sobota, 21 grudnia 2013

Nowe autobusy dla MPK Łódź. Mają przyciski z alfabetem Braille'a, monitoring i wyświetlacze z czasem odjazdu

MPK Łódź wzbogaciło się o 50 nowych autobusów marki Mercedes Conecto. 25 sztuk pozostało w zajezdni
na Nowych Sadach, a 25 sztuk pojechało do zajezdni Limanowskiego | fot.
Daniel Siwak
Na wyświetlaczu zamiast konkretnego numeru linii jedynie "jazda próbna". Przez ostatnie dni można było spotkać je między innymi na alei Włókniarzy. Mowa oczywiście o najnowszych Mercedesach Conecto, które oficjalnie oddano do eksploatacji wczoraj (20 grudnia).

Miejsce wydarzenia nie było całkiem przypadkowe - Zakład Eksploatacji Autobusów nr 2, czyli zajezdnia autobusowa przy ulicy Nowe Sady. To tutaj do tej pory stacjonowały kupione przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi, autobusy marki Mercedes.

Historia zakupu tak zwanych "kebabów" nie jest zbyt skomplikowana. Ogłoszony w tym roku przetarg na zakup nowych autobusów dla Łodzi został rozstrzygnięty w połowie czerwca. Wielu spodziewało się wygranej Solarisa, który zgarnął wcześniej dwa duże przetargi w naszym mieście. Ten ostatecznie przegrał ze swoim konkurentem, czyli EvoBusem spod Warszawy, który dystrybuuje Mercedesy na Polskę.

Pod koniec lipca, w siedzibie MPK Łódź przy ulicy Tramwajowej, dopełniono wszelkich formalności w związku ze współpracą. Pomiędzy obydwoma podmiotami została podpisana umowa. Zakładała ona dostawę 50 w pełni sprawnych pojazdów do końca tego roku. Oczywiście to było niemal pewnie, że będą musiały pojawić się symbolicznie tuż przed Bożym Narodzeniem.

Wnętrze przeszło kosmetyczne zmiany. M.in. powiększyła się przestrzeń do przewozów wózków i rowerów.
Zamontowano także monitoring wewnętrzny, który jest standardem w MPK Łódź | fot.
Daniel Siwak
Zakupiono w sumie 20 sztuk autobusów przegubowych i 30 sztuk autobusów solowych. W wersji krótszej, 12-metrowej pomieszczą 90 pasażerów, natomiast w wersji dłuższej, 18-metrowej już 145 osoby. - Jest to jedna z największych dostaw pojazdów dla nas. Te autobusy pasażerowie powinni docenić szczególnie latem. To ze względu na to, że mają poprawioną klimatyzację i system wentylacji, co będzie miało znaczenie w czasie upalnych dni - tłumaczy prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski.

Co znajdziemy w nowych Mercedesach Conecto? Przede wszystkim klimatyzację dla pasażerów i kierowcy, co staje się już standardem w autobusach. Nie mogło także zabraknąć dużego bocznego wyświetlacza, gdzie będzie pokazywana trasa, kolejne przystanki i czasy przejazdu. Nad bezpieczeństwem pasażerów będzie czuwało w sumie 8 kamer - 5 we wnętrzu i 3 na zewnątrz autobusu. Nowością jest dodatkowe "szklane oko" nad pierwszymi drzwiami. Dzięki temu widać cały pojazd od strony przystanku.

Do tego czujniki do zliczania pasażerów oraz GPS. Zmieniła się powierzchnia, gdzie przewożone będą wózki inwalidzkie, dziecięce oraz rowery. Nowością są przyciski otwierania drzwi dla pasażerów, wyposażone w napisy z alfabetu Braille'a. W Mercedesach Conecto da się zauważyć także śmietniczki znane z wagonów Konstal 805Na.

W nowych Mercedesach Conecto zdecydowano się na ręczną rampę. Miejsce na biletomat pozostanie
na razie puste, bo przewoźnik nadal szuka dostawcy tych urządzeń | fot.
Daniel Siwak


Jednak nie sposób wskazać także pewnych minusów. Przede wszystkim bardzo żałuję, że Mercedes nie zrezygnował z zabudowanej formy foteli pasażerskich, przy drugiej osi. Ten plastik wygląda po prostu badziewnie. Nie wiem też jak sprawdzi się oświetlenie. Autobusy posiadają zamontowane centralnie na suficie jarzeniówki o dwustopniowej mocy świecenia.

Pasażerom natomiast na pewno spodoba się odliczanie czasu do odjazdu na tablicach przednich. Wygląda to mniej więcej tak [87 ODJAZD ZA: 10 MIN]. Być może na bocznych tablicach prócz nazwy krańcówki pojawi się przewijana trasa. Przedstawiciele MPK chcieliby taki system wprowadzić także w Solarisach z 2011 roku. Miejsce na biletomat pozostanie na razie puste, bo przewoźnik nadal szuka dostawcy tych urządzeń. Najnowszym pomysłem jest dzierżawienie automatów do biletów.

