wtorek, 21 stycznia 2014

Rok 2014 w łódzkim transporcie. Co wydarzy się w ciągu kolejnych dwunastu miesięcy?

W tym roku kontynuowana będzie przebudowa trasy tramwajowej W-Z oraz budowa podziemnego dworca
Łódź Fabryczna. Obydwie inwestycje mają być gotowe w przyszłym roku | fot.
Zarząd Dróg i Transportu
Całkiem niedawno prezentowałem Wam dość obszerne podsumowanie 2013 roku. Wynotowałem najważniejsze, najciekawsze czy najdziwniejsze newsy komunikacyjnej Łodzi. Nie było łatwo, ale udało się wybrać wydarzenia pomiędzy styczniem, a czerwcem i lipcem a grudniem ubiegłego roku.

Skoro mieliśmy podsumowanie tego co było, pora na zebranie do kupy tego co będzie działo się w tym roku. Oczywiście wiadomo, że trudno przewidzieć wszystko, ale pewne wydarzenia są już pewne i można o nich mówić.

Okazuje się, że pierwsze pozycje do wynotowania pojawiają się już w lutym. Chodzi o Studium Systemu Transportowego Miasta Łodzi, które 6 lutego pozna prezydent Hanna Zdanowska. Na początku roku świętować będzie marszałek Witold Stępień, jego dziecko - Łódzka Kolej Aglomeracyjna wystartuje.

Druga połowa roku to planowany start wypożyczalni Łódzkiego Roweru Publicznego (Miejskiego). Urzędnicy planują, że jednośladów będzie nawet 600. Z kolei jesienne wybory samorządowe mogą przenieść duże zmiany, a nawet zaskoczenia.Wszystko w rękach mieszkańców.

W czerwcu wyjadą pierwsze pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Obsługiwać będą trasę Łódź - Sieradz.
Później zostaną uruchomione kursy Łódź - Zgierz oraz tzw. linia obwodowa | fot.
Daniel Siwak
Już w  lutym światło dzienne ma ujrzeć zaktualizowane Studium Systemu Transportowego Miasta Łodzi. Jako pierwsza zapozna się z nim prezydent Hanna Zdanowska. Dokument ma roczne opóźnienie po tym, jak Zarząd Dróg i Transportu zerwał dwa lata temu umowę z wykonawcą, którym była francuska Systra. Łodzianie pokładają w nim nadzieję, społecznicy wieszają psy, choć dokumentu nie widzieli.

Miesiąc później, czyli w marcu Przewozy Regionalne mają udostępnić możliwość kodowania Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego na "Migawce" MPK Łódź. Miało to nastąpić pod koniec stycznia, ale najwidoczniej spółka nie radzi sobie z nowoczesnymi technologiami. Oferta kolejowej spółki ma na starcie fatalne wyniki sprzedaży. Na kilka tysięcy pasażerów poruszających się po Łodzi i regionie, zakupiło go zaledwie 80 osób.
W czerwcu oczy całego województwa, ale także branży kolejowej będą zwrócone na stolicę regionu. 15 czerwca Łódzka Kolej Aglomeracyjna ma rozpocząć pierwsze regularne przewozy pasażerskie. Wówczas z nowoczesnego zaplecza na Widzewie, pierwsze Flirty 3 przejadą do stacji Łódź Kaliska, a stamtąd do Sieradza. Niedługo powinniśmy poznać taryfę przewoźnika oraz obowiązujący w tym roku ostateczny rozkład jazdy.

Trasa Górna ma być gotowa latem tego roku. W nowej perspektywie unijnej władze Łodzi chciałaby
przedłużyć ją aż do węzła Romanów na autostradzie A1. Ma to kosztować 200 mln | fot.
Daniel Siwak
Czerwiec ma być dobrym miesiącem także dla ulicy Piotrkowskiej. Chodzi oczywiście o zakończenie jej całkowitego remontu na odcinku od placu Wolności do alei Mickiewicza i Piłsudskiego. Raz na zawsze pożegnaliśmy starą, szarą kostkę betonową. Powitaliśmy nowe, bardziej reprezentacyjne jasno i ciemnoszare płyty granitowe. Pojawiły się nowe stojaki rowerowe, kosze na śmieci, więcej ławek do odpoczynku oraz stylizowane latarnie uliczne. Nadal nie wiadomo jak będzie wyglądał ruch na Pietrynie. Nowy image reprezentacyjnej ulicy Łodzi kosztował 48,5 mln złotych.

