sobota, 21 grudnia 2013

Nowe autobusy dla MPK Łódź. Mają przyciski z alfabetem Braille'a, monitoring i wyświetlacze z czasem odjazdu

MPK Łódź wzbogaciło się o 50 nowych autobusów marki Mercedes Conecto. 25 sztuk pozostało w zajezdni
na Nowych Sadach, a 25 sztuk pojechało do zajezdni Limanowskiego | fot.
Daniel Siwak
Na wyświetlaczu zamiast konkretnego numeru linii jedynie "jazda próbna". Przez ostatnie dni można było spotkać je między innymi na alei Włókniarzy. Mowa oczywiście o najnowszych Mercedesach Conecto, które oficjalnie oddano do eksploatacji wczoraj (20 grudnia).

Miejsce wydarzenia nie było całkiem przypadkowe - Zakład Eksploatacji Autobusów nr 2, czyli zajezdnia autobusowa przy ulicy Nowe Sady. To tutaj do tej pory stacjonowały kupione przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi, autobusy marki Mercedes.

Historia zakupu tak zwanych "kebabów" nie jest zbyt skomplikowana. Ogłoszony w tym roku przetarg na zakup nowych autobusów dla Łodzi został rozstrzygnięty w połowie czerwca. Wielu spodziewało się wygranej Solarisa, który zgarnął wcześniej dwa duże przetargi w naszym mieście. Ten ostatecznie przegrał ze swoim konkurentem, czyli EvoBusem spod Warszawy, który dystrybuuje Mercedesy na Polskę.

Pod koniec lipca, w siedzibie MPK Łódź przy ulicy Tramwajowej, dopełniono wszelkich formalności w związku ze współpracą. Pomiędzy obydwoma podmiotami została podpisana umowa. Zakładała ona dostawę 50 w pełni sprawnych pojazdów do końca tego roku. Oczywiście to było niemal pewnie, że będą musiały pojawić się symbolicznie tuż przed Bożym Narodzeniem.

Wnętrze przeszło kosmetyczne zmiany. M.in. powiększyła się przestrzeń do przewozów wózków i rowerów.
Zamontowano także monitoring wewnętrzny, który jest standardem w MPK Łódź | fot.
Daniel Siwak
Zakupiono w sumie 20 sztuk autobusów przegubowych i 30 sztuk autobusów solowych. W wersji krótszej, 12-metrowej pomieszczą 90 pasażerów, natomiast w wersji dłuższej, 18-metrowej już 145 osoby. - Jest to jedna z największych dostaw pojazdów dla nas. Te autobusy pasażerowie powinni docenić szczególnie latem. To ze względu na to, że mają poprawioną klimatyzację i system wentylacji, co będzie miało znaczenie w czasie upalnych dni - tłumaczy prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski.

Co znajdziemy w nowych Mercedesach Conecto? Przede wszystkim klimatyzację dla pasażerów i kierowcy, co staje się już standardem w autobusach. Nie mogło także zabraknąć dużego bocznego wyświetlacza, gdzie będzie pokazywana trasa, kolejne przystanki i czasy przejazdu. Nad bezpieczeństwem pasażerów będzie czuwało w sumie 8 kamer - 5 we wnętrzu i 3 na zewnątrz autobusu. Nowością jest dodatkowe "szklane oko" nad pierwszymi drzwiami. Dzięki temu widać cały pojazd od strony przystanku.

Do tego czujniki do zliczania pasażerów oraz GPS. Zmieniła się powierzchnia, gdzie przewożone będą wózki inwalidzkie, dziecięce oraz rowery. Nowością są przyciski otwierania drzwi dla pasażerów, wyposażone w napisy z alfabetu Braille'a. W Mercedesach Conecto da się zauważyć także śmietniczki znane z wagonów Konstal 805Na.

W nowych Mercedesach Conecto zdecydowano się na ręczną rampę. Miejsce na biletomat pozostanie
na razie puste, bo przewoźnik nadal szuka dostawcy tych urządzeń | fot.
Daniel Siwak


Jednak nie sposób wskazać także pewnych minusów. Przede wszystkim bardzo żałuję, że Mercedes nie zrezygnował z zabudowanej formy foteli pasażerskich, przy drugiej osi. Ten plastik wygląda po prostu badziewnie. Nie wiem też jak sprawdzi się oświetlenie. Autobusy posiadają zamontowane centralnie na suficie jarzeniówki o dwustopniowej mocy świecenia.

