sobota, 1 lutego 2014

Remont trasy W-Z w Łodzi. Na wiosnę i jesień szykują się spore zmiany w komunikacji miejskiej

Wykonawca przebudowy centralnego odcinka trasy tramwajowej W-Z skończył już budowę ścian
szczelinowych w okolicach Centralu. Teraz prace przeniosą się w rejon Wólczańskiej | fot.
Daniel Siwak
Na placu budowy trasy tramwajowej W-Z prace idą pełną parą. Na odcinku pomiędzy aleją Kościuszki, a ulicą Sienkiewicza budowane są od listopada ubiegłego roku ściany szczelinowe. Instalacja do zawiesiny bentonitowej została już zamontowana w okolicy ulicy Wólczańskiej. Tam też rozpoczną się prace.

Na początku ubiegłego tygodnia Zarząd Dróg i Transportu poinformował o ogłoszeniu przetargu na pozostałe odcinku trasy - od krańcówki przy alei Wyszyńskiego do alei Włókniarzy (długość ponad 4 km) oraz od ulicy Kilińskiego do krańcówki przy alei Ofiar Terroryzmu 11 września (długość 10,5 km).

Władze Łodzi, założyły dość optymistyczny czas na zakończenie procedury przetargowej. Poszczególni wykonawcy mieliby rozpocząć prace już na przełomie marca i kwietnia. To potencjalnie realny termin, jednak wszystko zależy od ilości pytań i odwołań firm chcących wziąć udział w przetargu.

Zresztą jak pewnie sami wiecie czasu też nie jest tak dużo. Zakładając, że prace rzeczywiście ruszą na poczatku kwietnia pozostaje półtora roku na ukończenie odcinka retkińskiego, widzewskiego, janowskiego oraz olechowskiego. Nie wiadomo też, kiedy przyjdzie zima i jak długo zawita w 2015 roku.

Czy w Łodzi wzorem niegdyś Wrocławia pojawią się takie składy "dwukierunkowe"? Przy dość
ograniczonej liczbie taboru dwukierunkowego jest to bardzo możliwe | fot.
Daniel Siwak
Przy okazji chciałbym przedstawić koncepcję zmian w komunikacji, którą przygotował obecny wykonawca odcinka centralnego, czyli Mosty Łódź. Mam potwierdzenie od naczelnika Wydziału Komunikacji Społecznej Jacka Sarzało, że Zarząd Dróg i Transportu ją zaakceptował. Oczywiście do wiosny mogą zajść w niej pewne niewielkie zmiany, ale będą mieć raczej charakter "kosmetyczny".

Póki co są to same trasy ponieważ prace nad rozkładami jeszcze trwają. Przy kilku zawieszonych czy ograniczonych liniach to może być i tak nie lada wyzwanie. I nie mam tutaj na myśli jedynie zmniejszonego budżetu na komunikację miejską. Szczególnie, że mamy w tym dokumencie kilka linii z zastosowaniem taboru dwukierunkowego. A tego w Łodzi nie jest za dużo, więc wcale nie zdziwiłbym się gdyby na ulice miasta wyjechały takie składy jak widać na zdjęciu. To spięte tyłami wagony Konstal 805.

W ogóle dość długo zastanawiałem się, jak przedstawić Wam tyle zmian, ale w jednym tekście. Chodziło, aby uprościć przekaz i nie produkować naście tekstów. Ostatecznie postanowiłem opisać w miarę dokładnie każdą z faz, które będą wyznaczać zakres zmian w komunikacji miejskiej. Opisałem wszystkie trzy fazy, choć konkretne zmiany przedstawiłem w informatorach na dla faz I, II, IIa. Fazę IIb i III w informatorach opiszę przed wakacjami.

