piątek, 27 grudnia 2013

Ulica Rojna. Parking zamiast potencjalnego przystanku. Przy Traktorowej będą trudniejsze przesiadki?


Przystanek autobusowy Rojna - Traktorowa będzie funkcjonał do lipca 2014 roku. Potem zostanie
zlikwidowany i zastąpiony dwoma nowymi na ulicy Traktorowej | fot.
Daniel Siwak
Spieszmy się kochać przystanki autobusowe, tak szybko zostają likwidowane. Parafrazując cytat księdza Jana Twardowskiego postanowiłem zacząć dzisiejszy wpis. W stu procentach oddaje on sytuację na ulicy Rojnej, do której dojedzie po całkowitym zakończeniu jej przebudowy.

Chyba każdy mieszkaniec Teofilowa wie, że wspomniana ulica jest kluczową pod kątem komunikacji miejskiej. Kursuje tutaj siedem linii autobusowych - pięć dziennych i dwie nocne. Nawet w latach 80., kiedy osiedle się rozwijało kursował już tędy autobus pospieszny linii B, dzisiaj linia 96.

Kiedy na jednym końcu ulicy Rojnej skończył się właśnie pierwszy etap prac, na jej drugim końcu względny spokój. Według harmonogramu, prace na odcinku od Kaczeńcowej do Traktorowej wraz z budową ronda rozpoczną się w przyszłoroczne wakacje. Ten rejon ma być nieprzejezdny od 1 lipca do 30 października 2014 roku. W tym czasie ulica zmieni się nie do poznania.

Przede wszystkim zostanie zawężona do 7 metrów, czyli  każdy z pasów będzie miał po 3,5 metra szerokości. Po obu stronach powstaną 1,5 metrowe drogi dla rowerów oraz 2 metrowe chodniki. Na niektórych fragmentach powstaną nowe miejsca parkingowe dla aut, a skrzyżowanie z aleją Pasjonistów zostanie wyniesione. Oczywiście pojawi się nowa nawierzchnia co zapewne ucieszy kierowców oraz jaśniejsze LEDowe oświetlenie.

Tutaj znajdzie się lokalizacja nowego przystanku Traktorowa - Rojna. Zatrzymywać się tutaj będą jedynie
autobusy jadące w kierunku Centrum i Widzewa - 78, 78A, 96 i N1| fot. Daniel Siwak
Zacznijmy może od małej analizy. Układ komunikacji miejskiej nie jest tu zbyt skomplikowany. Przy Szczecińskiej, czyli na końcu ulicy Rojnej mamy zlokalizowaną krańcówkę autobusową. Swoją trasę kończą tutaj trzy linie - 78A, 96, N1. Kolejne linie, czyli 78, 83 i N3 dołączają się na ulicy Rojnej przy Rydzowej, natomiast linia 76 na ulicy Rojnej przy Kaczeńcowej.

W ten sposób wszystkie siedem linii dojeżdża do przystanku Rojna - Traktorowa, który znajduje się po południowej stronie ulicy. Dzięki podwójnemu przystankowi mogą tutaj podjechać dwa autobusy na raz, a pasażerowie swobodnie się przesiąść. Dlaczego o tym mówię? Ponieważ to tutaj jest ostatni moment na to. Później już linie 78, 78A, 96 i N1 skręcają w lewo, jadąc w kierunku Centrum i Widzewa. Linie 76, 83 i N3 skręcają z kolei w prawo, jadąc w kierunku Retkini i Śródmieścia.

Pokusiłem się o sprawdzenie częstotliwości z jaką obecnie autobusy podjeżdżają po pasażerów. Dla tego przystanku dla linii dziennych, w godzinach porannego i popołudniowego szczytu jest to około 3-5 minut. Jeśli chodzi o przesiadki dla linii nocnych, to jest możliwość tylko z linii N3 na N1, gdyż różnica między nimi to 4 minuty. Jednak wertując plany drogowców zauważyłem pewien przystankowy problem.

Na ulicy Rojnej przy Traktorowej czekają spore zmiany. Znika dobrze znany przystanek przy cukierni. 
Znikną także warzywniaki po północnej stronie ulicy | fot. Zarząd Dróg i Transportu
Konieczność wybudowania ronda na obecnym skrzyżowaniu Rojnej i Traktorowej, spowoduje likwidację obecnego przystanku autobusowego przy cukierni. W zamian projektanci stworzyli dwa całkiem nowe. Pierwszy (w kierunku Centrum) wraz z wiatą znajdzie się po wschodniej stronie ulicy Traktorowej, w pobliżu numeru 57. Zatrzymywać się tam będą linie 78, 78A, 96 i N1. Drugi (w kierunku Retkini) wraz z wiatą i kioskiem znajdzie się po zachodniej stronie ulicy Traktorowej, w pobliżu numeru 82. Przystawać tu będą linie 76, 83 i N3.

Logika by wskazywała, że jeśli teren pod obecnym przystankiem będzie wykorzystany pod budowę ronda, to ten można byłoby wybudować kilkanaście metrów wcześniej, na przykład w okolicy bloku przy ul. Rojnej 8. Nic bardziej mylnego. W jednej z pierwszych wersji projektu aż do alei Pasjonistów rozciągał się trawnik. Później nastąpiła zmiana i zamiast trawnika powstało 19 miejsc parkingowych.

