niedziela, 15 grudnia 2013

Solaris dostarczył dwa dodatkowe autobusy. Już od kilku miesięcy wożą pasażerów w Łodzi

MPK Łódź kupiło w 2011 roku 45 nowych autobusów. Pojazdy solowe i przegubowe zastąpiły najstarsze
wozy w zajezdniach na Limanowskiego oraz na Nowych Sadach | fot.
Daniel Siwak, arch.



W dzień obchodów 115-lecia komunikacji miejskiej w Łodzi oraz tuż przed oficjalną prezentacją nowych Mercedesów Conecto, porozmawiajmy trochę o autobusach. W Łodzi są drugim środkiem transportu prócz tramwajów, które z roku na rok powoli popadają w rozkładową niełaskę. Niestety.

Zapewne zwykły pasażer, który dojeżdża z punktu A do punktu B, nie zauważa pojawienia się nowych pojazdów na ulicach. No chyba, że to będzie jakaś hurtowa liczba przy okazji większych zakupów. Jednak miłośnikowi taka sytuacja raczej nie umknie. Szczególnie jeśli miała miejsce w tym roku.

Według danych MPK Łódź, spółka aktualnie posiada ponad 368 autobusów, które stacjonują w dwóch zajezdniach na terenie miasta - przy ulicy Limanowskiego - w zachodniej części miasta oraz przy ulicy Nowe Sady - w południowo-zachodniej części. Wiadomo jak z każdymi pojazdami, trzeba je co jakiś czas wymieniać, aby mówiąc kolokwialnie nie trącały za bardzo myszką lub były bardziej ekonomiczne.

Wóz #2301 swoją premierę miał
na linii 62A kursującej na Dubois
 fot.
Wojciech Pawlikowski
Spółka stara się to regularnie robić. Tego dowodem było pojawienie się w 2011 roku 45 najnowszych Solarisów, które wówczas kupiło MPK Łódź. Zastrzyk taborowy wprowadził także nowe standardy. W autobusach znalazł się porządny monitoring, wewnętrzna informacja dla pasażerów oraz klimatyzacja.

Tak jak przewidywano. Krótsze pojazdy trafiły do ZEA-1 (Zakład Eksploatacji Autobusów nr 1) zaś dłuższe do ZEA-2 (Zakład Eksploatacji Autobusów nr 2). I tak kierowcy na tych autobusach ciągle pracowali, a pasażerowie nimi dojeżdżali do pracy, szkoły czy do domu. W międzyczasie, w połowie tego roku Solaris dostarczył jeszcze dwa dodatkowe pojazdy do Łodzi. Jednak cała procedura odbyła się już poza przysłowiowym blaskiem fleszy.

Ten, kto nie jest miłośnikiem komunikacji zapewne nie zauważył tego faktu. Z resztą zobaczyć dwa nowe pośród 30 już jeżdżących, wbrew pozorom wcale łatwe nie jest. Prócz numeru taborowego, na który rzadko kto zwraca uwagę, różnią się drobnymi szczegółami. Kolor lakieru nie zdążył tak bardzo wyblaknąć, a niektórych naklejek nie mają pozostałe pojazdy.

Wóz #1350 prócz premiery na linii
79 kursował także na linii S1
 fot.
Daniel Siwak
Jednym ze wspomnianych ekstra autobusów dla Łodzi, jest Solaris Urbino 12. Otrzymał on numer taborowy #2301 i trafił do Zakładu Eksploatacji Autobusów nr 2 - zajezdni na Nowych Sadach. Jest tam niekwestionowanym rodzynkiem, bo pośród krótkich pojazdów dominują tam Mercedesy oraz Jelcze. Dzięki pomocy miłośników udało się ustalić, że ów pojazd miał swoją premierę na linii 62A kursującej na Dubois.

Drugi dodatkowy jamnik z Bolechowa o numerze taborowym #1350, powędrował do Zakładu Eksploatacji Autobusów nr 1 - zajezdni na Limanowskiego. Tam bezproblemowo wtopił się w pozostałe 12-metrowe pojazdy Solarisa. Ten z kolei prócz prawdopodobnej premiery na linii 79, kursował także na linii S1. Pewnie zastanawiacie się o co chodzi? Otóż przyczynkiem do całej sytuacji były opóźnienia w realizacji kontraktu. Wiadomo, jak opóźnienia, to i kary umowne, które były naliczane na podstawie zawartego dokumentu. W grę wchodziła kwota blisko 1,5 mln złotych. Przedstawiciele MPK Łódź oraz bolechowskiej fabryki usiedli przy wspólnym stole, aby rozwiązać kłopotliwą dla obu stron sytuację.

