środa, 21 sierpnia 2013

Wspólny Bilet Aglomeracyjny. Na razie papierowy, w 2014 roku kodowany na "Migawce"?

Przejazdy pociągami PR i ŁKA oraz łódzkimi tramwajami
i autobusami będą możliwe na jednym bilecie
 fot.
Daniel Siwak
W Warszawie takie rozwiązanie działa już od dawna. Tam na biletach ZTM można jechać pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

Niedawno także podobne udogodnienia wprowadził Wrocław. Od 1 czerwca na biletach tamtejszego MPK można podróżować pociągami Kolei Dolnośląskich i Przewozów Regionalnych

W końcu nadszedł czas, aby podobne rozwiązanie zaczęło także funkcjonować w Łodzi. Spółki kolejowe po kilku latach nareszcie dogadały się z miastem. Kolejowo-komunikacyjna taryfa aglomeracyjna za dwa tygodnie będzie dostępna dla pasażerów. To pierwszy krok do stworzenia biletu metropolitalnego, o którym wspominał w styczniu wiceprezydent Łodzi Marek Cieślak.

Dzisiaj marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień, prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi Grzegorz Nita, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Andrzej Wasilewski oraz dyrektor Łódzkiego Zakładu Przewozów Regionalnych Elżbieta Nowak podpisali ważny dokument. Była to umowa dotycząca wprowadzenia wspólnej kolejowo-komunikacyjnej taryfy aglomeracyjnej pod nazwą - Wspólny Bilet Aglomeracyjny.

Z pociągu będzie można przesiąść
się na dowolny autobus i tramwaj
 fot.
Daniel Siwak
Jak WBA, który wejdzie w życie już 1 września będzie wyglądał w praktyce? Cała aglomeracja została podzielona na cztery strefy taryfowe - A, B, C i D. To od nich będzie zależała cena biletu - im dalej od stolicy województwa tym przejazd będzie droższy.

W skład biletu wchodzą oczywiście przejazdy tramwajami, autobusami oraz pociągami Przewozów Regionalnych i w przyszłości Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Praktycznie sprawdziły się moje nieoficjalne informacje o cenach. I tak 99 zł (N) i 48,51 zł (U51%) będzie kosztował kolejowo-komunikacyjny bilet miesięczny dla strefy A. Dla strefy B będzie on kosztował 203,85 zł (N) i 99,89 zł (U51%). Dla strefy C będzie trzeba wydać 236,35 zł (N) i 115,32 (U51%). Koszt biletu dla strefy D zostanie podany, kiedy wystartuje ŁKA.

Wspólny Bilet Aglomeracyjny można kupić tylko w kasach spółki Przewozy Regionalne oraz PKP Intercity. Nie będzie można kupić go w Biurze Obsługi Klienta MPK Łódź oraz w Punktach Obsługi Pasażerów i Punktach Sprzedaży Biletów MPK Łódź. Dla posiadaczy elektronicznych "Migawek" oznacza to jedno. Jeśli chcą korzystać z WBA, muszą pozostawić plastikowy bilet w domu i zakupić nowy w kasach kolejowych. Wówczas kontrolerom w tramwaju czy autobusie pokazują papierowy bilet.

Wspólny Bilet Aglomeracyjny sięga
  kilkunastu przystanków PKP
fot.
Daniel Siwak, arch.
Tak jak wspominałem na początku, cała aglomeracja została podzielona na cztery strefy taryfowe - A, B, C i D, które obejmują wybrane miejscowości na danym obszarze.

STREFA A: Łódź Kaliska, Łódź Żabiniec, Łódź Chojny, Łódź Widzew, Łódź Lublinek, Łódź Pabianicka, Łódź Dąbrowa, Łódź Stoki, Łódź Marysin, Łódź Arturówek, Łódź Radogoszcz Zachód, Łódź Andrzejów, Łódź Olechów Wschód.

Do tej listy dołączy w przyszłości Łódź Fabryczna, Łódź Niciarniana, Łódź Zarzew, Łódź Obywatelska, a także Łódź Retkinia, Łódź Radogoszcz Wschód, Łódź Koziny oraz przystanki przewidziane w tunelu średnicowym pod miastem.

STREFA B: strefa A oraz Pabianice, Smardzew, Zgierz, Zgierz Północ, Zgierz Jaracza, Chechło, Glinnik, Glinnik Wieś, Jedlicze Łódzkie.

STREFA C: strefa A+B oraz Bedoń, Grotniki, Justynów, Kolumna, Swędów, Chociszew, Gałkówek, Stryków.

STREFA D: strefa A+B+C oraz Zduńska Wola, Zduńska Wola Karsznice, Sieradz, Sieradz Męka, Sieradz Warta, Kutno, Łowicz, Łowicz Przedmieście, Koluszki, Żakowice, Głowno, Bratoszewice, Kamień Łowicki, Grudze, Domaniewice, Domaniewice Centrum, Łask, Borszowice, Mecka Wola, Ozorków, Ozorków Nowe Miasto, Sierpów, Łęczyca, Gawrony, Witonia.

Przy zakupie biletu WBA pasażer
"Migawkę" może zostawić w domu
 fot.
Daniel Siwak, arch.
Niestety mimo ogólnych korzyści z nowej taryfy, pojawia się też kilka niedogodności. Przede wszystkim w przeciwieństwie do innych miast, w Łodzi koleją nie będzie można pojechać na biletach dobowych, 3-dniowych oraz 7-dniowych. Dyrektor ZDiT Grzegorz Nita wspominał, że będą prowadzone prace nad rozszerzeniem taryfy na inne rodzaje biletów. Jednak kiedy to nastąpi, nie wiadomo.

Szkoda też, że nie ruszono z pełną integracją w zakresie nośnika biletowego. Bo okazuje się, że MPK Łódź ma już gotowy nośnik w postaci elektronicznej "Migawki". Inni nie. Prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Andrzej Wasilewski sugeruje, że na czerwiec przyszłego roku ich bilet elektroniczny będzie gotowy. Natomiast dyrektor Łódzkiego Zakładu Przewozów Regionalnych Elżbieta Nowak wyjaśniała dzisiaj, że przewoźnik będzie robił wszystko, aby zintegrować systemy z ŁKA i MPK.

Już wiadomo, że spółka PKP Intercity nie jest na razie partnerem w tym przedsięwzięciu. Deklaracje takiej współpracy już padały, ale na konkretach się niestety nie kończyło. Czy jest jakaś szansa na przyszłość? Raczej nie liczyłbym na to.