyłane informacje o kończącym się papierze w drukarce, awarii biletomatu czy napełnionych kasetach monetowych. To ostatnie w przypadku automatów ustawionych na ulicach Łodzi, o których trochę więcej w kolejnym akapicie.

Na ulicach Łodzi ma stanąć 10 stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów. Będzie można kupić w nich
wszystkie rodzaje biletów oraz kupić i aktywować bilet kodowany na "Migawce" | fot.
Daniel Siwak
Tak jak wspominałem, prócz urządzeń mobilnych, które zainstalowane zostaną w tramwajach i autobusach pojawią się również te stacjonarne. Co do możliwości sprzedażowych to nic się praktycznie nie zmieni. Do kupienia będzie również ponad 70 rodzajów różnych biletów - jednoprzejazdowych, czasowych czy dobowych. W urządzeniu "pod chmurką" także kupimy i aktywujemy bilet okresowy kodowany na "Migawce". Jednak przy automacie stacjonarnym rozszerza nam się sposób płatności. Nadal będzie można zapłacić normalną kartą lub zbliżeniową kartą PayWave czy PayPass. Jednak dopuszczono także płatność monetami 5 gr, 10, gr, 20 gr, 50 gr, 1 zł, 2 zł i 5 zł oraz banknotami 10 zł, 20 zł, 50 zł, 100 zł i 200 zł. Wydawanie reszty w tym typie urządzeń będzie możliwe tylko bilonem. Wszystkie informacje mają być wyświetlane także w trzech językach (polski, angielski, niemiecki) na 15 calowym ekranie dotykowym.

Na pewno automaty do sprzedaży biletów zostaną zainstalowane w najważniejszych punktach miasta. MPK Łódź przedstawiło kilkanaście lokalizacji, są to przystanki: Kościuszki - Zielona/Zachodni, Mickiewicza - Kościuszki, Wyszyńskiego - Retkińska, Piłsudskiego - Kilińskiego, rondo Solidarności, Narutowicza - Kilińskiego, Narutowicza - Kopcińskiego, Rydza Śmigłego - Dąbrowskiego, Rzgowska - Paderewskiego, rondo Lotników Lwowskich, Przybyszewskiego - Tatrzańska, Zgierska - Limanowskiego, Zachodnia - Manufaktura, Zachodnia - Lutomierska, Aleksandrowska - Traktorowa i Rojna - Traktorowa. W przypadku lokalizacji Mickiewicza - Kościuszki urządzenie stanie w przyszłości na przystanku przy Centralu. Narutowicza - Kilińskiego też jest lokalizacją tymczasową, bo w chwili oddania do użytku nowego dworca Łódź Fabryczna zostanie przeniesione w rejon krańcówki autobusowej lub tramwajowej.

No i wszystko byłoby dobrze gdyby nie pewien szczegół. Z tych lokalizacji zostanie wybranych 10 finalnych, gdzie faktycznie staną stacjonarne automaty do sprzedaży biletów Lokalnego Transportu Drogowego. Dziesięć lokalizacji oznacza 10 urządzeń. Jednak według jednego z załączników do umowy to wykonawca, czyli Mera System ma dokonać wyboru lokalizacji. Mam nadzieję, że to będzie wybór sterowany i to w ostateczności przynajmniej MPK Łódź wybierze te miejsca. Ponoć w tym wszystkim chodzi o kwestie własności działek oraz dostępności do przyłącza energetycznego. Ale takie kwestie ustala się wcześniej, a dopiero później podaje lokalizacje do wyboru. 

Łódź była jednym z nielicznych większych miast, które nie miało biletomatów w każdym pojeździe.
W ciągu najbliższych miesięcy zostanie zamontowanych 553 automatów w pojazdach | fot.
Daniel Siwak
Wiadomo już, że do Łodzi trafi 553 automatów mobilnych, które zostaną zainstalowane w kursujących już 273 autobusach i 280 tramwajach. Urządzenia trafią do wszystkich wagonów Konstal 805N, a także do Cityrunnerów, Pes, wagonów niemieckich i planowanych do modernizacji tramwajów M8C. Co do autobusów to urządzenia zyskają między innymi Solarisy z pierwszej dostawy w 2008 roku, wszystkie jeżdżące po Łodzi Mercedesy, a nawet najkrótsze Jelcze Vero, które nazywane są "traktorkami".