Do końca czerwca ma zostać ukończona Trasa Górna - od skrzyżowania alei Jana Pawła II i Pabianickiej do ulicy Rzgowskiej. Przy okazji zbudowano całkiem nową krańcówkę przy alei Matek Polskich. To jedna z niewielu - po alei Józefiaka i alei Ofiar Terroryzm 11 Września - nowych ulic w ostatnich latach. Koszt blisko 4,5 kilometrowego odcinka wynosi 445,7 mln złotych. W przyszłości Trasa Górna skierowana zostanie do planowanego węzła "Romanów" na autostradzie  A1. Zresztą projekt dotyczący kontynuacji drogi o wartości 200 mln złotych, znajduje się na liście rezerwowej kluczowych inwestycji unijnych.

Sezon letni to czas dla Tramwajowej Linii Turystycznej. Wybrane kursy na linii 43 prawdopodobnie znów będą realizowane zabytkowym składem Konstal 5N+5ND, który należy do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Trasa TLT liczy sobie ok. 22 kilometry i prowadzi z Łodzi przez Konstantynów Łódzki do Lutomierska. Przedsięwzięcie istnieje już od ponad 10 lat i cieszy się niebywałą popularnością nie tylko mieszkańców aglomeracji, ale także gości z zagranicy. Na pomostach historycznego tramwaju spotkać można konduktorów z Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi.

Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego na ulicach Łodzi mają pojawić się pierwsze stacje publicznych
wypożyczalni rowerów. Wiadomo, że ma ich być nawet 60 z 600 rowerami | fot.
Daniel Siwak
Końcówka sierpnia to termin, jaki musi dotrzymać wykonawca nowej drogi rowerowej na ulicy Żeromskiego i alei Politechniki. Połączy ona aleję Mickiewicza wraz z rondem Lotników Lwowskich, po drodze dając możliwość dojazdu studentom Politechniki Łódzkiej do pobliskich budynków. Ponad 3 kilometry nowej DDR-ki kosztować ma prawie 3,4 mln złotych. Kolejne kilometry tej infrastruktury przybliżają Łódź do wypełnienia założeń przyjętej w 2011 roku Karty Brukselskiej.

Na 1 września zaplanowano start systemu Łódzkiego Roweru Publicznego (Miejskiego). Do tego czasu ma zostać wybrany operator, który zajmie się dostarczeniem rowerów, ich konserwacją oraz wymianą. Prócz 3,1 mln zł z Budżetu Obywatelskiego, w latach 2015 - 2017 ma zostać zapisana kwota 3,5 mln. rocznie na rozwój. Bezobsługowe stacje miałby stanąć m.in. przy przecznicach z ulicą Piotrkowską, na placu Wolności i placu Dąbrowskiego, pod Biblioteką Uniwersytetu Łódzkiego, przy rektoracie Politechniki Łódzkiej czy na dworcu Łódź Kaliska.
Do początku września lub października będzie obowiązywał wakacyjny rozkład jazdy. Wprowadzany jest on corocznie, z uwagi na mniejsze zapotrzebowanie na komunikację miejską wśród mieszkańców Łodzi. Niestety także corocznie nie wszystkie linie wracają już do niewakacyjnego kursowania. Czy i w 2014 roku tak będzie? Jeszcze nic nie wiadomo, ale Zarząd Dróg i Transportu będzie musiał do dyspozycji jedynie 331 milionów złotych, co jest kwotą o 31 mln niższa niż pierwotnie zakładano.

Niedługo ulica Rojna zmieni swoje oblicze. Będzie węższa z drogami rowerowymi oraz nowymi chodnikami.
Cała przebudowa ma zakończyć się pod koniec października tego roku | fot.
Daniel Siwak
Pod koniec października przewidziano zakończenie remontu ulicy Rojnej na łódzkim Teofilowie. Ta jedna z ważniejszych ulic w mieście kosztem ponad 23 mln złotych, zmieni się nie do poznania. Będą nowe przystanki, drogi dla rowerów czy miejska parkingowe dla aut. Jezdnię i chodniki oświetlać będą nowe latarnie, a przy Rydzowej, Kaczeńcowej i Traktorowej mają pojawić się ronda. Linie autobusowe pozostają bez zmian.

W międzyczasie odbędą się Wybory Samorządowe 2014. W niedzielę 16 listopada br. będziemy głosować na nowych radnych, a także wybierzemy nowego prezydenta miasta. Sądząc po nadaktywności obecnej gospodyni miasta, prezydent Hanny Zdanowskiej, będzie ona chciała ubiegać się o drugą kadencję. Wydaje mi się, że spore zaskoczenia mogą pojawić się w kandydaturach do Rady Miejskiej. Być może zobaczymy w niej więcej przedstawicieli strony społecznej.