Zmodernizowaną trasą tramwajową W-Z pierwsi pasażerowie pojadą na pewno do końca przyszłego roku.
Być może uda się do tego czasu zakupić nowe wagony tramwajowe | fot.
Zarząd Dróg i Transportu
FAZA I [tramwaje] - od kwietnia 2014. Na wiosnę wraca linia 1, która pojedzie z dworca Łódź Chojny przez Przybyszewskiego, trasę ŁTR, Zieloną, Narutowicza do krańcówki na Strykowskiej. Niedawno wydłużona linia 5 zniknie z Chochoła i ma dojeżdżać z dworca Łódź Żabieniec na Stoki, gdzie ma powstać ekspedycja. Ze Stoków przez Kopernika na Chochoła pojedzie zmieniona linia 12, natomiast z Radiostacji przez Kopernika na dworzec Łódź Żabieniec kursować ma jej wzmocnienie, czyli linia 12A. Linia 3 z Wycieczkowej zostanie skrócona do Lodowej, a linie 9 i 9A pojadą z Konstantynowa i Zdrowia aleją Śmigłego Rydza i Dąbrowskiego na Dąbrowę. Linia 7 zamiast skręcać w ulicę Zachodnią dalej pojedzie Pomorską, Konstytucyjną, Narutowicza do Kopcińskiego.

Jednocześnie do zakończenia przebudowy trasy tramwajowej W-Z, czyli do końca października przyszłego roku nie zobaczymy na ulicach linii 8, 10 i 14. Zostają one zawieszone. Na trasie Augustów - Tuwima nie zobaczymy już także tramwajowej linii zastępczej Z2, ta też zostaje tymczasowo zawieszona. Trasa zastępczej linii tramwajowej Z1 zostanie nieco zmieniona. Od wiosny będzie kursować z krańcówki Dąbrowa ulicą Dąbrowskiego, Kilińskiego i do skrzyżowania ulicy Kilińskiego i alei Piłsudskiego.
FAZA I [autobusy] - od kwietnia 2014. Zmiany w fazie pierwszej dotyczą głównie komunikacji zastępczej. W związku z przebudową ulicy Kilińskiego znika linia Z5. Nadal będzie kursować linia Z10, ale już na nowej trasie, z krańcówki autobusowej przy Maratońskiej przez ulice Kopernika i Żeromskiego do alei Mickiewicza i dalej do Augustów. W rejonie prac pojawi się całkiem nowa linia autobusowa Z10A, która jest nieco zmodyfikowaną trasą dawnej "Z10". Autobusy pojadą z krańcówki autobusowej na dworcu Łódź Kaliska przez aleję Mickiewicza i aleję Piłsudskiego do krańcówki autobusowej przy ulicy Wydawniczej. Niestety nadal nic nie wskazuje na to, aby linia 50 wróciła na Kopernika, a linia 50A na dworzec Łódź Kaliska przez Kopernika.

Spore zmiany szykują się także na liniach autobusowych. Chodzi przede wszystkim o linie, które
w czasie inwestycji pełnią rolę zastępczych. Pasażerowie będą musieli być czujni | fot.
Daniel Siwak
FAZA IIa [tramwaje] - od maja/czerwca 2014. W czasie tego etapu, który rozpocznie się przed wakacjami a zakończy w połowie października, nie ma większych zmian w komunikacji tramwajowej. Linie 1, 3, 4, 5 ,7, 9, 9A kursują cały czas trasami objazdowymi. Linie 8, 10 i 14 pozostają  nadal zawieszone. Linie 12 i 12A przestają kursować przez Kopernika, będą skręcać już w ulicę Legionów. W ten sposób mieszkańcy Teofilowa stracą jedyne połączenie z dworcem Łódź Kaliska. Trasa zastępczej linii tramwajowej Z1 zostanie podzielona na dwie części. "Z1a" pojedzie tak, jak dotychczas z Dąbrowy do skrzyżowania z aleją Piłsudskiego. Natomiast "Z1b" pojedzie z krańcówki przy Strykowskiej ulicami: Wojska Polskiego, Franciszkańską, Kilińskiego także do skrzyżowania z aleją Piłsudskiego. Zastanawiam się tylko czy po wakacjach przejezdne będzie skrzyżowanie ulicy Kilińskiego z Traugutta, gdzie budowana jest głowica zachodnia dworca Łódź Fabryczna.