Wkrótce nastąpi podpisanie umowy z dostawcą urządzeń. Jeśli chodzi o terminy to pierwsze 200 sztuk automatów mobilnych zostanie zamontowanych nie później niż w terminie do 6 miesięcy od daty zawarcia umowy, kolejne 200 sztuk w terminie ośmiu miesięcy, a pozostałe 153 sztuki automatów muszą zostać zainstalowane nie później niż dziesięć miesięcy od daty zawarcia umowy. Jeśli chodzi o 10 sztuk automatów stacjonarnych to staną one na ulicach miasta w ciągu roku. Wszystkie urządzenia muszą pojawić się w naszym mieście do kwietnia 2015 roku. Wiadomo, że każde następne pojazdy - zakupione czy dzierżawione - mają mieć też takie urządzenia.

Cieszę się, że automaty do biletów na taką skalę pojawią się w komunikacji miejskiej. Wreszcie dołączymy do grona miast, które oferują tak szeroki sposób dystrybucji biletów. Mam nadzieję, że kiedy wejdą do powszechnego użycia nie będzie z nimi tylu problemów, ile z ostatnio zakupionymi urządzeniami. Wraz z dostawą 45+2 Solarisów U12 i U18 w 2011 roku, zamontowano w nich urządzenia niemieckiej firmy Elgeba. Do tej pory nie można w nich ani sprawdzić, ani zakodować biletu okresowego kodowanego na "Migawce". Przedstawiciele MPK Łódź rozkładają ręce, bo według nich wyczerpała się wszelka formalna droga nacisku na wykonawcę. Mam nadzieję, że zwiększać się też będzie ilość stacjonarnych automatów, a liczba 10 sztuk to dopiero początek.

18 komentarzy:

  1. "Jednak dopuszczono także płatność monetami 5 gr, 10, gr, 20 gr, 50 gr, 1 zł, 2 zł i 5 zł oraz banknotami 10 zł, 20 zł, 50 zł, 100 zł i 200 zł. Wydawanie reszty w tym typie urządzeń będzie możliwe tylko bilonem."
    Czyli jeśli zapłacę za 40-groszowy bilet banknotem 200 zł (mało prawdopodobny przypadek, bo zarówno 40-groszowe bilety, jak i 200-złotowe banknoty występują dość rzadko - ale możliwy), to biletomat wyda mi resztę w pięciozłotówkach? Wygląda na to, że od biletomatu będzie można odejść z nieźle wypchanym portfelem. Zakładając, że tych pięciozłotówek mu w ogóle starczy i nie będzie musiał posiłkować się niższymi nominałami, w takiej sytuacji wydać będzie musiał 41 monet.

    Szkoda że biletomaty w pojazdach nie będą przyjmować płatności gotówką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może wyjaśnię. Sprawa nie jest do końca przesądzona. Wydawanie reszty bilonem w biletomacie ulicznym to warunek minimalny w rozstrzygniętym przetargu. Być może byłaby możliwość wydawania jej banknotami 10 czy 20 zł, ale trzeba pamiętać, że im większa ilość gotówki "stacjonarnej" tym trzeba zapewnić lepsze zabezpieczenia.

      Co do biletów to najtańszy będzie przecież kosztował 1,30 i 1,70 zł. Tych "dopychających" jak ja to mówię nie będzie. Natomiast co do gotówki to np. we Wrocławiu tylko kartami można płacić w pojazdach. W stolicy są z tego co pamiętam dwa rodzaje automatów - monetowe i kartowe.

      Usuń
    2. "Dopychających" nie będzie? Niedobrze. W obecnych biletomatach są. I to w zasadzie najprostszy sposób by taki bilet kupić, bo nawet w punktach sprzedaży MPK z ich dostępnością bywa różnie. Poza tym przy bilecie za 1,30 zł sytuacja wcale inna nie jest.

      Usuń
    3. Pamiętajmy, że takie były warunki przetargu co nie oznacza, że nie będzie można zaprogramować tych "dopychających" biletów. To pytanie oraz kolejne, dlaczego te mobilne biletomaty zostały pozbawione płatności gotówką nadają się na uroczystość podpisania umowy. Oczywiście mam też przygotowane inne, więc na pewno nie omieszkam ich zadać.

      Usuń
  2. Moim zdaniem automaty do biletów powinny znajdować się w każdym pojeździe MPK,a motorniczowie i kierowcy nie są do sprzedawania biletów i będą mogli zająć się swoją robotą nie kombinując jak wydać resztę
    .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obecny przetarg zakłada wyposażenie wszystkich pojazdów MPK Łódź. Jednak z tego co pamiętam w składach biletomat zainstalowany będzie tylko w pierwszym wagonie. Co ciekawe urządzenia będą sprzedawały również te same bilety, które sprzedają dzisiaj prowadzący.