Pasażerom natomiast na pewno spodoba się odliczanie czasu do odjazdu na tablicach przednich. Wygląda to mniej więcej tak [87 ODJAZD ZA: 10 MIN]. Być może na bocznych tablicach prócz nazwy krańcówki pojawi się przewijana trasa. Przedstawiciele MPK chcieliby taki system wprowadzić także w Solarisach z 2011 roku. Miejsce na biletomat pozostanie na razie puste, bo przewoźnik nadal szuka dostawcy tych urządzeń. Najnowszym pomysłem jest dzierżawienie automatów do biletów.

Wiadomo, że końcówka roku, to nie tylko napięty okres dla przedsiębiorstw komunikacyjnych, ale także dla firm produkujących autobusy. Szczególnie ten roku jest inny, bo od 2014 zmienia się norma emisji spalin z Euro 5 na Euro 6. - To było dla nas duże wyzwanie, nie tyle ze względów technicznych, a ze względów bardzo krótkiego czasu dostawy. Tutaj dodatkową presją czasu były zmieniające się w przyszłym roku normy ekologiczne, dlatego trzeba było zarejestrować pojazdy jeszcze w tym roku - opowiada dyrektor ds. strategii EvoBus Polska Laszlo Rakasz. Po tegorocznym zakupie MPK Łódź stanie się najważniejszym partnerem EvoBusa w Polsce. Po ulicach Łodzi będzie kursowało w sumie 168 autobusów tej marki.

Tak wygląda kabina Mercedesa Conecto G. Została poddana pewnym modyfikacjom oraz dostosowana
do wymogów zamówienia założonego przez MPK Łódź | fot. Daniel Siwak

Chciałbym też podzielić się wrażeniami z kabiny. Oczywiście będzie to ocena dość subiektywna, bo nie mam okazji pracować na co dzień w tej przestrzeni. Pierwsze wrażenie, jakie można odnieść będąc w środku, to większa przestronność niż w Solarisach. Część kierowców na pewno z przyzwyczajenia będzie zerkała na górną deskę rozdzielczą. Tam przeważnie był montowany sterownik do tablic kierunkowych - bocznej, przedniej i tylnej.

W nowych Conecto tę funkcję przeniesiono do komputera pokładowego. On steruje już nie tylko stroną techniczną, ale także wspomnianymi sterownikami tablic kierunkowych oraz monitoringiem w całym pojeździe. Dostęp do tego udzielny jest za pomocą pracowniczej "Migawki". W kabinie można spotkać jeszcze parę nowości. Tuż za deską rozdzielczą znajduje się uchwyt na kubek, mało funkcjonalny klips na rozkład, kasetka na bilety oraz nieco gramotnie zainstalowana lodówka dla prowadzących. Przymocowana jest do podłogi w kabinie i zapewne będzie służyła jako stoliczek na torbę.

Szczególną uwagę zwróciłem na dzielnie kabiny i przestrzeni pasażerskiej. Chodzi o całkowicie przeszkloną kabinę. Boję się, że po jakimś czasie opanuje szyby tandetna wyklejanko-wycinanka, którą zwalczałem już w tramwajach. Mam cichą nadzieję, że nie. Ale jeśli, to od razu ostrzegam, będę ostro to potępiał.

Okazuje się, że Łódź jest największym klientem autobusów Mercedesa w Polsce. W naszym mieście
jeździ ich ponad 160 sztuk. Są to m.in. modele O345 oraz Citaro | fot.
Daniel Siwak
Na sam koniec warto jeszcze wspomnieć o aktualnym stanie taborowym miejskiego przewoźnika. Obecnie w swojej flocie MPK Łódź posiada 375 pojazdów. Najświeższa dostawa pochodzi z tego roku, choć nie można zapominać o dwóch dodatkowych Solarisach Urbino 12. W 2011 roku zakupiono 30 solowych i 15 przegubowych Solarisów Urbino 12 i Urbino 18. Natomiast w 2008 roku aż 62 przegubowe Solarisy Urbino 18.