Jak się pewnie domyślacie, efektem porozumienia było dostarczenie wspomnianych przeze mnie dwóch autobusów Urbino 12. - Chcieliśmy uniknąć jakiś sporów sądowych. To było wygodne rozwiązanie nie tylko dla nas, ale także dla samego Solarisa. Zawsze lepiej jest dostarczyć coś, co się produkuje niż wypłacać tak ogromną kwotę. Uważam, że to było najlepsze ekonomicznie wyjście, które dodatkowo wzmocniło naszą flotę - tłumaczy wiceprezes MPK Łódź Krzysztof Kamiński. Pojazdy zostały wyprodukowane według takiej samej specyfikacji, jak ta przetargowa. Trzeba przyznać, że to bardzo udany kompromis, bo zamiast 45 autobusów mamy tak naprawdę 47 z dostawy 2011. 

Mercedesy Conecto jeżdżą także
we flocie MZA Warszawa
 fot.
Daniel Siwak
Na koniec jeszcze małe przypomnienie, dotyczące nowych autobusów dla MPK Łódź, które pojawią się do końca tego roku. Przez ostatnie dni można było je spotkać między innymi na alei Włókniarzy. Przewoźnik prowadził jazdy testowe w ruchu miejskim oraz szkolił przyszłych kierowców, którzy będą nimi jeździć na co dzień.

W wersji solowej  (12 metrów) pomieszczą 90 pasażerów, natomiast w wersji przegubowej (18 metrów) 145 osób. We wnętrzu będzie duży boczny wyświetlacz, gdzie będą pokazywane kolejne przystanki i czasy przejazdu. Nad bezpieczeństwem pasażerów będzie czuwało kilka kamer wewnątrz i na zewnątrz autobusu. Zbieraniem danych o ilości  pasażerów zajmie się system do ich zliczania. Oczywiście pojazdy będą miały GPS, dzięki czemu w przyszłości będzie można je podpiąć do systemu prezentującego odjazdy na tablicach informacji pasażerskiej. Do tego oczywiście duże odsuwane okna na mniej upalne dni oraz klimatyzacja na tropikalne upały.

20 sztuk pojazdów przegubowych i 30 sztuk jednoczłonowych otrzyma numery taborowe - w zależności od zajezdni - rozpoczynające się na 13XX oraz 23XX. Zastąpią część wycofanych Ikarusów oraz najstarsze Volvo. W ciągu najbliższych lat prawdopodobnie nie będzie już nowych zakupów. Władze MPK Łódź będą chciał wypożyczać kolejne autobusy.

6 komentarzy:

  1. Co to za linia S?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Linia S1 (plac Wolności - Tymienieckiego) oraz S2 (plac Wolności - Dubois - Lotnisko) kursowały latem tego roku. Dokładnie w dniach 27 i 28 lipca i z okazji urodzin naszego miasta.

      Usuń
    2. Dubois-Lotnisko? Po jakiej trasie?

      PS Mówisz o prezentacji nowych Conecto - znasz może konkretny termin?

      Usuń
    3. PLAC WOLNOŚCI - Pomorska, Kilińskiego, Jaracza, Więckowskiego, Żeromskiego, Cmentarna, Ogrodowa, Zachodnia, Legionów, Gdańska, Próchnika, Wólczańska, Mickiewicza, Piłsudskiego, Targowa, Fabryczna, Kilińskiego, Abramowskiego, Sienkiewicza, Brzeźna, Piotrkowska, Pabianicka, Politechniki, Obywatelska, Waltera-Janke, Pienista - LOTNISKO - Pienista, Obywatelska, Jana Pawła II, Pabianicka, Dubois, - DUBOIS, Dubois, Pabianicka, Politechniki, Żeromskiego, Mickiewicza, Włókniarzy, Srebrzyńska, Ogrodowa, Zachodnia, Legionów - PLAC WOLNOŚCI

      Usuń
  2. różnią się jeszcze tym iż te nowe światła mają do jazdy dziennej w miejscu halogenów przeciw mgielnych

    OdpowiedzUsuń