      Usuń
  3. Tak czy siak, pospólstwo będzie je**ć prowadzących że nie może zapłacić w biletach gotówką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może nie będzie aż tak źle. Mam nadzieję, że MPK przeprowadzi akcję informacyjną dotyczącą funkcjonowania nowych biletomatów. Nawet nie wiem czy w ramach jakiś nowych naklejek nie powinna być taka dosć wyraźna informacja "biletomat nie przyjmuje gotówki".

      Usuń
  4. Dla pasażerów to, która firma wygrała nie ma najmniejszego znaczenia bo w jednym i drugim przypadku zamontowano by identyczne urządzenia (takie same jak we Wrocławiu i Warszawie, producentem jest zwycięska Mera-Błonie, a Mennica sprzedaje ich produkty)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Informację o zwycięskim oferencie podałem z czysto kronikarskiego obowiązku. A co do pasażerów to oczywiście dla nich producent nie ma znaczenia. Ważne, aby urządzenie działało i wykonywało swoje zadanie.

      Usuń
    2. Ma o tyle, że te automaty już w polskich pojazdach jeżdżą i sprawdzają się raczej dobrze (pomijając może to, że w Warszawie są katastrofalnie bezużyteczne bo sprzedają tylko dwa typy biletów - jednorazowy/75/90 min dla pierwszej i drugiej strefy, większe automaty sprzedają wszystkie typy biletów, do tego nieskasowane)
      W Łodzi też raczej nie ma większych problemów z automatami MB/Mennicy - od razu działały płatności kartą, których (tak jak pisałeś) w Elgebach wciąż nie udało się uruchomić mimo obecności odpowiedniego modułu.

      Swoją drogą, nie wiesz gdzie mogą montować te automaty w Vero? Bo albo będą musieli zastawić rzeźnię albo biletomat będzie w mniej dostępnej strefie wysokiej podłogi

      Usuń
    3. @xyz nie wiem, ale obstawiam, że będzie to albo w części z niską podłogą, albo zaraz za kabiną kierowcy. W Łodzi pasażerowie na szczęście będą mogli kupić wszystkie rodzaje biletów. Swoją drogą jestem ciekaw rozwiązań interfejsu, bo normalnie trzeba byłoby się nieźle naklikać w poszukiwaniu swojego biletu.

      Usuń
  5. Pewnie będzie tak jak w obecnych biletomatach - ekran główny z dostępnymi kilkoma wybranymi biletami i hierarchiczne menu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dostępne będą wszystkie bilety Lokalnego Transportu Zbiorowego, w tym także te "dopychające". Menu będzie w formie zakładek w zależności od rodzaju biletu, który będziemy chcieli kupić.

      Co do postu wyżej. Biletomat w Jelczach Vero montowany będzie na końcu autobusu właśnie w części niskopodłogowej, ale bez usuwania składanych siedzeń.

      Usuń
  6. Ciekawe, ile ludzi będzie próbowało wrzucać monety i banknoty do szczeliny na kartę, nie mogąc znaleźć żadnej innej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że przy odpowiedniej ilości informacji przy ich wprowadzaniu nie powinno być takich problemów. To samo dotyczy oznakowania pojazdów i biletomatów. Choć na pewno zdarzą się tacy, którzy będą próbowali wkładać banknoty.

      Usuń
  7. Było by naprawdę wspaniale gdyby biletomat stanął na Zdrowiu (chociażby przy ZOO) by uczniowie XXXIV LO mogli w jakikolwiek sposób zakupić bilet aglomeracyjny, by skierować się do Konstantynowa Łódzkiego. Niestety, ale kierowcy tramwaju linii 9 takowe bileciki posiadają sporadycznie, a kiosku w okolicy jeszcze nie znalazłam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podejrzewam, że biletomaty staną na samym końcu, czyli na przełomie 2014 i 2015 roku. Poza tym jakieś urządzenia zainstalowało łódzkie ZOO, może technicznie są dostosowane do sprzedaży biletów? Pytanie czy placówka by chciała to dopuścić. Poza tym jeśli uczniowie mają taki problem to w przyszłości będą przecież biletomaty w każdym pojeździe MPK. Póki co muszą korzystać z biletów u prowadzących.

      Usuń