sobota, 19 stycznia 2013

Kopcińskiego, Palki, Rzgowska. Nowe linie tramwajowe do 2020 roku

Według planów jednotor z mijankami
ma iść ulicą Kopcińskiego i al. Palki
 fot.
Daniel Siwak
W środę Gazeta Wyborcza Łódź opublikowała rozmowę z Grzegorzem Nitą, dyrektorem Zarządu Dróg i Transportu. Było o dużych inwestycjach, czyli m.in. Trasie Górna, węźle multimodalnym wokół nowego dworca Łódź Fabryczna, długo oczekiwanej przebudowie ulicy Rojnej, Inflanckiej wraz z krańcówką tramwajową oraz Kopernika.

Pojawiła się także wzmianka o dwóch całkiem nowych projektach rozbudowy sieci tramwajowej. Pierwszy to budowa torów w ciągu ulicy Strykowskiej, Palki do Wojska Polskiego a drugi w ulicy Rzgowskiej do Centrum Zdrowia Matki Polki. Z tego zdania nie wiele było wiadomo, ale na szczęście dyrektor Nita uchylił rąbka tajemnicy. Zamy trochę więcej szczegółów dotyczących obydwu planowanych inwestycji.

Zarząd Dróg i Transportu planuje budowę nowej linii tramwajowej na ulicy Kopcińskiego od Narutowicza do ronda Solidarności, na alei Palki od ronda Solidarności do Wojska Polskiego oraz na ulicy Rzgowskiej od Kurczaków do nowej krańcówki CZMP-al. Matek Polskich. Obydwie linie miałyby być liniami jednotorowymi z tzw. mijankami w rejonie przystanków. Zapewne według nowych standardów, na każdym z przystanków pojawiłby się system informacji pasażerskiej, taki jak zamontowano na ul. Puszkina czy Łagiewnickiej. Do obsługi obydwu tras skierowane będą tramwaje dwukierunkowe ponieważ w ramach projektu taborowego ZDiT chciałby zakupić 60 nowych, niskopodłogowych tramwajów.

60 tramwajów dwukierunkowych
chce zakupić ZDiT w ciągu 7 lat
 fot.
Daniel Siwak, arch.
Środki - zapewne nie małe, szczególnie jeśli chodzi o zakup szynowców - urzędnicy chcą pozyskać w ramach nowej, unijnej perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Oznacza to, że w ciągu najbliższych siedmiu lat, oprócz już zaplanowanych na lata 2013-2015, Łódź zyska ponad 3,5 kilometra nowych torowisk oraz wspomniane 60 nowych wagonów. 

Oczywiście nasze miasto mogło zyskać w niedalekiej perspektywie czasowej nawet 40 nowych wagonów, do obsługi dwóch linii na Olechów, ale urzędnicza machina przegapiła odpowiedni moment. Póki co będzie trzeba posiłkować się wagonami, które mamy oraz kupowanymi przez MPK Łódź niemieckimi dwukierunkami. Niestety nadal nie wiadomo czy znajdzie się pozostała brakująca ilość czyli 22 wagony z 40, które przewoźnik chciał kupić i najprawdopodobniej zmodernizować.
ZOBACZ TAKŻE: W 2015 roku zniknie z ulic Łodzi aż 80 tramwajów