poniedziałek, 17 lutego 2014

Łódzki Rower Publiczny wystartuje z pół tysiącem jednośladów. W tle "konsultacyjny" zgrzyt

Swoje systemy rowerów miejskich ma Wrocław, Warszawa, Kraków, Poznań czy Opole. Jest to jeden
z popularniejszych sposobów na poruszanie się na krótkich dystansach w mieście | fot. Nextbike Polska
Zapewne wiecie, że "ZbiorKom" - choć w założeniu publicystyczno-informacyjny - nie zawsze musi podawać wszystkiego na bieżąco. Zresztą z nikim nie muszę ścigać się na newsy, jak to przeważnie jest w świecie portali informacyjnych. Mam więc ten ogromny komfort pozostawienia sobie mniejszego lub większego marginesu opóźnienia. Tak jest też w przypadku dzisiejszego tematu.

Po nieudanych próbach podejścia do tematu w 2009 roku, można powiedzieć, że w sprawie publicznych wypożyczalni rowerów miejskich otwiera się nowy rozdział. Ponad 8,8 tys. łodzian postawiło na taki ogólnomiejski projekt w Budżecie Obywatelskim na 2014 rok. Pomimo nadal niedoskonałej ilościowo infrastruktury, urzędnicy wyjścia za bardzo nie mieli. Trzeba było go zrealizować.

Przygotowania do wprowadzenia systemu już się rozpoczęły. Projekt BO zakłada przeznaczenie 3,1 mln złotych na ten cel, ale dodatkowo w ciągu trzech lat miasto ma wydać ponad 10,5 mln złotych na dalszy rozwój. Dzięki temu we wrześniu Łódź dołączy do takich miast jak Wrocław, Poznań czy Warszawa. Z resztą na tej ostatniej łódzcy urzędnicy chcą się wzorować pod kątem wypożyczalni publicznych.

W całej stolicy zlokalizowano już 160 stacji systemu Veturilo. Uruchomienie systemu nastąpiło
w sierpniu 2012 roku i od razu zyskał spore zainteresowanie wśród mieszkańców | fot. Daniel Siwak
Zapewne pamiętacie jeszcze, że pod koniec roku opisywałem pierwsze konkretniejsze zamierzenia urzędników, które dotyczyć będą naszego systemu rowerów publicznych. To wówczas dowiedzieliśmy się o wspominanej już na początku hojności gospodyni naszego miasta. Pierwotnie zakładano, że na ulicach stanie 30 samoobsługowych stacji z 300 jednośladami do wypożyczenia. Jednak te liczby są już mocno nieaktualne. Teraz wiadomo, że Łódzki Rower Publiczny wystartuje z 50 samoobsługowymi stacjami, z których wypożyczyć będzie można w sumie 500 rowerów.

Bardzo dobrym pomysłem moim zdaniem, jest założony czas bezpłatnego przejazdu wypożyczonym rowerem. Dla porównania: w Warszawie (Veturilo), we Wrocławiu (Wrocławski Rower Miejski WRM), w Poznaniu (Poznański Rower Miejski PRM) oraz w Opolu (Opole Bike) ten czas wynosi jedynie do 20 minut. Wyjątkiem jest Krakowski Rower Miejski (KMK Bike), gdzie bezpłatnie możemy podróżować aż do 30 minut. Według TVN24, w przypadku łódzkiego systemu ten czas będzie taki sam, jak w Krakowie. Nieznana jest natomiast stawka od 21 do 60 minuty, ale przeważnie waha się ona od 1 do 3 złotych. Cieszą też deklaracje, że mieszkańcy za wypożyczenie będą mogli płacić m.in. kartami zbliżeniowymi, a nawet "Migawką" MPK Łódź. Ta ostatnia może pełnić funkcję wirtualnej portmonetki.