FAZA IIb [tramwaje] - od lipca do końca sierpnia 2014. W tym etapie niedostępna będzie część trasy ŁTR - pomiędzy ulicą Legionów a placem Niepodległości. To z powodu m.in. budowy nowych relacji na skrzyżowaniu Piotrkowskiej i Żwirki oraz Kościuszki i Mickiewicza. Tramwaje linii 2, 3, 6, 11 i 16 pojadą objazdem - ulicami Legionów, Gdańską, Kopernika, Żeromskiego, aleją Politechniki do ronda Lotników Lwowskich. Linia 1 zostanie skrócona ze Strykowskiej przez Kilińskiego, Narutowicza i Zieloną do krańcówki przy Legionów. Dodatkowo w wakacje przestaną kursować linie 15A i 16A. Pomiędzy placem Wolności a skrzyżowaniem alei Kościuszki i Żwirki kursować ma tramwajowa linia zastępcza Z4. Z kolei z placu Niepodległości i z Lodowej do skrzyżowania Piotrkowskiej i Żwirki pojadą tramwajowe linie zastępcze Z2 i Z3.
FAZA II [autobusy] - od maja/czerwca 2014. Pierwsze poważniejsze zmiany dotkną już komunikacji autobusowej i potrwają do połowy października tego roku. Przede wszystkim zniknie szczytowa linia autobusowa 98B (Rokicińska - Maratońska). Stanie się coś, o czym mówiono już od dawna. Linie 98 i 98A zostaną skrócone z Nowego Józefowa i Maratońskiej do krańcówki autobusowej przy dworcu kolejowym Łódź Kaliska. Linia 64 będzie kończyła swoją trasę na dworcu Łódź Widzew jadąc z Rokicińskiej ulicą Puszkina, Przybyszewskiego, Augustów i Służbową. Linia 57 po raz kolejny zmieni swój przebieg. Z ulicy Sienkiewicza, Tuwima, Struga do Wólczańskiej - w stronę południową. W stronę północną Wólczańską, Radwańską, Kościuszki, Zamenhofa, Nawrot do Sienkiewicza. "86" miałaby pojechać trasą z zeszłorocznych objazdów, czyli z krańcówki przy Maratońskiej przez Radiostację do Konstytucyjnej. Planowany jest też powrót linii 55A, co na pewno ucieszy pasażerów. Pytanie z jaką częstotliwością?

Tak naprawdę centralny odcinek to dopiero początek remontu i przebudowy trasy tramwajowej W-Z.
Na wiosnę mają ruszyć prace na Retkini, Widzewie, Janowie oraz Olechowie | fot.
Daniel Siwak
FAZA III [tramwaje] - od połowy października 2014. Kolejny etap zmian wprowadzony zostanie od połowy października do całkowitego zakończenia inwestycji. Po wybudowaniu nowych relacji na skrzyżowaniu Piotrkowskiej i Żwirki, tramwaje wrócą na trasę ŁTR. Tymczasowo zniknie linia 7, którą zastąpią autobusy. W związku z brakiem przejazdu przez skrzyżowanie marszałków zmienią się trasy linii 9, 9A i 13, które pojadą prosto ulicą Narutowicza do Radiostacji. Dodatkowo "12" i "12A" znów będą kursować przez Kopernika i Gdańską. Tramwajowe linie zastępcze Z1a i Z1b także bez zmian, tak samo jak 8, 10, 14 i 16A, które pozostają zawieszone. Pojawi się za to nowa tramwajowa linia zastępcza Z13, kursująca od krańcówki przy Śląskiej do skrzyżowania alei Piłsudskiego z aleją Śmigłego Rydza.

