poniedziałek, 31 grudnia 2012

Komunikacjazbiorowa.pl. Które teksty były najchętniej czytane w 2012 roku?

Koniec roku zawsze skłania do
 pewnych statystyk i podsumowań
 fot.
Daniel Siwak
Przed końcem starego roku i zanim wejdziemy w ten nowy rok, pomyślałem sobie, że warto zrobić małe wewnętrzne podsumowanie. Chodzi przede wszystkim o to, co interesowało przez ostatnie pół roku odwiedzających tego bloga.

Nadal cieszy się zainteresowaniem temat czteroletniej przebudowy dworca Łódź Fabryczna czy kwestia wyklejania plakatami i gazetami drzwi kabinowych w tramwajach i autobusach MPK Łódź. Zwróciłem też uwagę na przemilczaną sprawę wykorzystania w filmie "twórcy "Ediego" nieczynnej już zajezdni tramwajowej MKT na Helenówku.

Jeśli chodzi o wyniki - po tych kilku miesiącach i niestety przy dość nieregularnych wpisach, liczba wejść utrzymuje się na dobrym poziomie kilkunastu odwiedzających dziennie. Choć widać, że w okresie świątecznym ruch jest mniejszy. Blog ma swój profil na Facebooku oraz społeczność na Google+. Tyle w skrócie. Tymczasem zobaczcie 10 najczęściej czytanych tekstów na blogu transportowym ZBIORowa KOMunikacja W mieście ŁODZI. Miłej sylwestrowo-noworocznej lektury i do przeczytania już w nowym 2013 roku!

Wyklejanie kabin tramwajów czy
autobusów MPK Łódź to plaga
fot. Daniel Siwak
Dość duże zainteresowanie wśród czytelników wzbudził jeden z pierwszych większych tekstów od rozpoczęcia komunikacyjnego blogowania. Chodziło o wyklejanie czym popadnie drzwi kabinowych w łódzkich tramwajach i autobusach. Niedługo po opublikowaniu tekstu, który najwidoczniej zwrócił uwagę w MPK Łódź, na jednej z zajezdni pojawił się jego wydruk. Z kolei na początku listopada dwa składy miały już obklejone całe szyby.

Czytaj więcej: Wyklejanko-wycinanki czyli tandeta w pojazdach łódzkiej komunikacji

Nieczynna już zajezdnia tramwajowa
na Helenówku zagrała w filmie
fot. Daniel Siwak
Okazuje się, że historia łódzkiej komunikacji wraz z rodzimą kinetografią może całkiem dobrze współgrać. Dowodu nie trzeba było szukać daleko. Nieczynną już zajezdnię tramwajową Helenówek, ożywił Piotr Trzaskalski w swoim najnowszym filmie "Mój rower". W scenie widzimy pracowników i wagony Düwag GT8 z Freiburga. Udział biorą w niej Katarzyna Kwiatkowska, Artur  Żmijewski i Krzysztof Chodorowski. Miasto jednak to słabo wypromowało.

Czytaj więcej: Zajezdnia na Helenówku znów działa!

Tak może wyglądać nowy dworzec
kolejowy Łódź Fabryczna w 2015 r.
fot. materiały PKP PLK
Sprawa przebudowy dworca Łódź Fabryczna budzi ogromne zainteresowanie społeczne. Niby wszystko gra bo już wokoło budynki zburzone, dziura na podziemną stację coraz większa. Tylko nie wiadomo co dzieje się z harmonogramem? Marcin Zaręba, dyrektor kontraktu z Torpolu niedawno mówił, że takowy jest, ale z interwałem trzytygodniowym. Tak naprawdę trudno dociec co z nim jest i w jakiej formie funkcjonuje.

Czytaj więcej: Tajny harmonogram budowy dworca Łódź Fabryczna, którego nie ma

Praca jako konduktor na linii 43M
to bardzo odpowiedzialne zadanie
fot. Daniel Siwak
Zakładanie tablic kierunkowych, brygadówki (tabliczka z numerem brygady), sprawdzenie kasowników,  porządku w wagonie. Tak w wielkim skrócie wygląda dzień konduktora na "eNce", czyli tramwajowej linii turystycznej.Ten, kto chciałby przejechać się zabytkowym składem 5N+5ND musi poczekać do lata. Jeśli nic się nie zmieni, wagony powinny kursować od końca czerwca do końca września 2013 roku.