Z planów lokalizacji poszczególnych stacji wynika jedno. Ich spora część została zaplanowana w bezpośrednim sąsiedztwie szkół wyższych. Dlatego system Łódzkiego Roweru Publicznego będzie służył w głównej mierze studentom łódzkich uczelni i władze miasta wcale tego nie ukrywają. Na szczęście w drugim etapie system będzie się rozrastał. - Kolejny etap, który rozpocznie się na wiosnę przyszłego roku to jest dopełnienie tego etapu. Będzie kolejne pięćdziesiąt stacji, kolejnych pięćset rowerów i wówczas podłączamy osiedla do obszaru centralnego - wyjaśnia pełnomocnik ds. zrównoważonego transportu Bartosz Zimny. Wówczas swoją stację mógłby zyskać położony w Centrum dworzec Łódź Fabryczna czy nieco oddalony od skrzyżowania marszałków dworzec Łódź Widzew.


Stacja Wrocławskiego Roweru Miejskiego przy placu Jana Pawła II. To jeden z głównych punktów
przesiadkowych w mieście oraz droga na osiedle duże Popowice | fot. Daniel Siwak, arch.
I wszystko niby byłoby dobrze, gdyby nie fakt, że pojawił się pewien "konsultacyjny" zgrzyt. Fundacja Normalne Miasto Fenomen zwróciła uwagę na nietypowy sposób przeprowadzenia konsultacji społecznych. - Zarząd Dróg i Transportu został zobowiązany przez radnych do przeprowadzenia regulaminowych konsultacji społecznych. W internecie pojawiła się ankieta, która pojawiła się najpierw na Facebooku, a potem na stronie internetowej. To nie są konsultacje społeczne.  - tłumaczyła Katarzyna Mikołajczyk z "Fenomenu". Sporna ankieta nie wyzbyła się też pewnych wad. Wypełniający musi ocenić wszystkie z 50 stacji, bo wszystkie pola oznaczono jako obowiązkowe.

Pod wnioskiem do prezydent Zdanowskiej o przeprowadzenie konsultacji społecznych zgodnych z prawem miejscowym, czyli uchwałą LXIV/1357/13 Rady Miejskiej w Łodzi - w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego Regulaminu Konsultacji Społecznych, podpisali się przedstawiciele łódzkich NGO-sów. Są to: Fundacja Normalne Miasto Fenomen, Łódzka Inicjatywa na Rzecz Przyjaznego Transportu, Fundacja Subsidium, Stowarzyszenie Fabrykancka, Stowarzyszenie Ruch Kapitału Społecznego, ZHP Chorągiew Łódzka Hufiec Łódź Widzew, Łódź Design Festival, Instytut Spraw Obywatelskich, Stowarzyszenie im. St. Brzozowskiego, Świetlica Krytyki Politycznej w Łodzi, Fundacja Sendzimira, Fundacja Na Rzecz Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego Jaskółka, Fundacja Miejski Kolektyw, Fundacja Nowoczesnej Edukacji SPUNK, Stowarzyszenie Topografie oraz Stowarzyszenie "Obywatele Obywatelom".

Dziwi fakt, że te niekonsultacyjne konsultacje prowadzone są w tak ekspresowym tempie. Był na to czas w listopadzie czy w grudniu. Gospodyni nieformalnie, bo pisemnie chyba jeszcze nie, odniosła się w mediach do wniosku strony społecznej. - Jeżeli chcemy, aby rower miejski ruszył w tym roku to niestety, ale wszelkie formy konsultowania tego dokumentu muszą być innowacyjne. Stąd strona, stąd fanpejdż, gdzie prosimy o opinię łodzian - odpowiadała na antenie TV TOYA prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Oby ten "konsultacyjny" zgrzyt w żaden sposób nie wpłynął na realizację projektu. Urzędnicy będą mieli nauczkę na przyszłość. Pamiętajmy, że start systemu Łódzkiego Roweru Publicznego ma nastąpić 1 września tego roku. Z uwagi na to, że będzie on system sezonowym, wypożyczenie jednośladów będzie możliwe jedynie do listopada.