FAZA III [autobusy] - od połowy października 2014. Zmiany tras autobusów dotyczą przede wszystkim częściowego zamknięcia skrzyżowania marszałków. W związku z tym linie 54, 54A, 82, 82A, 85 i 85A w kierunku wschodnim będą kursować przez Narutowicza, Konstytucyjną, Małachowskiego i Niciarnianą. Linia zastępcza Z10 w kierunku Augustów pojedzie Przędzalnianą Milionową, aleją Śmigłego Rydza do alei Piłsudskiego. W kierunku Retkini autobusy skręcą w Wydawniczą, Tuwima, Przędzalnianą i znów do alei Piłsudskiego. Linia zastępcza Z10A w obu kierunkach pojedzie przez Przędzalnianą i Tuwima. Na zmienionych trasach pozostaną linie 57, 64 i 86. Nie do końca wyjaśniona jest też trasa linii 96. W opisie jest poprowadzona ulicami: Przędzalnianą Milionową do alei Śmigłego Rydza, natomiast na mapie prosto przez skrzyżowanie marszałków. Po zawieszeniu tramwajowej "siódemki" pojawi się autobusowa linia zastępcza Z7, która kursować będzie z placu Wolności na Koziny.

{aktualizacja} Ponieważ otrzymałem liczne prośby od czytelników małe uzupełnienie. Zamieściłem już wszelkie informacje o zmianach tras autobusów MPK - faza I, II, III oraz o zmianach tras tramwajów MPK - faza I, IIa, IIb i III. Znajdziecie w informatorach, które podpięte są w poszczególnych akapitach. Jeśli poznamy szczegółowe rozkłady na pewni przypomnę jeszcze wszystko.
ZOBACZ TAKŻE: Prezydenci proszą, policja prosi, kierowcy nie słuchają. Wjeżdżają na BUSpasy i blokują MPK

21 komentarzy:

  1. Proszę umieścić wszystkie fazy, ludzie chcą naprawdę wiedzieć wcześniej !

    OdpowiedzUsuń
  2. Popieram przedmówcę panie Danielu prosimy !

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam pytanie - jak będzie można przejechać np z ul. Rokicińskiej do Kościuszki? Żeromskiego? czy dalej na zachód? Tramwaje 8, 10 już są zawieszone, 98B zostanie zlikwidowane, Z10 i Z10A będą jeździły z Łodzi Kaliskiej na Wydawniczą... Czy zapomniano,że ludzie z Widzewia Wschodzu też potrzebują dojechać do centrum? Przecież tam także znajduje się obecnie jeden z "większych" Dworzec Łódź - Widzew... Brak słów...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Linia Z10 będzie kursowała z krańcówki Maratońska (Retkinia) przez aleję Mickiewicza i aleję Piłsudskiego (Centrum) do krańcówki Augustów (Widzew). Można będzie też np. wsiąść w 85 lub 85A i na wiadukcie schodząc na krańcówkę Wydawnicza przesiąść się an Z10A.

      Usuń
    2. W jako sposób wsiąść? linia 85 jeździ co 20 minut i jest przepełniona. Teraz autobus który powinien być 15 .01 przy kościele św. Teresy w stronę Widzewa pojawia się jak widmo,. nigdy nie wiadomo czy przyjedzie. Następny jest 15 .17 i jest przepełniony do do granic. Pasażerowie na przystanku za Narutowicza mają problem z wejściem do pojazdu. Czy Widzew to jakieś zło konieczne. Mało co już jeździ z i na Widzew. Zabierają jedyny tramwaj 9. To jakieś szaleństwo. Pasażerka 85


      Usuń
    3. Nasuwa mi się jeszcze jedno pytanie - po co były w ciągu 3 lat conajmniej dwa kilkumiesięczne remonty torów linii 3 na Widzewie skoro teraz ma jeździć tylko do ul. Lodowej... O ZGROZO! Remonty remontami a ludzi mają za nic!

      Usuń
    4. Trójka mogłaby jeździć teoretycznie wagonami dwukierunkowymi do Wujaka, tylko problem w tym, że my tyle nie mamy takich tramwajów. Więc jedyna możliwość to skrócenie do Lodowej.