Do końca roku powinniśmy zobaczyć w Łodzi prototyp zmodernizowanego tramwaju M8C. Partnerem przy tym przedsięwzięciu będzie najprawdopodobniej poznański Modertrans, który przebudowywał już wagony dla Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku czy ostatnio dla Tramwajów Elbląskich. Według szacunków Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego koszt modernizacji ma wynosić około 1,1 mln złotych. Po zakończeniu przebudowy trasy W-Z wszystkie wagony z Bielefeldu mają przejść całkowity remont.

W tym roku czeka łodzian również remont ulicy św. Teresy - od Traktorowej do Szczecińskiej, ulicy Romanowskiej - od Aleksandrowskiej do osiedla Nowy Romanów czy ulicy  Narutowicza - od Piotrkowskiej do Sienkiewicza. Drogowcy rozpoczną budowę Nowotargowej - od Narutowicza do Tuwima.

12 komentarzy:

  1. Z ulic jeszcze Inflancka z Zagajnikową-Sporną i Warszawską.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście też. Zagajnikowa, Sporna i Warszawska będą remontowane w ramach przebudowy ulicy Inflanckiej. Ale jakoś stwierdziłem, że robię taki bojkot w tym tekście, bo wywalili z projektu krańcówkę tramwajową, Trzecim pasem na Inflanckiej z kolei zamykamy drogą dla budowy łącznika Strykowska - Zgierska ;)

      Usuń
    2. Jaką Zagajnikową? Jaką Sporną? Jaką Warszawską?
      Jedynie wpięcie Inflanckiej w Zagajnikową, Gibalskiego i kilka następnych uliczek przecinających Inflancką.
      Rondo Powstańców 1863r. z pętlą autobusową z wjazdem i wyjazdem od strony wschodniej, czego nie ma dotychczas.

      Usuń
    3. Hmm, skąd taka informacja? Na ulicach Zagajnikowej, Spornej i Warszawskiej (do wiaduktu) ma zostać wymieniona nawierzchnia na łącznej długości 2,5 kilometra.

      Usuń
  2. To w końcu jaki będzie zakres zmian na Inflanckiej i rondzie Powstańców 1863?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No więc na odcinku od Łagiewnickiej do Zagajnikowej będą dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, na odcinku od Zagajnikowej do Strykowskiej dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, z rezerwą na trzeci pas. Pojawią się drogi rowerowe, nowe chodniki, oświetlenie i przystanki. Na ulicach Zagajnikowej, Spornej i Warszawskiej (do wiaduktu) ma zostać wymieniona nawierzchnia na łącznej długości 2,5 kilometra. Zmodernizowana zostanie krańcówka autobusowa na "rondzie" Powstańców 1863 oraz skrzyżowanie Infancka/Julianowska-Łagiewnicka.

      Usuń
  3. Dziękuje za odpowiedź.
    Czy jest gdzieś w necie aktualna wersja planów przebudowy Ronda?
    czy były robione jakieś badania liczby pojazdów na ulicach Łodzi z symulacją, co stanie się z natężeniem ruchu na drogach w mieście do tej pory przelotowych ( w tym na Inflanckiej i Łagiewnickiej do Zgierskiej) po zbudowaniu A1 Stryków-Tuszyn?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po aktualną wersję planów trzeba zwrócić się do Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. Być może też będą dysponować symulacją natężenia ruchu na ul. Inflanckiej.

      Usuń
  4. a co sie stanie z linia 57 na czas remontu? jesli ja zliwkiduja to jestem odciety od reszty miasta i co mam robic przez rok? nie wychodzic?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Linia 57 nie zostanie zlikwidowana, nie ma się co obawiać. Na pewno zostanie jej zmieniona trasa, bo skrzyżowanie Piłsudskiego - Sienkiewicza będzie przez jakiś czas zamknięte. Ostatnia wersja to ulicą Sienkiewicza, Tuwima, Struga do Wólczańskiej - w stronę południową. W stronę północną Wólczańską, Radwańską, Kościuszki, Nawrot do Sienkiewicza.

      Usuń
  5. Trasa Górna to ponad 4 km długości, a nie raptem 2,5 kilometra.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, że tak. Poprawione, dzięki za czujność.

      Usuń