Po prawej stronie ul. Rojnej miał być najpierw trawnik. Potem zamieniono go na miejsca postojowe.
W ogóle nie k o przesunięcie tutaj likwidowanego przystanku | fot.
Daniel Siwak



Co dla pasażerów oznacza nowy układ? Jeśli ktoś się zagapi lub najzwyczajniej będzie chciał przesiąść się w tym konkretnym miejscu, czeka go spacer i zaliczenie co najmniej jednego przejścia dla pieszych. A trzeba pamiętać, że w tym miejscu nie będzie już sygnalizacji tylko rondo. A jak wiadomo z przepuszczaniem pieszych na pasach kierowcy niestety mają problem.

Wspomniany przystanek Rojna - Traktorowa był w tym miejscu praktycznie od zawsze. Mieszkańcy tej części Teofilowa, a jednocześnie pasażerowie MPK przyzwyczaili się do jego obecności. Nie rozumiem dlaczego w imię przebudowy zechciano go tak łatwo zlikwidować. Nawet powstaną nowe przy ul. Wiernej Rzeki, a ten jako jedyny przystanek przestanie funkcjonować po przebudowie. Odnoszę dziwne wrażenie, że znów kosztem komunikacji mają zyskać kierowcy.

Zrównoważony transport nie polega na tym, że damy kilka miejsc parkingowych dla samochodów, a zabierzemy dogodną możliwość przesiadki i podróżowania setkom pasażerów komunikacji zbiorowej. Pamiętajmy, że to nie jest aż 19 miejsc parkingowych lecz tylko 19 miejsc parkingowych. Taka ilość w żaden sposób nie rozwiąże problemów zmotoryzowanych mieszkańców tej części ulicy Rojnej. Zastanawiam się tylko, gdzie był pełnomocnik ds. zrównoważonego transportu? W sprawie likwidacji przystanku nawet nie zapytano o zdanie mieszkańców - tych skomunikowanych i zmotoryzowanych.

5 komentarzy:

  1. "Później już linie 78, 78A, 96 i N1 skręcają w lewo, jadąc w kierunku Centrum i Widzewa. Linie 76, 83 i N3 skręcają z kolei w prawo, jadąc w kierunku Retkini i Śródmieścia."
    Jaka jest różnica między Centrum a Śródmieściem? Jak dla mnie, różnica między nimi jest taka, że 78 i 96 dowożą w północne rejony centrum Łodzi (pl. Wolności i Jaracza/Rewolucji), natomiast 83 - w południowe (Tuwima/Nawrot). A w zasadzie 83 też dociera na Widzew, choć krańcówka na Wydawniczej to sam skraj tej dzielnicy..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chyba jasne jest dla wszystkich. Chodziło o nakreślenie pewnego znaczenia w dojeździe w okolice Piotrkowskiej, placu Dąbrowskiego czy Kopcińskiego/Wydawnicza.

      Usuń
  2. Kompletny idiotyzm. O ile rondo turbinowe sprawdziłoby się w wewnętrznym ciągu Rojnej, o tyle na jego krańcach już nie. Rozwalenie komunikacji miejskiej to jedno. Planowana przebudowa nie likwiduje najważniejszego problemu drogowego tego skrzyżowania. To tylko wyraz fanaberii obecnych władz. Czy ktoś pomyślał o problemie jaki stanowią dojazdy do bloków ciągów bloków> z jednej strony Traktorowa 57 i kolejne z drugiej strony Traktorowa 37,39 41,43,45. Te łącznice do bloków są niewydolne a brak interoperacyjności z resztą układu paraliżuje ruch drogowy. Rondo turbinowe z racji mobilności ( lepszej niż fazowość) proces ten paradoksalnie powiększy. Tu naprawdę przydałoby się przebudowanie obecnego już istniejącego skrzyżowania fazowego tak żeby stało się możliwe przejechanie ulicą Rojną na wprost ( by w/z "głębi" osiedla skumulować ruch w jednym pkt. Rozbudowa a nie szumna przebudowa nie wykluczałaby istnienia odrębnego ciągu rowerowego ani wymuszała dekompozycje układu przesiadkowego. Miejsca parkingowe dadzą się wygenerować. Konieczna byłoby połączenie Parcelacyjnej z Pasjonistów i Traktorową tak by wjazd/wyjazd możliwy był bez kolizji z ruchem po Rojnej

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale zamiast 2 przystanków muszą zrobić 4!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie bardzo rozumiem o co Ci Łukaszu chodzi? W tym rejonie, po przebudowie skrzyżowania pozostaną trzy przystanki. Rojna - Traktorowa (kier. Rojna/Szczecińska - dla 76, 78, 78A, 83, 96, N1 i N3), Traktorowa - Rojna (kier. Janów, plac Wolności - dla 78, 78A, 96, N1) oraz Traktorowa - Rojna (dla kier. Kusocińskiego, Wydawnicza, Dubois dla 76, 83, N3)

      Usuń