Wiadomo, że końcówka roku, to nie tylko napięty okres dla przedsiębiorstw komunikacyjnych, ale także dla firm produkujących autobusy. Szczególnie ten roku jest inny, bo od 2014 zmienia się norma emisji spalin z Euro 5 na Euro 6. - To było dla nas duże wyzwanie, nie tyle ze względów technicznych, a ze względów bardzo krótkiego czasu dostawy. Tutaj dodatkową presją czasu były zmieniające się w przyszłym roku normy ekologiczne, dlatego trzeba było zarejestrować pojazdy jeszcze w tym roku - opowiada dyrektor ds. strategii EvoBus Polska Laszlo Rakasz. Po tegorocznym zakupie MPK Łódź stanie się najważniejszym partnerem EvoBusa w Polsce. Po ulicach Łodzi będzie kursowało w sumie 168 autobusów tej marki.

Tak wygląda kabina Mercedesa Conecto G. Została poddana pewnym modyfikacjom oraz dostosowana
do wymogów zamówienia założonego przez MPK Łódź | fot. Daniel Siwak

Chciałbym też podzielić się wrażeniami z kabiny. Oczywiście będzie to ocena dość subiektywna, bo nie mam okazji pracować na co dzień w tej przestrzeni. Pierwsze wrażenie, jakie można odnieść będąc w środku, to większa przestronność niż w Solarisach. Część kierowców na pewno z przyzwyczajenia będzie zerkała na górną deskę rozdzielczą. Tam przeważnie był montowany sterownik do tablic kierunkowych - bocznej, przedniej i tylnej.

W nowych Conecto tę funkcję przeniesiono do komputera pokładowego. On steruje już nie tylko stroną techniczną, ale także wspomnianymi sterownikami tablic kierunkowych oraz monitoringiem w całym pojeździe. Dostęp do tego udzielny jest za pomocą pracowniczej "Migawki". W kabinie można spotkać jeszcze parę nowości. Tuż za deską rozdzielczą znajduje się uchwyt na kubek, mało funkcjonalny klips na rozkład, kasetka na bilety oraz nieco gramotnie zainstalowana lodówka dla prowadzących. Przymocowana jest do podłogi w kabinie i zapewne będzie służyła jako stoliczek na torbę.

Szczególną uwagę zwróciłem na dzielnie kabiny i przestrzeni pasażerskiej. Chodzi o całkowicie przeszkloną kabinę. Boję się, że po jakimś czasie opanuje szyby tandetna wyklejanko-wycinanka, którą zwalczałem już w tramwajach. Mam cichą nadzieję, że nie. Ale jeśli, to od razu ostrzegam, będę ostro to potępiał.

Okazuje się, że Łódź jest największym klientem autobusów Mercedesa w Polsce. W naszym mieście
jeździ ich ponad 160 sztuk. Są to m.in. modele O345 oraz Citaro | fot.
Daniel Siwak
Na sam koniec warto jeszcze wspomnieć o aktualnym stanie taborowym miejskiego przewoźnika. Obecnie w swojej flocie MPK Łódź posiada 375 pojazdów. Najświeższa dostawa pochodzi z tego roku, choć nie można zapominać o dwóch dodatkowych Solarisach Urbino 12. W 2011 roku zakupiono 30 solowych i 15 przegubowych Solarisów Urbino 12 i Urbino 18. Natomiast w 2008 roku aż 62 przegubowe Solarisy Urbino 18.

Większość autobusów - poza niektórymi Mercedesami i Jelczami Vero - jest niskopodłogowa. W ciągu najbliższych lat prawdopodobnie nie będzie już nowych zakupów. Władze MPK Łódź - wzorem Wrocławia czy Poznania - będą chciał wypożyczać kolejne autobusy. na pewno będzie to tańsze rozwiązanie, ale czy lepsze dla pasażerów? Zobaczymy.

Gorzej sprawa wygląda z tramwajami. Według wyliczeń przewoźnika aktualnie posiada on pół tysiąca wagonów. Wśród łódzkiego taboru szynowego dominują kilkunastoletnie wagony Konstal 805Na, których część przeszła modernizację lub remont kapitalny. Nowe wagony pojawiły się dopiero w 2002 roku, kiedy MPK Łódź sprowadziło Cityrunnery na potrzeby trasy W-Z. Kolejne nowe wagony to 2008 rok, kiedy na trasie ŁTR pojawiły się Pesy 122N. W tym roku zakupiono także 14 używanych wagonów M8C z Niemiec. Reszta czyli 45 tramwajów jeszcze z tej perspektyw i kolejnych 45 z następnej, to na razie plany i marzenia.