środa, 26 czerwca 2013

Rusza tramwajowa linia turystyczna. Szykujcie się na 30 czerwca

Zabytkowy skład 5N+5ND już w niedzielę wyjedzie na
tory tramwajowe w aglomeracji łódzkiej - znów na linii 43
 fot.
Daniel Siwak
Okazuje się, że w ubiegłym roku wiele osób żałowało, że nie zdecydowało się przejechać zabytkowym tramwajem do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska.

Wbrew pozorom, czternaście kursów w kolejne niedzielę minęło bardzo szybko. Niestety ci, którzy w poprzednim sezonie nie załapali się, musieli czekać cały rok.

No i właśnie teraz nadchodzi ten czas, kiedy nadarza się okazja, aby nadrobić zaległości. Obywatelki i obywatele, przybywajcie w te wakacje do Łodzi, aby wybrać się w malowniczą podróż jedynym w swoim rodzaju tramwajem. Już po raz drugi, jako brygada 4 na linii 43 Tramwajowa Linia Turystyczna wyjedzie na tory aglomeracji łódzkiej. Inauguracyjny przejazd nastąpi już w najbliższą niedzielę - 30 czerwca.

Skład wagonów z chorzowskiego Konstalu z początku lat 60. XX wieku, będzie kursował jak dotychczas - w każdą niedzielę i święta do 22 września. W tym roku również będzie czternaście okazji, aby przejechać się tym dobrze już znanym, kremowo-czerwonym tramwajem z otwieranymi ręcznie drzwiami.

Tramwaj zawsze wzbudza ogromne
 zainteresowanie pasażerów
 fot.
Daniel Siwak, arch.
Niebywałą atrakcją dla pasażerów oprócz samego tramwaju, jest także spora ilość interesujących obiektów na trasie. Biurowiec Green Horizon, gmach Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, budynek dawnego Towarzystwa Kredytowego Miejskiego.

Do tego podziemne Muzeum Kanału "Dętka", Ogród Zoologiczny, Ogród Botaniczny czy dawna zajezdnia tramwajowa na Brusie. A co poza Łodzią? Mógłbym to napisać, ale lepiej po prostu przejechać całą trasę i przekonać się  osobiście. Z krańcówki przy Telefonicznej tramwaj wyrusza o 11.20, 14.38 i 18.06. 20.58 to kurs zjazdowy do zajezdni Chocianowice. Z Lutomierska zabrać się będzie można kursami o 12.51, 16.37 i 19.37.

W sprawach porządkowych wiele się nie zmienia. Aby przejechać się tym wiekowym tramwajem, nadal trzeba posiadać bilety Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi. Przejazd jednorazowy po Łodzi kosztuje 1,90 zł (ulgowy) i 3,80 zł (normalny). Za przejazd jednorazowy na całej trasie z Łodzi do Lutomierska będzie trzeba zapłacić 2,20 zł (ulgowy) i 4,40 zł (normalny). Obowiązują także bilety czasowe i 24-godzinne. Można kupić je w dowolnym kiosku lub bezpośrednio u konduktora.

Tramwajowa Linia Turystyczna
 kursuje przez trzy miejscowości
 fot.
Daniel Siwak, arch.
Brak biletów u konduktorów nie zwalnia z obowiązku ich posiadania w czasie podróży. Jazda bez biletu może zakończyć się niestety mandatem w wysokości 200 złotych. Zabytkowy skład zatrzymywać się będzie na wszystkich przystankach na trasie obecnej linii 43. W związku z przebudową skrzyżowania ulic Narutowicza i Kilińskiego, zmieni się trasa wyjazdowa i zjazdowa z/do zajezdni Chocianowice.

Z uwagi na specyfikę tramwaju, należy bezwzględnie stosować się do poleceń konduktorów. Nie można stać na stopniach, trzymać się drzwi czy ciągnąć za linkę znajdującą się przy suficie. Pasażerowie z pieskami bez kagańców, z otwartymi napojami alkoholowymi oraz papierosami nie będą mogli udać się w dalszą podróż. Tylne pomosty obydwu wagonów to miejsce do przewożenia rowerów i wózków. Oczywiście w ilości pozwalającej zachować bezpieczeństwo pozostałych pasażerów.

Co do samej eNki, czyli składu 5N+5ND (#337+644), to można kolokwialnie powiedzieć, że przeszedł mały zabieg w tramwajowym SPA. Kilkanaście dni temu przyjechał on z zajezdni Chocianowice (ET-2), gdzie garażuje do Zakładu Techniki na Tramwajową. Majstrowie mieli zaledwie kilka dni, aby skończyć zabiegi upiększające. W tym roku wraz eNką będzie kursował wagon Düwag GT6 (#1042) z 1957 roku. To najstarszy łódzki tramwaj liniowy. Spotkać go można na brygadzie 1 linii 43.

Tramwajowa Linia Turystyczna, która w tym roku swoje 10. urodziny, to wspólne przedsięwzięcie Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi oraz MPK Łódź. Patronatem honorowym objęła wydarzenie prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz