czwartek, 5 września 2013

Wagony M8C w Łodzi. Na razie kursują na linii Z, od października pojadą na linii W

Pierwsze wagony M8C pojawiły się już na ulicach Łodzi. Na razie testowo kursują na linii zastępczej Z.
 Pasażerowie mają okazje wyrobić sobie o nich opinie, zanim wyjadą na trasę W-Z | fot.
Daniel Siwak


















Po kilku dniach nieobecności na "ZbiorKomie" wracam do komunikacyjnej rzeczywistości miasta Łodzi. Pomyślałem sobie, że dawno nie pisałem nic o losie wagonów M8C, które od niemieckiego Bielefeld kupiło w lutym MPK Łódź.

Jeśli dobrze pamiętacie, to w maju tego roku odbyła się oficjalna prezentacja zakupionych wagonów. Mówiąc dokładniej przewoźnik pokazał wagon #525, który jako jeden z pierwszych pojawił się w naszym mieście. Na terenie Zakładu Techniki przy ulicy Tramwajowej odbyła się najważniejsza przeróbka tych pojazdów, czyli zmiana biegunów oraz montaż nowych sprzęgów.

Pracownicy MPK montowali także radia, kasety na tablice boczne, wszelkie oznaczenia wewnętrzne oraz oznaczenia Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi. Przez ostatnie dni można było zobaczyć biało-pomarańczowe tramwaje, kursujące najczęściej pomiędzy rondem Lotników Lwowskich a Chocianowicami IKEA. Mechanicy oraz motorniczowie odbywali dłuższe jazdy próbne, przygotowujące do normalnych kursów z pasażerami.

Już wkrótce pojawi się większość
z zakupionych przez MPK wagonów
 fot.
Daniel Siwak
W końcu trzeba było sprawdzić wagony w ruchu liniowym. Dlatego władze spółki podjęły decyzję, aby w poniedziałek (2 września) pojazdy oficjalnie wyjechały na ulice miasta. Na łódzkich szynach pojawił się pierwszy "Bilefeldczyk". Nowe tramwaje z Niemiec kursują aktualnie na trasie Kurczaki - Chocianowice IKEA, czyli na tramwajowej linii zastępczej Z.

I tak na początku tygodnia można było zobaczyć tylko wagon #525, który od razu wzbudził zainteresowanie nie tylko pasażerów, ale także miłośników komunikacji. Jednak od wtorku (3 września) wspomnianą linię obsługiwały już trzy Düwagi M8C  #525, #529 oraz #534. Być może wkrótce pojawi się jeszcze jeden, czwarty wagon. Byłby to prawdopodobnie #536.
"Na razie nie mieliśmy żadnych problemów. Nie mieliśmy żadnych skarg ani uwag. Zarówno prowadzący jak i pasażerowie są zadowoleni z ich funkcjonowania - Sebastian Grochala, rzecznik prasowy MPK Łódź"
Pasażerowie muszą uważać na
chowane do wewnątrz schody
 fot.
Daniel Siwak
Łódzcy pasażerowie muszą się nieco oswoić z wagonami M8C. Przede wszystkim należy zwrócić szczególną uwagę na stopnie tramwaju. Jeden z nich wysuwany jest spod pudła wagonu, drugi zaś chowany jest w obrębie drzwi. Trzeba pamiętać, że stojąc na zółtym polu, uniemożliwiacie odjazd pojazdu lub otwarcie jego drzwi na przystanku.

Co dalej? Na razie nowe-stare wagony z Niemiec kursują na wspomnianej linii Z. Jednak od października będzie ich zdecydowanie więcej na ulicach. Pojadą na nowych liniach tramwajowych oznaczonych literą "W", jak wahadłowy. Prawdopodobnie będą obsługiwać zachodnią część trasy WZ - z Wyszyńskiego do dworca Łódź Kaliska lub jej wschodnią część - z Augustów do Mickiewicza.

Na pewno nie będzie to jedyna komunikacja zastępcza w czasie ponad dwunastomiesięcznej przebudowy centralnego odcinka trasy WZ. Jednak szczegóły zmian Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi ma podać w najbliższych tygodniach. Poza tym pamiętajmy, że przebudowana ma być cała trasa - z Retkini na Widzew wraz z budową nowego torowiska na Janów i Olechów. Te prace na pewno też będą wymagały użycia dwukierunkowych tramwajów.