      Usuń
  4. No dobrze, ponieważ widzę, że zainteresowanie tymi informacjami jest ogromne. Zgodnie z prośbami, w informatorach o tramwajach i autobusach (linki w tekście) umieściłem wszystkie trzy etapy (od wiosny 2014 do jesieni 2015) , których zmiany tras dotyczą. Trzeba dokładnie to przewertować, bo jest tego dużo.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie widzę takiej możliwości, by skrzyżowanie ulic Kilińskiego i Traugutta było przejezdne w tym roku. Budowa zachodniej głowicy potrwa raczej do końca budowy reszty stacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mi się wydaje, że budowa głowicy zachodniej może potrwać dłużej i przejazd Kilińskiego w kierunku alei Piłsudskiego nie będzie możliwy. W takim razie ciekawi na jakiej podstawie Mosty Łódź przygotowały taki wariant Z1b. Czyżby wykonawca dworca zadeklarował szybsze prace?

      Usuń
  6. Co z ludźmi z retkini ?? Skoro trasa 10, 14, 8 jest zawieszona 12 nie jeździ to czym z wyszyńskiego można dojechac na miasto ? 99 które jeździ co 20 minut i jest przepełnione do granic juz na 3 przystanku od krańcówki ?? z retkini jeżdżą raptem 2 autobusy 80 i 99 więc jak i wszyscy ludzie władują się zamiast w 3 tramwaje w 1 autobus to będzie ciekawie nie sądzi Pan ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie jeszcze przecież Z10, które pojedzie jak tramwaj z Maratońskiej do Popiełuszki i dalej aleją Wyszyńskiego i aleją Bandurskiego. poza tym mamy jeszcze wydłużoną linię 86, która pojedzie aż na Radiostację.

      Usuń
  7. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  8. A mnie zastanawia co w okresie letnim będzie kursowało między Dworcem Kaliskim a ulicą Legionów po Alei Włókniarzy, bo mam wrażenie że... nic. Jeżdżę do pracy na trasie Chojny - Teofilów, korzystająć z autobusu 52, przesiadka przy Kaliskim i dalej tramwajem na Teofilów. W godzinach szczytu wiele osób tak się przesiada, bo jest to obecnie najszybsze połączenie we wskazanej relacji, po prostu omija centrum. Odnoszę wrażenie że układajac siatkę połączeń na czas remontu zapomniano o tych podróżnych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, całkowita racja, też zwróciłem na to uwagę, bo czasowa utrata połączenia z dworcem Łódź Kaliska też mnie dotknie. Pewnym sposobem byłoby poprowadzenie linii 83 z alei Unii prosto do dworca Łódź Kaliska i potem aleją Bandurskiego, aleją Włókniarzy i do Legionów. Oczywiście z odpowiednim wzmocnieniem taborowym.

      Usuń
  9. Dwa pytania odnośnie projektu W-Z:
    1. Czy przystanki na odcinku śródmiejskim i nie śródmiejskim będą wspólne dla tramwajów i autobusów?
    2. Jak będą wyglądać centra przesiadkowe Retkinia i Widzew?

    OdpowiedzUsuń
  10. Według mnie te schematy zawierają błędy np. braki KZ czy brak tramwaju na Chojnach jak jest taka możliwość.
    W dodatku od wakacji planowany jest remont skrzyżowania Śmigłego-Rydza i Dąbrowskiego a to skrzyżowanie to ok. 2 miesięcy pracy więc na pewno trasy będą inne i ma być też remont skrzyżowania Łagiewnicka/Inflancka chyba że znów przesuną je w czasie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może mi umknęło, ale nic nie słyszałem o remoncie skrzyżowania Śmigłego Rydza - Dąbrowskiego. Co do przytoczonych przykładów. To tak, jak wspominał ZDiT - bez kosmetycznych poprawek typu skomunikowanie okolic dworca Łódź Chojny czy skomunikowanie dworca Łódź Kaliska się nie obejdzie. Inaczej nie wyobrażam sobie tego.

      Usuń
  11. Jeżeli zamną skrzyżowanie marszałków, to jak będzie wyglądać objazd? Jeżeli przez Przędzalnianą, to pasażerowie linii Z10 będą musieli się liczyć z opóźnieniami. Nie można wytyczyć innej trasy Z10?

    OdpowiedzUsuń
  12. Jakie będzie połączenie z Olechowa do Centrum? 98 skrócone do Dw. Łódź Kaliska, a Z10 i 85 jadą tylko po Rokicińskiej.

    OdpowiedzUsuń