Większość autobusów - poza niektórymi Mercedesami i Jelczami Vero - jest niskopodłogowa. W ciągu najbliższych lat prawdopodobnie nie będzie już nowych zakupów. Władze MPK Łódź - wzorem Wrocławia czy Poznania - będą chciał wypożyczać kolejne autobusy. na pewno będzie to tańsze rozwiązanie, ale czy lepsze dla pasażerów? Zobaczymy.

Gorzej sprawa wygląda z tramwajami. Według wyliczeń przewoźnika aktualnie posiada on pół tysiąca wagonów. Wśród łódzkiego taboru szynowego dominują kilkunastoletnie wagony Konstal 805Na, których część przeszła modernizację lub remont kapitalny. Nowe wagony pojawiły się dopiero w 2002 roku, kiedy MPK Łódź sprowadziło Cityrunnery na potrzeby trasy W-Z. Kolejne nowe wagony to 2008 rok, kiedy na trasie ŁTR pojawiły się Pesy 122N. W tym roku zakupiono także 14 używanych wagonów M8C z Niemiec. Reszta czyli 45 tramwajów jeszcze z tej perspektyw i kolejnych 45 z następnej, to na razie plany i marzenia.

19 komentarzy:

  1. "Pasażerom natomiast na pewno spodoba się odliczanie czasu do odjazdu na tablicach przednich. Wygląda to mniej więcej tak [87 ODJAZD ZA: 10 MIN]."
    Coś takiego miały chyba Solarisy z ostatniej dostawy na samym początku eksploatacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie ponoć tak było, chociaż ja osobiście się z tym nie spotkałem. Możliwe, że to były jakieś testy i później z takiej opcji MPK Łódź zrezygnowało. W międzyczasie taki sposób wyświetlania pojawił się w Warszawie.

      Usuń
    2. Było w którejś z dostaw, nie wiem nawet czy już nie w poprzednich Conecto. Niestety komuś się to nie spodobało, a jest bardzo przydatne, bo wiadomo czy mam bieg na autobus czy mogę spokojnie iść. Z tego co pamiętam "wprowadzało zamieszanie" - porażka trochę,

      Usuń
    3. Tak jak mówię, nie spotkałem się z tym. Być może posiadały to jakieś wybrane pojazdy. A co do "wprowadzania zamieszania" wręcz odwrotnie. Przedni wyświetlacz jest dość czytelny, więc taka informacja na pewno jest pomocna. Mam nadzieję, że Solarisy z dostawy 2011 też w to się wyposażą. Co do pozostałych wozów MPK twierdzi, że bez wymiany sterowników się nie obejdzie. A wiadomo, pieniędzy brak.

      Usuń
    4. Posiadały to wszystkie Solarisy z ostatniej dostawy, ale tylko do pierwszej aktualizacji (na początku było coś nie tak z obsługą rozkładów i zapowiadał przystanki kilka razy za szybko, potem odliczanie czasu do odjazdu zniknęło).
      A taką opcję da się też włączyć w 3100P (Conecto z poprzedniej dostawy, tramwaje) tylko potrzebny jest odpowiedni firmware (jak w Warszawie).
      W najstarszym 3000P faktycznie nie ma takiej możliwości.

      A pieniądze można było oszczędzić chociażby na wyposażeniu M8C. Jeden z nich miał już uruchomiony system niemiecki (filmy i wszystkie tablice), ale MPK postanowiło kupić do każdego po 2 sterowniki R&G, które nie współpracują z niemieckim sprzętem i w zasadzie są niepotrzebne, bo kasowniki mogłyby pracować bez nich.

      Usuń
    5. Czyli kwestia odpowiedniej kompatybilności sterowników. Ale w takim razie jestem nieco zdziwiony, że jakoś tego nie zauważyłem w jamnikach z 2011 roku. Przewoźnik też się tym jakoś nie chwalił, bo na pewno bym odnotował ten fakt w tekstach. W takim razie pokazywanie czasów przejazdu musiało być używane naprawdę bardzo krótko.

      Usuń
    6. W "jamnikach" z 2011 było to używane około dwóch tygodni od przekazania do eksploatacji liniowej.

      Usuń
    7. Natchnęły mnie wasze opinie, postaram się żeby w solarisach (2011/2013) też wyświetlała się taka informacja :)

      Usuń
    8. Czyżby ktoś tu miał jakieś mocne sprawcze ;)?