Czytaj więcej: Dzień z życia konduktora na "eNce", czyli łódzkiej tramwajowej linii turystycznej
 
Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie
jeździła "Flirtami" od Stadlera
fot. Stadler Polska
Aktualnie Koleje Mazowieckie i Koleje Śląskie a wkrótce Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie używała Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych "Flirt". Szwajcarski Stadler dostarczy zakontraktowanych 20 składów w drugim i czwartym kwartale 2014 roku, a kilka ostatnich do końca lutego 2015 roku. Producent także przez 15 lat będzie odpowiedzialny za bieżące serwisowanie pojazdów na zapleczu na Widzewie, za co otrzyma ponad 104 miliony złotych.

Czytaj więcej: Flirt na Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

Używane wagony z Niemiec mają
zastąpić część wycofywanych "805"
fot. Piotr Sawicki
MPK Łódź chciało kupić 40 używanych, dwukierunkowych, ośmioosiowych, przegubowych 40-tonowych wagonów tramwajowych. Wagony miały mieć od 26 do 28 metrów, trzy człony, cztery wózki jezdne. Niedawno rozstrzygnięty przetarg nie przebiegł tak jakby się spodziewano. Zamiast założonej ilości jedyny w tym postępowaniu oferent, zaproponował tylko 18 pojazdów. Brakuje 22 tramwajów.

Czytaj więcej: 40 tramwajów dwukierunkowych trafi do Łodzi

Ubiór kierowców i motorniczych
powinien być taki sam
fot. Daniel Siwak
Jak powinien wyglądać strój motorniczego? Na pewno powinien być czysty, schludny i niebudzący kontrowersji. Jednak przysłowiowe adiki, ciemne spodnie dresowe z białymi paskami na bokach oraz czapka z daszkiem są niedopuszczalne. A tak wyglądał pewnego październikowego wieczoru młody prowadzący tramwaj linii 8 na przystanku Mickiewicza/Szpital im. WAM. Po tekście zrobiła się mała wrzawa wokół. I dobrze.

Czytaj więcej: Motorniczym MPK Łódź w dresach mówię stanowcze nie!

Liczba wycofywanych wagonów
tramwajowych będzie się zwiększać
fot. Daniel Siwak
Do końca 2015 roku na ulice nie wyjedzie aż 81 tramwajów, a do końca 2020 aż 152 wagonów. Taka perspektywa rysuje się przed łódzkim transportem zbiorowym. W przeciwieństwie do takich miast jak Wrocław czy Warszawa, Łódź inwestuje w nowy tabor autobusowy modernizując tylko ten tramwajowy. Jeśli zapaść będzie się pogłębiać nawet bastion zwany ŁTR-em może szybko paść.

Czytaj więcej: W 2015 roku zniknie z ulic Łodzi aż 80 tramwajów

Praca motorniczego wcale nie jest
taka łatwa jakby mogło się wydawać
fot. Daniel Siwak
25 listopada obchodzony jest dzień Św. Katarzyny, która jest patronką tramwajarzy i kolejarzy. Można by powiedzieć - praca motorniczego jaka jest, każdy widzi. Ale to co widać to tak naprawdę ułamek całokształtu. O swojej pracy opowiedzieli mi dwaj łódzcy motorniczowie reprezentujący dwa różne pokolenia tramwajarzy. Jeden jeździ już blisko 3 lata, drugi wyjeździł na tramwajach 14 lat.

Czytaj więcej: Dzień Tramwajarzy, czyli świat z perspektywy kabiny

Kilka metrów dalej i skład 5N+5ND
nadawałby się już tylko do remontu
fot. Daniel Siwak
Infrastruktura tramwajowa na skrzyżowaniu ulic Kilińskiego i Przybyszewskiego jest w fatalnym stanie od lat, już dawno powinna zostać wyremontowana. 15 sierpnia zabytkowy skład 5N+5ND wyskoczył z szyn przy zjeździe do zajezdni. Okazało się, że wagon silnikowy wyjechał całym wózkiem prawie na tor w przeciwnym kierunku. Sprawa wyglądała groźnie, ale na szczęście wszystko skończyło się dobrze.

Czytaj więcej: Jak przez urzędniczą niefrasobliwość mogliśmy stracić tramwajowy zabytek Łodzi!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz