poniedziałek, 12 sierpnia 2013

Rok ZBIORowej KOMunikacji W mieście ŁODZI. Photo Day w zajezdni Brus za nami

Na teren zabytkowej zajezdni tramwajowej Brus przy
ulicy Konstantynowskiej, weszło ponad 100 osób
 fot.
Daniel Siwak
Ten, kto wybrał spędzenie niedzielnego popołudnia w zajezdni tramwajowej na Brusie, na pewno tego nie żałował.

Ponad 100 osób przychodząc na Photo Day Brus, postanowiło przyłączyć się do świętowania pierwszych urodzin transportowego bloga ZBIORowa KOMunikacja W mieście ŁODZI.

Okazja do wejścia do najmniejszego obiektu tramwajowego w naszym mieście w sumie była podwójna. Wraz z Klubem Miłosników Starych Tramwajów w Łodzi świętowaliśmy w taki sposób 10-lecie Tramwajowej Linii Turystycznej. Na Photo Day #Brus można było przyjechać zabytkowym składem Konstal 5N+5ND, kursującym w każdą niedzielę na linii 43.

Muszę się przyznać, że pomysłów na zorganizowanie większej imprezy z okazji urodzin mojego bloga, było kilka. Ostatecznie zdecydowałem się na Photo Day #Brus. Teraz sobie myślę, że musiał mi pozostać pewien sentyment do tego typu wydarzeń. W końcu przez kilka miesięcy miałem okazje współtworzyć z ekipą MM podobne plenery fotograficzne w Parowozowni Skierniewice, w Porcie Lotniczym im. Reymonta czy na zamkniętym dworcu Łódź Fabryczna.

Dominującym typem tramwajów
na Brusie są wagony typu N
 fot.
Daniel Siwak
Od razu założyłem sobie, że będzie to wspólne wydarzenie dla miłośników komunikacji, pasjonatów fotografii oraz wszystkich łodzian, którzy lubią wnętrza z klimatem. A taki zabytkowa zajezdnia z 1910 roku na pewno posiada.

Niestety, nie obyło się bez ociężałości machiny urzędniczej, która zadziała niczym tuwimowska lokomotywa. Jednak na szczęście wszystko udało się dopiąć na czas. Mogłem działać! Ostateczne przygotowania rozpoczęły się na mniej więcej trzy godziny przed oficjalnym startem imprezy. Wraz z ekipą z Klubu Miłośników Starych Tramwajów zastanawialiśmy się, które wagony wystawić z hali oraz jakie pomieszczenia udostępnić uczestnikom. Chodziło, aby fotodejowicze mieli możliwość upolowania ciekawych kadrów.

A jak ciekawe kadry, to oczywiście też zabytkowe pojazdy. Na zewnątrz przed halą można było oglądać pasażerski wagon Sanok #17, sieciowy 5N #109, pasażerski 803N #2 czy pasażerski 5N #4092, który jest aktualnie w remoncie. Tuż obok hali do woli można było fotografować autobusy - pasażerskiego Ikarusa 280.26 #3096, Jelcza M11 #2904 oraz technicznego Jelcza 272 MEX, który służył ostatnio jako pojazd techniczny. Obok nich prezentowały się dwa prywatne pojazdy - Ikarus 260.04 #3511 oraz gościnne Ikarus 435.05D #1951.

Dzięki akcji można było wejść do
niedostępnych pomieszczeń
 fot.
Daniel Siwak
Dzięki akcji Photo Day #Brus umożliwiliśmy wejście trzem grupom. Każda z nich startowała po kolei - o godzinie 12.15, 13.45 oraz 15.30. Duże zainteresowanie było widać już przed wejściem, kiedy kilka osób próbowało uchwycić pierwsze kadry zza płotu. Dlatego po otwarciu furtki każdy od razu znalazł już interesujący dla siebie obiekt.

Do dyspozycji była prawie w całości hala naprawczo-postojowa oraz część jej pomieszczeń, które niegdyś użytkowane były przez mechaników zajezdni. Warsztaty połączone z halą naprawczą sprawiały wrażenie opuszczonych niedawno. Do tego można było zobaczyć kuźnię, hydrofornię oraz budynek socjalny przez który uczestnicy mogli wejść na teren. W sumie na teren zabytkowej zajezdni tramwajowej przy Konstantynowskiej weszło blisko 120 osób.

Wśród nich dominowały osoby z Łodzi, jednak pojawili się też goście ze Zgierza, Pabianic, Tomaszowa Mazowieckiego, Sieradza, Lubartowa czy Konina. Zapowiadali się także uczestnicy z Warszawy, ale nie mogli dotrzeć do nas. Tak naprawdę zależało mi, aby wszyscy mogli zobaczyć zajezdnię Brus taką, jaką ona teraz jest na co dzień. Wbrew rożnym ciekawym informacjom "z miasta", choć nie stacjonują tutaj już żadne liniowe tramwaje, to nie oznacza, że na tym terenie się nic nie dzieje

Uczestnicy szukali na terenie
zajezdni ciekawych kadrów
 fot.
Daniel Siwak
Większość prac porządkowo-technicznych na tym terenie wykonują członkowie Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi. Dzięki nim udało się uporządkować nieco teren, zagospodarować pomieszczenie na parterze budynku socjalnego czy część piwnic pod budynkiem administracyjnym, gdzie znajduje część zaplecza technicznego.

Poza tym być może nie każdy wie, że spora część wagonów znajdujących się na Brusie należy do KMST lub jego członków oraz do miasta. Wśród perełek można wymienić tutaj Herbranda GE-58 z 1911, doczepę "belgijską" z 1910 roku czy najstarszy w Łodzi wagon - Herbrand VNB-125 z 1898 roku. Pozostała część to prywatna kolekcja, z której zaledwie dwa wagony są na chodzie i można je wynająć komercyjnie.

Ci, co nie chcieli wziąć udział, niech żałują. Tym, którzy napisali maila, że nie mogą uczestniczyć, dziękuję. Niestety, kilkanaście osób - mimo rejestracji - nie pojawiło się w niedzielę. Co więcej nikt z tych osób nie raczył nawet napisać maila, że się nie pojawi. Zapewne macie świadomość, że w ten sposób pozbawiliście możliwości udziału w imprezie inne osoby, które czekały na liście rezerwowej!

Wydaje mi się, że dzięki akcji Photo Day #Brus, choć trochę mogliśmy przybliżyć Wam zajezdnię Brus. W końcu odegrała ona ogromną rolę w historii komunikacji miejskiej w Łodzi, w tym linii podmiejskich. Pierwsze pozytywne sygnały już są. To mnie cieszy!

2 komentarze:

  1. podobno były jakiejś bilety, zrobiliście tym biletom zdjęcie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skąd ta info? Nie było żadnych biletów. Wstęp na Photo Day #Brus był całkowicie bezpłatny.

      Usuń