      Usuń
    9. A jeśli masz moce sprawcze, to jesteś może w stanie załatwić obraz magicznego pendrive'a do R&G (albo inne "pomoce", jakieś dokumentacje, oprogramowanie)? :)

      Usuń
    10. Witam, czy udowodniłem że mam moce sprawcze??? :D
      PS Wiem że trochę to trwało ale priorytetem były nowe sterowniki

      Nie wiem jakiego niby masz na myśli pena? ja w tych sterownikach (SRG5000) loguję się kluczem..., zresztą wolałbym aby Wasze prośby ograniczyły się do ciekawych pomysłów na poprawę/zwiększenie funkcjonalności sterowników ewentualnie udostępnienie konkretnej dokumentacji (po sprawdzeniu czy mogę ją udostępnić).

      Usuń
    11. Niedawno ktoś mi napisał, że w Solarisie z 2011 roku to odliczanie zaczęło działać. Ale osobiście się z tym nie spotkałem. "Władco" sterowników, odezwij się do mnie priv (gg, fb, @) ;)

      Usuń
    12. Co do dokumentacji to cóż, cokolwiek do 6000P albo 2000P (pozostałe modele są dość dobrze "rozpoznane" ;) ) albo jakieś serwisówki, protokoły i materiały o tablicach. Aktualny sqlite wystawiony na jakimś serwerze (no, okrojony o dane kierowców) też jest mile widziany
      Odnośnie pendrive'a to jak najbardziej coś takiego istnieje i w 5000P jest potrzebne żeby mieć dostęp do wszystkich funkcji (w 6000 wystarczy kod albo karta). Z tego co zdążyłem się zorientować program sprawdza pierwsze sektory klucza, chociaż może to tylko część sprawdzenia.

      I garść propozycji - na choinkach aż się prosi żeby wreszcie uruchomić informacje o dzielnicach i przesiadkach (jakby coś, skontaktuj się, mogę spróbować napisać kod do bazy na generowanie przesiadek, dzielnice raczej trzeba wklepać ręcznie ;) ). Trasa na bocznej tablicy (przypuszczam że prosta do uzyskania) to głupota, ale może dałoby radę odpalić piktogramy, przynajmniej dla linii na lotnisko. I nie wiem czy ta funkcja jest zaimplementowana czy tylko "wisi" w bazie (będę musiał sprawdzić ;) ), ale zmiana kierunku w trakcie kursu aż się prosi o wykorzystanie przy zjazdach i do informowania o końcu trasy (na to drugie też da radę napisać sql)

      I gratuluję uruchomienia informacji o odjazdach w 3100P (mimo że mogłoby to działać lepiej, tzn. wyświetlać się tylko na przedniej tablicy). W Rapidzie też da radę?

      Usuń
  2. Jechałem dziś singlem na 57, z ZEA na Limanowskiego.

    OdpowiedzUsuń
  3. Singlem? Dotychczas na 57 jeździły krótkie autobusy, bo przegubów brakowało. Teraz nie ma takiego problemu. Skąd więc single na 57? Ktoś tu chyba oszczędza nie na tym, na czym powinien...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z różnych informacji wynika, że jeden lub dwa przegubowe autobusy z zajezdni Limanowskiego wyjeżdżają na miasto. Dlaczego? Być może brakuje im jakiś oznaczeń lub nie wgrane mają dane do komputera.

      Usuń
  4. Ten Mercedes to pomyłka może osoby które decydują o dopuszczeniu pojazdu do ruchu mogły by choć jedną zmianę przejeździć tym wynalazkiem, mamy XXI wiek a w lusterku wewnętrznym nie widać końca autobusu, zewnętrzne nie są ustanawiane elektrycznie z wewnątrz pojazdu są skręcone na stałe a kierowcy są różni grubi chudzi niscy i wysocy. I kto tu mówi o bezpieczeństwie pasażerów nie mówiąc już o jeździe ;(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, że jesteś kierowcą tych Mercedesów i piszesz o pierwszych wrażeniach z jazdy tymi autobusami?

      Usuń
  5. A dziś jechałem 98B z ZEA2, o numerze taktycznym chyba 2398. Ciekawostka: w drzwiach (na wysokości wzroku gdy stoję na zewnątrz) jest zamontowane światełko, dziś świeciło na czerwono podświetlając napis Awaria drzwi, które funkcjonowały normalnie.

    OdpowiedzUsuń