Skrzyżowanie ulicy Legnickiej i Dobrej we Wrocławiu. Ta droga rowerowa prowadzi na duże osiedle. Drugi
etap Łódzkiego Roweru Publicznego zakłada także podłączenie łódzkich osiedli | fot.
Daniel Siwak, arch.






Wkrótce Zarząd Dróg i Transportu ma rozpisać przetarg. Jego celem będzie wyłonienie operatora systemu wypożyczalni rowerów miejskich w Łodzi. Ten odpowiedzialny będzie za dostarczenie, bieżącą konserwację oraz wymianę uszkodzonych rowerów. Firma będzie zajmować się także kwestiami technicznymi, które związane są z procedurą wypożyczenia. Magistrat po wybraniu operatora ogłosi konkurs na nową nazwę systemu, Łódzki Rower Publiczny jest nazwą tymczasową. Tą powinniśmy poznać w wakacje.

Proponowane lokalizacje stacji Łódzkiego Roweru Publicznego - ETAP I:
#01 Akademia Sztuk Pięknych, #02 dworzec PKS Północny
#03 Północna - Franciszkańska, #04 Stary Rynek
#05 Zachodnia (centrum handlowe Manufaktura), #06 plac Hallera
#07 plac Barlickiego, #08 Zachodnia - Legionów
#09 plac Wolności (Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne), #10 Rewolucji 1905 roku - Kilińskiego
#11 Polskiej Organizacji Wojskowej - Rewolucji 1905 roku, #12 Piotrkowska - Więckowskiego
#13 Zielona - Zachodnia, #14 Sienkiewicza - Narutowicza (plac 4 Czerwca 1989 roku) 
#15 Narutowicza - Kilińskiego (Hotel Polonia), #16 Narutowicza - plac Dąbrowskiego
#17 Narutowicza - Lindleya, #18 Narutowicza - Wierzbowa
#19 Kopcińskiego - Narutowicza, #20 Kopcińskiego - Jaracza (centrum konferencyjne UŁ)
#21 Kopcińskiego - rondo Solidarności (Wydział Prawa i Administracji UŁ), #22 Styrska - Stadion AZS
#23 Matejki - Pomorska (Wydział Chemii UŁ), #24 Pomorska - Lumumby
#25 Narutowicza - Radiostacja (krańcówka tramwajowa), #26 Narutowicza - Dom Pomocy Społecznej
#27 Matejki - Biblioteka główna Uniwersytetu Łódzkiego, #28 Narutowicza - Solskiego
#29 Sienkiewicza - Tuwima, #30 Piotrkowska - pasaż Rubinsteina
#31 Piotrkowska - Urząd Miasta Łodzi, #32 aleja Kościuszki - Zamenhofa
#33 Piotrkowska - OFF Piotrkowska, #34 Piotrkowska - aleja Mickiewicza
#35 aleja Mickiewicza - Kościuszki, #36 Żwirki - Gdańska
#37 Radwańska - Stefanowskiego, #38 aleja Politechniki - Skorupki (centrum handlowe Sukcesja)
#39 Skorupki - park Klepacza (rektorat Politechniki Łódzkiej), #40 aleja Politechniki - Studium Języków Obcych PŁ
#41 Piotrkowska - Skorupki (kampus D Politechniki Łódzkiej), #42 Piotrkowska - Brzeźna
#43 Piotrkowska - Żwirki, #44 aleja Piłsudskiego - Sienkiewicza (niebieski biurowiec)
#45 aleja Piłsudskiego - Kilińskiego (przystanek autobusowy), #46 aleja Piłsudskiego - Targowa
#47 aleja Piłsudskiego - Wysoka, #48 aleja Piłsudskiego - Kopcińskiego
#49 Konstytucyjna - Małachowskiego, #50 dworzec Łódź Kaliska (wejście główne)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz